Μπέζος vs Μπράνσον: Το περιβαλλοντικό κόστος της «μάχης των δισεκατομμυριούχων» για το διάστημα
Την περασμένη εβδομάδα ο Ρίτσαρντ Μπράνσον με τη Virgin Galactic ταξιδεψε στο όριο του διαστήματος, στο πλαίσιο μίας νέας διαστημικής κούρσας με «αντίπαλο» τον δισεκατομμυριούχο της Amazon, Τζεφ Μπέζος, ο οποίος στοχεύει να κάνει ένα παρόμοιο ταξίδι σήμερα.
Και οι δύο δισεκατομμυριούχοι ελπίζουν να αυξήσουν σημαντικά τον αριθμό των ανθρώπων που θα πετάξουν μέσα στα επόμενα χρόνια στο διάστημα. «Είμαστε εδώ για να κάνουμε το διάστημα πιο προσιτό σε όλους», δήλωσε ο Μπράνσον, αμέσως μετά την πτήση του. «Καλώς ήλθατε στην αυγή μιας νέας διαστημικής εποχής».
Ήδη, άνθρωποι αγοράζουν εισιτήρια…για το διάστημα. Εταιρείες όπως οι SpaceX, Virgin Galactic και Space Adventures θέλουν να κάνουν τον διαστημικό τουρισμό πιο προσιτό.
Ο Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος Yusaku Maezawa ξόδεψε ένα άγνωστο χρηματικό ποσό το 2018 επενδύοντας στη SpaceX για ένα πιθανό μελλοντικό ιδιωτικό ταξίδι προς το φεγγάρι και πίσω.
Και τον Ιούνιο, ένας ανώνυμος λάτρης του διαστήματος πλήρωσε 28 εκατομμύρια δολάρια για να πετάξει με το New Shepard της Blue Origin που ανήκει στον Τζέφ Μπέζος - αν και αργότερα υποχώρησε λόγω ενός προβλήματος στον προγραμματισμό.
Η πρόοδος ωστόσο αυτής της διαστημικής βιομηχανίας που καλλιεργεί τον τουρισμό και τα ταξίδια για όλους, θα μπορούσε να έχει τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος, προειδοποιεί η Ελουάζ Μαρέ, καθηγήτρια φυσικής γεωγραφίας στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο του Λονδίνου. Μελετά τις επιπτώσεις των καυσίμων και των βιομηχανιών στην ατμόσφαιρα.
Όταν οι πύραυλοι εκτοξεύονται στο διάστημα, απαιτούν τεράστια ποσότητα προωθητικών για να καταφέρουν να εξέλθουν από την ατμόσφαιρα της Γης.
Ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX, χρησιμοποιεί κηροζίνη, ενώ η Nasa υγρό υδρογόνο στο νέο σύστημα διαστημικής εκτόξευσης. Αυτά τα καύσιμα εκπέμπουν μια ποικιλία ουσιών στην ατμόσφαιρα, όπως διοξείδιο του άνθρακα, νερό, χλώριο και άλλες χημικές ουσίες.
Οι εκπομπές άνθρακα από τους πυραύλους είναι μικρές σε σύγκριση με τη βιομηχανία αεροσκαφών, λέει. Αλλά αυξάνονται σχεδόν στο 5,6% ετησίως τονίζει η επιστήμονας που εδώ και μια δεκαετία εκτελεί προσομοίωση για να καταλάβει σε ποιο σημείο οι νέες τεχνολογίες «ανταγωνίζονται» τις παραδοσιακές τις οποίες γνωρίζουμε.
«Για μια πτήση μεγάλων αποστάσεων, είναι ένας έως τρεις τόνοι διοξειδίου του άνθρακα», λέει η Marais. «Για μια εκτόξευση πυραύλων είναι 200-300 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα - δύο τάξεις μεγέθους περισσότερο. Επομένως, δεν χρειάζεται να αναπτυχθεί πολύ περισσότερο για να ανταγωνιστεί άλλες πηγές» εξηγεί.
Αυτήν τη στιγμή, ο αριθμός των πτήσεων με πύραυλο είναι πολύ μικρός: σε ολόκληρο το 2020, για παράδειγμα, υπήρξαν 114 απόπειρες τροχιακών εκκινήσεων στον κόσμο, σύμφωνα με τη Nasa. Αυτό συγκρίνεται με τις περισσότερες από 100.000 πτήσεις της αεροπορικής βιομηχανίας που πραγματοποιούνται κάθε μέρα κατά μέσο όρο.
Ωστόσο, οι εκπομπές από πυραύλους εκπέμπονται απευθείας στην ανώτερη ατμόσφαιρα, πράγμα που σημαίνει ότι παραμένουν εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα: δύο έως τρία χρόνια.
Ακόμα και το νερό που εγχέεται στην ανώτερη ατμόσφαιρα - όπου μπορεί να σχηματίσει σύννεφα - μπορεί να έχει θερμαντικές επιπτώσεις, λέει «Ακόμα και κάτι τόσο φαινομενικά αβλαβές όσο το νερό μπορεί να έχει αντίκτυπο.»
Πιο κοντά στο έδαφος, όλα τα καύσιμα εκπέμπουν τεράστιες ποσότητες θερμότητας, η οποία μπορεί να προσθέσει όζον στην τροπόσφαιρα, όπου δρα σαν αέριο του θερμοκηπίου και διατηρεί τη θερμότητα.
Εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, καύσιμα όπως η κηροζίνη και το μεθάνιο παράγουν επίσης αιθάλη. Και στην ανώτερη ατμόσφαιρα, το στρώμα του όζοντος μπορεί να καταστραφεί με το συνδυασμό στοιχείων από την καύση καυσίμων.
«Ενώ υπάρχουν αρκετές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εκτόξευση διαστημικών οχημάτων, η μείωση του στρατοσφαιρικού όζοντος είναι η πιο μελετημένη και πιο άμεσα ανησυχητική», έγραψε η Τζέσικα Ντάλας, ανώτερη σύμβουλος πολιτικής στο New Zealand Space Agency, σε έρευνα σχετικά με τις εκπομπές από τα διαστημικά ταξίδια που δημοσιεύθηκε πέρυσι.
Μια άλλη έκθεση του 2019 από το Κέντρο Πολιτικής και Στρατηγικής Διαστήματος παρομοίασε το πρόβλημα των διαστημικών εκπομπών με τα διαστημικά συντρίμμια, που δημιουργούν σύμφωνα με τους επιστήμονες υπαρξιακό κίνδυνο για τη βιομηχανία.
«Σήμερα, οι εκπομπές οχημάτων εκτόξευσης παρουσιάζουν μια ξεχωριστή πτυχή του προβλήματος των διαστημικών συντριμμιών. Η εξάτμιση του κινητήρα πυραύλων που εκπέμπεται στη στρατόσφαιρα κατά την ανάβαση σε τροχιά επηρεάζει αρνητικά την παγκόσμια ατμόσφαιρα », έγραψαν.
«Δεν ξέρουμε πόσο μεγάλη θα μπορούσε να γίνει η βιομηχανία του διαστημικού τουρισμού», προσθέτει η Mαρέ. Μια νέα έκθεση εκτιμά ότι η παγκόσμια αγορά υποτροχιακών μεταφορών και διαστημικού τουρισμού υπολογίζεται να φτάσει τα 2,58 δισεκατομμύρια δολάρια το 2031, καταγράφοντας αύξηση 17,15% κάθε χρόνο μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Στο παρελθόν, τα περισσότερα διαστημικά ταξίδια επικεντρώνονταν σε αποστολές προμήθειας φορτίου στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και στις υπηρεσίες εκτόξευσης μέσω δορυφόρου, αλλά επί του παρόντος, αυτή η εστίαση έχει μετατοπιστεί σε πλανητικές εξερευνήσεις, αποστολές με πληρώματα, υποτροχιακές μεταφορές και διαστημικό τουρισμό.
Αρκετές εταιρείες, όπως η SpaceX, η Blue Origin και η Virgin Galactic, έχουν επικεντρωθεί στην ανάπτυξη συστημάτων που τροφοδοτούνται με πυραύλους τα οποία θα «ανοίξουν» τον διαστημικό τουρισμό.
Οι επικριτές τους επισημαίνουν ότι τα χρήματα που έχουν διοχετεύσει αυτοί οι δισεκατομμυριούχοι στη διαστημική τεχνολογία θα μπορούσαν να επενδυθούν για να βελτιώσουν τη ζωή στον πλανήτη μας, όπου οι πυρκαγιές, τα κύματα καύσωνα και άλλες κλιματικές καταστροφές γίνονται ολοένα και πιο συχνές καθώς ο πλανήτης υπερθερμαίνεται.
«Ανησυχεί κανένας άλλος που οι δισεκατομμυριούχοι επιδίδονται στον δικό τους ιδιωτικό διαστημικό αγώνα, την ώρα που οι καυσωνες με θερμοκρασίες-ρεκόρ πυροδοτούν πυρκαγιές και μαγειρεύουν τα θαλάσσια πλάσματα μέχρι θανάτου στα όστρακά τους;» έγραψε ο πρώην υπουργός Εργασίας των ΗΠΑ Ρόμπερτ Ράιχ στο twitter την περασμένη εβδομάδα.
H Eλουάζ Μαρέ λέει ότι υπάρχει πάντα ένα στοιχείο ενθουσιασμού για τις νέες εξελίξεις στο διάστημα - αλλά μπορούμε να είμαστε υπεύθυνοι, ενώ κάνουμε κάτι συναρπαστικό. Συνιστά προσοχή καθώς η βιομηχανία του διαστημικού τουρισμού αναπτύσσεται και λέει ότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος διεθνείς κανόνες σχετικά με τα είδη καυσίμων που χρησιμοποιούνται και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.
«Δεν έχουμε επί του παρόντος κανονισμούς σχετικά με τις εκπομπές πυραύλων», λέει. «Η ώρα να δράσουμε είναι τώρα - ενώ οι δισεκατομμυριούχοι αγοράζουν ακόμα τα εισιτήριά τους» καταλήγει
Πηγή: Guardian
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr
Διαβάστε επίσης:
Χουλιάρας στο Newsbomb.gr για σεισμό στη Θήβα: Μπορεί να είναι προάγγελος μεγαλύτερης δόνησης