NY Times: Γιατί οι τουρκικές αρχές και ο απολυταρχισμός του Ερντογάν είναι πρόβλημα για τη Google

Η σύγκρουση με τη «Big Tech» για αντιμονοπωλιακά ζητήματα έχει επεκταθεί και στην Τουρκία.
AP
4'

Εάν κάποιος πληκτρολογήσει στην Τουρκία «παπούτσια για τρέξιμο», ή «εξοπλισμός για κάμπινγκ», τα αποτελέσματα θα διαφέρουν από ό,τι σε άλλες χώρες του κόσμου, καθώς η Google έχει αφαιρέσει τις διαφημίσεις που εμφανίζονται αλλού, κατόπιν παρέμβασης των τουρκικών αρχών.

Κανονικά θα εμφανιζόταν στο πάνω μέρος της σελίδες ένα «καρουζέλ» διαφημίσεων από ιστοσελίδες που προωθούν προϊόντα. Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα των New York Times, αξιωματούχοι παρενέβησαν πέρυσι διατάσσοντας την εταιρεία να κάνει ευκολότερο για ανταγωνιστικές ιστοσελίδες να είναι πιο εμφανείς στις διαφημίσεις.

Οι τουρκικές απαιτήσεις πήγαν παραπέρα σε σχέση με αυτές άλλων αρχών ανά τον κόσμο. Επίσης, τον Απρίλιο ακολούθησε άλλη μια κίνηση σε αυτό το πλαίσιο: Σύμφωνα με τις αρχές, η λειτουργία αναζήτησης της εταιρείας για τον εντοπισμό τοπικών προορισμών (κοντινό φαρμακείο) παραβίασε νόμους antitrust- μια άνευ προηγουμένου απόφαση.

Όπως υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα, οι εντάσεις μεταξύ Τουρκίας και Google αντικατοπτρίζουν τις αυξανόμενες εντάσεις με τους κολοσσούς της Σίλικον Βάλεϊ που προκύπτουν ακόμα και σε μέρη όπου δεν υπήρχε ιδιαίτερο ιστορικό επιβολής σχετικών νόμων. Γενικότερα μιλώντας, η Google έχει εμπλακεί σε πολλές τέτοιες υποθέσεις: Πρόσφατα της επιβλήθηαν πρόστιμα από Γαλλία και Ιταλία, 500 εκατ. και 102 ευρώ αντίστοιχα.

Όσον αφορά στα θέματα με την Τουρκία, κάποιοι τα αποδίδουν στην απολυταρχική διακυβέρνηση του Τούρκου προέδρου Ερντογάν και στις προσπάθειές του να αποδυναμώσει τις δυτικές εταιρείες του χώρου του Διαδικτύου. Ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις (μεταξύ των οποίων και η Τουρκία) στην «εξίσωση» εμπλέκονται και ανταγωνιστές του αμερικανικού κολοσσού, όπως η Yelp: Πρόκειται για εταιρείες που έχουν περάσει χρόνια κάνοντας lobbying σε αρμόδιες αρχές σε διάφορες χώρες για να σκληρύνουν τη στάση τους σε σχέση με αυτά που ισχύουν σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, όπως γράφουν οι NY Times, οι ανταγωνιστές συνεργάζονται με κυβερνήσεις στις πολιτικές των οποίων θα ήταν αλλιώς αντίθετοι.

Η Google στο παρελθόν είχε αντιμετωπίσει με επιτυχία έρευνες από τις τουρκικές αρχές για online διαφήμιση και search rankings. Το 2018 ανταγωνιστές της προσέφυγαν στις τουρκικές αρχές μετά από πρόστιμο της ΕΕ στην εταιρεία, ύψους 2,42 δισ. ευρώ, για ευνοϊκή μεταχείριση της online υπηρεσίας αγορών της- ωστόσο και πάλι θεωρούσαν πως δεν ήταν επαρκής η τιμωρία.

Ανταγωνιστικές υπηρεσίες, όπως η Kelkoo, είπαν σε Τούρκους αξιωματούχους πως η ευρωπαϊκή ποινή δεν είχε αποκαταστήσει τον ανταγωνισμό, και ζήτησαν μεγαλύτερη διαφάνεια στα αποτελέσματα αναζητήσεων του Google. Οι τουρκικές αρχές ανταποκρίθηκαν. Εν τέλει η Google εξαφάνισε τα ad boxes, προκειμένου – σύμφωνα με τους ανταγωνιστές της- να αποφύγει επικίκδυνα προηγούμενα.

Η Τουρκική Αρχή Ανταγωνισμού επιδοκίμασε τους ανταγωνιστές του κολοσσού και οργανώσεις καταναλωτών που βοήθησαν να γίνει αντιληπτό πώς η εταιρεία είχε χρησιμοποιήσει με αθέμιτο τρόπο την κυρίαρχη «gatekeeper» θέση της στο λογισμικό αναζητήσεων και φορητών συσκευών για να αποκτήσει πλεονέκτημα. Σύμφωνα με την υπηρεσία, αυτό εντάσσεσται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο προσπάθειας για εξομάλυνση του πεδίου όσον αφορά στον ανταγωνισμό σε αγορές όπου κυριαρχεί η «Big Tech». Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, είχε υπάρξει στενή συνεργασία με στελέχη της Yelp για αυτό το θέμα, κάτι που οδήγησε στο επιθυμητό για αυτήν αποτέλεσμα: Το πρόστιμο ήταν μικρό, ωστόσο η Google βρισκόταν σε δύσκολη θέση καθώς θα μπορούσαν να ακολουθήσουν και άλλες αντιπαραθέσεις για τις υπηρεσίες της, με απρόβλεπτα αποτελέσματα.

Πάντως, όπως γράφουν οι Times, δεδομένου του ιστορικού μεταξύ Ερντογάν και YouTube (είχε μπλοκάρει την πρόσβαση το 2007 και το 2014) πολλοί αμφιβάλλουν για τα κίνητρα της Τουρκίας: Ο Τούρκος πρόεδρος έχει αυξήσει τον έλεγχό του στους μηχανισμούς του κράτους, μεταξύ άλλων επιβάλλοντας έναν νόμο για έλεγχο/ ρύθμιση του περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με πληροφορίες από New York Times

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Κορονοϊός! «Πόρτα» στους ανεμβολίαστους σε καφέ, μπαρ, εστιατόρια - Τι θα ισχύσει από Σεπτέμβρη