Διώρυγα του Σουέζ: Τουλάχιστον 6 ημέρες θα χρειαστούν για να περάσουν τα πλοία που περιμένουν

Η προσάραξη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην παγκόσμια ναυτιλία και ίσως χρειαστούν εβδομάδες, και πιθανόν μήνες, για να αποκατασταθούν πλήρως τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, όπως ανέφεραν κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ.
AP
4'

Κάθε μέρα από τα 193 χιλιόμετρα της Διώρυγας του Σουέζ περνά περίπου το 30% του παγκόσμιου όγκου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται με φορτηγά πλοία, συμπεριλαμβανομένων προϊόντων όπως έπιπλα, ηλεκτρονικά, ενδύματα και υποδήματα. Οι καθυστερήσεις που έχουν προκληθεί επηρεάζουν και άδεια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία τα χρειάζονται εργοστάσια στην Ασία για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους.

«Ακόμα και όταν ανοίξει και πάλι η διώρυγα, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια δυναμικότητα και τον εξοπλισμό είναι σημαντικές», ανέφερε σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους πελάτες της η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ναυτιλιακές εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της Maersk ενώ άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, είπε η εταιρεία, προσθέτοντας ότι έως τώρα ήδη 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα για να πλεύσουν νοτίως της Αφρικής.

«Αξιολογώντας το αριθμό των σκαφών που έχει σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστεί έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων», ανέφερε η εταιρεία.

Η ελβετική εταιρεία MSC ανέφερε το Σάββατο ότι η κατάσταση αυτή «θα οδηγήσει σε μια από τις μεγαλύτερες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο τα τελευταία χρόνια».

«Δυστυχώς, ακόμα κι όταν ανοίξει η διώρυγα για τον τεράστιο αριθμό πλοίων που έχουν συσσωρευτεί και που περιμένουν αγκυροβολημένα, αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση στους κατάπλους σε ορισμένα λιμάνια και ίσως αντιμετωπίσουμε νέα προβλήματα συμφόρησης», ανέφερε σε ανακοίνωση η Καρολίν Μπεκάρ, αντιπρόεδρος της MSC. «Προβλέπουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2021 θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη αναστάτωση απ’ ό,τι κατά τους τρεις πρώτους μήνες, και ίσως να είναι δυσκολότερο απ’ ό,τι ήταν στα τέλη του περασμένου έτους».

Οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πασχίζουν εδώ και μήνες με τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού και την αύξηση στη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα που έχουν δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες σε επίπεδο επιμελητείας σε όλο τον κόσμο.

Τα πλοία που έχουν συσσωρευτεί στο Σουέζ απειλούν να δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες στο να διατηρούν προϊόντα σε απόθεμα.

Ο οργανισμός Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασίλειου (UKMTO) ανέφερε ότι η εκτροπή πλοίων για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής μπορεί να σημαίνει ότι περισσότερα σκάφη περνούν από περιοχές υψηλού κινδύνου όπου δραστηριοποιούνται συμμορίες πειρατών.

«Ενώ η απειλή της πειρατείας, με έδρα τη Σομαλία, είναι αυτή τη στιγμή σε καταστολή μέσω ενός συνδυασμού στρατιωτικών επιχειρήσεων, εφαρμογής του BMP 5 (μέτρα προστασίας πλοίων) και της παρουσίας ένοπλων φρουρών, η αύξηση της ναυσιπλοΐας στην περιοχή ίσως προσφέρει ευκαιρίες για να επιτεθούν ομάδες Σομαλών πειρατών», ανέφερε η UKMTO.

Fitch Ratings: Μεγάλες απώλειες για τις εταιρείες αντασφάλισης

Η προσάραξη του Ever Given είναι πιθανόν να οδηγήσει σε απώλειες ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τις εταιρίες αντασφάλισης, σύμφωνα με τον οίκο Fitch Ratings.

Το περιστατικό αυτό θα μειώσει τα κέρδη των παγκόσμιων αντασφαλιστικών εταιρειών αλλά δεν αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά το πιστοληπτικό τους προφίλ, ενώ οι τιμές για την αντασφάλιση στη ναυτιλία θα αυξηθούν περαιτέρω, όπως ανέφερε ο οίκος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας.

Τα ναύλα για τα τάνκερ πετρελαϊκών προϊόντων σχεδόν διπλασιάστηκαν μετά την προσάραξη του πλοίου ενώ ο αποκλεισμός της Διώρυγας προκάλεσε αναταραχή στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, απειλώντας με δαπανηρές καθυστερήσεις τις εταιρίες που ήδη προσπαθούν να διαχειριστούν τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί λόγω της COVID-19.

«Οι τελικές απώλειες θα εξαρτηθούν από πόσο θα χρειαστεί η εταιρεία ‘διάσωσης’ για να απελευθερώσει τελείως το Ever Given και από το πότε θα αποκατασταθεί η κανονική κίνηση των πλοίων αλλά ο Fitch εκτιμά ότι οι απώλειες μπορεί άνετα να είναι της τάξης των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ», ανέφερε ο οίκος.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι εταιρείες ασφάλισης του Ever Given είναι επίσης αντιμέτωπες με αξιώσεις ύψους εκατομμυρίων δολαρίων ακόμα και στην περίπτωση το σκάφος αποκολληθεί γρήγορα, όπως δήλωσαν πηγές του κλάδου στο Reuters την Τετάρτη. Ένα μεγάλο μέρος των απωλειών θα έχει πιθανόν αντασφαλιστεί από μια ομάδα διεθνών αντασφαλιστικών εταιριών, ανέφερε ο Fitch, προσθέτοντας ότι αυτό θα εντείνει τις πιέσεις στα κέρδη πρώτου εξαμήνου.

Οι παγκόσμιες αντασφαλιστικές εταιρείες είναι ήδη σε δύσκολη κατάσταση λόγω των φυσικών καταστροφών, όπως οι χειμερινές θύελλες στις ΗΠΑ και οι πλημμύρες στην Αυστραλία, καθώς και λόγω ζημιών που σχετίζονται με την πανδημία της COVID-19.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Ever Given: Έλληνας πλοίαρχος στο Newsbomb.gr - Θέλει μέρες για να ανοίξει η Διώρυγα του Σουέζ