Πώς η Ρωσία επιδιώκει να αποκτήσει το «ισχυρότερο πολεμικό πλοίο στον κόσμο»
Ένα εξ αυτών, το «Ναύαρχος Ναχίμοφ», είχε μείνει για επισκευές στα ναυπηγεία Σεβμάς από το 1999, ωστόσο, σύμφωνα με το πρακτορείο TASS, πραγματικές εργασίες στο μεγάλο πολεμικό γίνονται από το 2013- και, όπως είπε στο ρωσικό πρακτορείο ο διευθύνων σύμβουλος του Severnoye Design Bureau, Αντρέι Ντιάτσκοφ, το σκάφος, μετά την αναβάθμισή του, θα γίνει το «ισχυρότερο πολεμικό πλοίο επιφανείας στον κόσμο».
«Οι υψηλές δυνατότητες αναβάθμισης που έχουν ενσωματωθεί σε αυτά τα πλοία κατά τον σχεδιασμό τους βοήθησαν στο να γίνουν συγκεκριμένες εργασίες και να εξοπλιστεί το “Ναύαρχος Ναχίμοφ” με τα πιο προηγμένα όπλα, κάτι που το κάνει το δυνατότερο πολεμικό πλοίο επιφανείας στον κόσμο» υποστήριξε.
Παρά την ηλικία τους, τα εν λόγω σκάφη (Project 1444 και Project 1142) διατηρούν μια ιδιαίτερη αίγλη, καθώς από πολλές απόψεις αποτελούν σύμβολα του ρωσικού πολεμικού ναυτικού. Το «Ναύαρχος Ναχίμοφ» ήταν γνωστό με το όνομα «Καλίνιν» πριν το 1992 και η ναυπήγησή του είχε αρχίσει το 1983. Καθελκύστηκε το 1986 και τέθηκε σε υπηρεσία με το σοβιετικό ναυτικό τον Δεκέμβριο του 1988. Πήρε το επόμενο όνομά του, «Ναύαρχος Ναχίμοφ», τον Απρίλιο του 1992.
Όπως είχε αναφέρει στις αρχές του Απριλίου πηγή της αμυντικής βιομηχανίας στο πρακτορείο TASS, το πλοίο αναμένεται να παραδοθεί στο ρωσικό ναυτικό κατά το 2023. Τα αρχικά πλάνα περιελάμβαναν έναρξη δοκιμών το 2021 και παράδοση το 2022. Το πλοίο προορίζεται να είναι εξοπλισμένο με νέα ηλεκτρονικά συστήματα, καθώς και με πολυηχητικούς πυραύλους Tsirkon, βλήματα Onyx και Kalibr, καθώς και αντιαεροπορικά συστήματα Fort-M και Pantsi-M, καθώς και ισχυρά ανθυποβρυχιακά όπλα.
Οι προσπάθειες του ρωσικού ναυτικού να θέσει σε υπηρεσία ξανά άλλο ένα πλοίο της κλάσης διαρκούν εδώ και περίπου μια δεκαετία. Ήδη σε υπηρεσία είναι το «Πιότρ Βέλικι» (Πέτρος ο Μέγας).
Με δύο πλοία της κλάσης Kirov (το φιλόδοξο Project Orlan) σε υπηρεσία, η Ρωσία θα ήταν σε θέση να χρησιμοποιεί ένα εξ αυτών ανά πάσα στιγμή, χρησιμοποιώντας τα είτε για προστασία ομάδων μάχης αεροπλανοφόρων είτε ως «πυρήνες» ισχυρών δυνάμεων κρούσης πλοίων επιφανείας, μαζί με αντιτορπιλικά, φρεγάτες και κορβέτες.
Ωστόσο, δυτικά ΜΜΕ εκφράζουν αμφιβολίες κατά πόσον όντως θα μπορούσε το ρωσικό ναυτικό να θέσει ξανά σε υπηρεσία το δεύτερο σκάφος, δεδομένων και των καθυστερήσεων: Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Forbes, σημαντικό πρόβλημα είναι οι πυρηνοκίνητοι κινητήρες τους, που απαιτούν ουράνιο υψηλού επιπέδου εμπλουτισμού.
Η ρωσική βιομηχανία, όπως ανέφερε ο Πάβελ Λούζιν, ανεξάρτητος ειδικός σε θέματα ρωσικών ενόπλων δυνάμεων, η ρωσική βιομηχανία αντιμετωπίζει πρόβλημα ως προς την παραγωγή αξιόπιστων κινητήρων για μεγάλα σκάφη (η Ουκρανία έχει τις δυνατότητες και την τεχνογνωσία, μα τα γεγονότα των τελευταίων ετών είχαν ως αποτέλεσμα το μπλοκάρισμα των εξαγωγών). Ως εκ τούτου, απομένουν οι παλιοί κινητήρες της δεκαετίας του 1980, που συνεπάγονται πολλά προβλήματα- και για αυτόν τον λόγο η Ρωσία ήταν σε θέση να συντηρεί μόνο ένα σκάφος από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, το «Πιότρ Βέλικι».
Επίσης, οι εργασίες στο «Ναύαρχος Ναχίμοφ» έχουν επιπτώσεις: Το «Πιότρ Βέλικι» χρειάζεται και αυτό επισκευές και εκσυγχρονισμό, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα για εργασίες μόνο σε ένα καταδρομικό τη φορά, και μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες στο «Ναχίμοφ», το άλλο σκάφος περιμένει. Ακόμη, υπενθυμίζεται πως η Ρωσία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με το ένα της (και πολύπαθο) αεροπλανοφόρο, «Ναύαρχος Κουζνετσόφ», που ελπίζεται να είναι έτοιμο για θαλάσσιες δοκιμές το 2022.
Με πληροφορίες από TASS, Forbes
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.