Facebook: Ένας γίγαντας με πήλινα πόδια σε υπαρξιακή κρίση; - «Είναι μόνο για ηλικιωμένους»

Αντιμέτωπο με μία βαθειά υπαρξιακή κρίση είναι το Facebook που κάνει κινήσεις απελπισίας για να επεκτείνει την επιρροή του στο δυναμικό, νεανικό κοινό αποκαλύπτουν εκτός των άλλων εσωτερικά έγγραφα που έρχονται στο φως. 

Διαδήλωση κατά του Facebook
Διαδήλωση κατά του Facebook
ΑΡ
8'

Δεν είναι μόνο οι καταγγελίες, το πολύωρο μπλακάουτ και η καθίζηση των μετοχών που απειλούν την «διαδικτυακή παντοκρατορία» του Facebook. «Είναι μία αργή, σταθερή πτώση που μπορεί να αναγνωρίσει oποιοσδήποτε έχει δει από κοντά μια εταιρεία που πεθαίνει» γράφουν οι New York Times.

Μετά από ένα 24ωρο roller-coaster για το Facebook, όπου μία πρώην εργαζόμενη έφερε στο φως τρομακτικές καταγγελίες για τον κολοσσό, η μετοχή της μειώθηκε κατά 5% και η εταιρεία υπέστη διακοπή άνω των πέντε ωρών στις πιο δημοφιλείς εφαρμογές της-τα φώτα της δημοσιότητας μετατοπίστηκαν στο Κογκρέσο και στο τι είναι πρόθυμοι να κάνουν οι Αμερικανοί νομοθέτες για να χαλιναγωγήσουν τον «μεγαθήριο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης»

«Σπέρνει διχόνοια και αποδυναμώνει τη δημοκρατία»

Η Φράνσις Χάουγκεν, πρώην υπεύθυνη προϊόντων στην ομάδα παραπληροφόρησης πολιτών του Facebook, είπε ότι ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κρατά μυστικούς τους αλγορίθμους και τις λειτουργίες του.

Το Facebook είπε μεταξύ άλλων όχι μόνο γνωρίζει ότι η πλατφόρμα του ενθαρρύνει το θυμωμένο, προφανώς ψεύτικο περιεχόμενο που υποκινεί το μίσος, αλλά δίνει προτεραιότητα σε αυτό το περιεχόμενο για να κρατήσει τους χρήστες «πιστούς». Η εταιρεία επιλέγει το «κέρδος έναντι της ασφάλειας» και οι ιστότοποι και οι εφαρμογές της εταιρείας «βλάπτουν τα παιδιά, πυροδοτούν τη διχόνοια και αποδυναμώνουν τη δημοκρατία μας».

Η 37χρονη Χάουγκεν που έγινε μάρτυρας δημόσιου συμφέροντος και έφερε στο φως εσωτερικά έγγραφα από το Facebook ζήτησε από τους νομοθέτες να μην κλείσουν το Facebook ή να το αναγκάσουν να διαλυθεί - αλλά απλώς να ασχοληθούν σοβαρά με τη ρύθμισή του. Η πραγματικότητα είναι ότι εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, το Κογκρέσο έχει δείξει ότι είναι ελάχιστα ικανό να κάνει κάτι τέτοιο.

H Φράνσις ΧάουγκενΑ.Ρ

«Η σοβαρότητα αυτής της κρίσης απαιτεί να ξεφύγουμε από τα προηγούμενα ρυθμιστικά πλαίσια» είπε στην εναρκτήρια δήλωσή της την Τρίτη. Η ηγεσία του Facebook, λέει, είναι η μόνη που ξέρει πώς να κάνει την πλατφόρμα του ασφαλέστερη, αλλά «βάζει τα αστρονομικά της κέρδη πάνω από τους ανθρώπους». Δεν θα κάνει το σωστό μέχρι να αναγκαστεί.

Είναι δύσκολο να εκτιμηθεί η συγκλονιστική αξία της μαρτυρίας της Χάουγκεν και των συνόλων εσωτερικών εγγράφων που διέρρευσε στη Wall Street Journal. Είναι άλλο πράγμα όταν εξωτερικοί ερευνητές λένε ότι η εταιρεία σου προκαλεί ζημιά και εντελώς άλλο όταν οι εσωτερικές αναφορές λένε ότι τα προϊόντα σου βλάπτουν σοβαρά τους εφήβους και διαδίδουν ψέματα για τον εμβολιασμό της Covid-19 που θα μπορούσαν να έχουν επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων.

Το Facebook είναι υπεύθυνο για προβλήματα ψυχικής υγείας στους εφήβους, είναι τοξικό για την αυτό-εκτίμησή τους, επιτρέπει την άνθηση της παραπληροφόρησης και δίνει το πράσινο φως σε διασημότητες ή άλλα δημόσια πρόσωπα να αψηφούν το περιεχόμενό του.

Λογοδοτούν για τις πράξεις τους οι τεχνολογικοί κολοσσοί;

Οι αποκαλύψεις είναι σημαντικές γιατί αναγκάζουν τον κόσμο να αναρωτηθεί πώς το Facebook και άλλοι τεχνολογικοί γίγαντες λογοδοτούν για τις πράξεις τους.

Από την πλευρά του, το Facebook απέρριψε τις αποκαλύψεις, χαρακτηρίζοντας πολλούς από τους ισχυρισμούς «παραπλανητικούς» και υποστηρίζοντας ότι οι εφαρμογές του κάνουν περισσότερο καλό παρά κακό.

Η πίεση του κοινού και μόνο δεν θα κάνει το Facebook να αλλάξει. Αν αρκούσε θα είχε αλλάξει μετά τις εκλογές του 2016. Ή μετά το σκάνδαλο Cambridge Analytica. Ή μετά απο τις εκλογές του 2020.

O Mαρκ Ζούκερμπεργ, διευθύνων σύμβουλος του FacebookΑ.Ρ

Ακόμα και όταν δεκάδες μεγάλα εμπορικά σήματα απέσυραν τη διαφήμισή τους λόγω της χαλαρής προσέγγισης του Facebook για τη ρύθμιση της ρητορικής μίσους, η εταιρεία μόλις και μετά βίας υπέστη τις συνέπειες. Η μετοχή της αυξήθηκε κατά 54% από τότε.

Εναπόκειται λοιπόν στην Ουάσινγκτον να διορθώσει το Facebook. Και αυτό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Οι νομοθέτες και οι ρυθμιστικές αρχές βρίσκονται στο σκοτάδι και αναζητούν λύση σε ένα πρόβλημα που η κοινωνία δεν είχε αντιμετωπίσει ποτέ στο παρελθόν. Επιπλέον η δομή του Facebook είναι θολή, ακόμη και μεταξύ των εταιρειών τεχνολογίας, σύμφωνα με την Χάουγκεν

«Σε άλλες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Google, κάθε ανεξάρτητος ερευνητής μπορεί να κατεβάσει από το Διαδίκτυο τα αποτελέσματα αναζήτησης της εταιρείας και να γράψει έγγραφα για ό, τι βρει», είπε. Αλλά το Facebook κρύβεται πίσω από τοίχους που εμποδίζουν τους ερευνητές και τις ρυθμιστικές αρχές να κατανοήσουν την πραγματική δυναμική του συστήματός, λέει

Η κατάρρευση της αυτοκρατορίας

Υπάρχει όμως και ένας άλλος τρόπος να «διαβάσει» κανείς τα γεγονότα, γράφουν οι Νew York Times. Δεν έχει να κάνει με οικονομικά, ούτε νομικά προβλήματα , ούτε καν με τους γερουσιαστές που εγκαλούν τον Μαρκ-Ζούκερμπεργκ.

«Αυτό για το οποίο μιλάμε είναι ένα είδος αργής, σταθερής παρακμής που μπορεί να αναγνωρίσει όποιος έχει δει ποτέ μια εταιρεία που πεθαίνει από κοντά. Είναι ένα σύννεφο υπαρξιακής κρίσης σε έναν οργανισμό που οι καλύτερες μέρες του ανήκουν στο παρελθόν και επηρεάζουν κάθε διοικητική προτεραιότητα και απόφαση, οδηγώντας σε ολοένα και πιο απελπισμένες προσπάθειες ανεύρεσης διεξόδου»

Αυτό το είδος παρακμής δεν είναι απαραιτήτως ορατό από έξω, αλλά στο εσωτερικό υπάρχουν πολλά μικρά, ανησυχητικά σημάδια καθημερινά-εχθρικές επιθέσεις εναντίον των χρηστών, διαρκείς κωλοτούμπες, εκτελεστική παράνοια, σταδιακή φθορά ταλαντούχων συναδέλφων.

Τα έγγραφα, τα οποία διέρρρευσε στη Wall Street Journal η Φράνσις Χάουγκεν, αποκαλύπτουν μια εταιρεία που ανησυχεί ότι χάνει τη δύναμη και την επιρροή της και πολλά από τα προϊόντα της δεν ευδοκιμούν. Αντ 'αυτού, προβαίνει σε όλο και πιο ακραία μέτρα για να βελτιώσει την τοξική εικόνα της και να αποτρέψει τους χρήστες να εγκαταλείψουν τις εφαρμογές του υπέρ πιο συναρπαστικών εναλλακτικών λύσεων.

Το Facebook «χάνει» τους εφήβους και πανικοβάλλεται

Ο «πανικός» αυτός αποτυπώνεται σε μία εσωτερική έρευνα του Facebook που βγήκε στο φως και αποκάλυψε ότι η εταιρεία έχει αναπτύξει στρατηγική για τα παιδιά, αναφερόμενη στους νέους ως «πολύτιμο αλλά ανεκμετάλλευτο κοινό».

Η χρήση του Facebook μεταξύ των εφήβων στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώνεται εδώ και χρόνια και αναμένεται να πέσει ακόμη περισσότερο σύντομα – με τις έρευνες να προβλέπουν οτι η καθημερινή χρήση θα μειωθεί κατά 45 % έως το 2023.

Οι ερευνητές αποκάλυψαν επίσης ότι το Instagram, του οποίου η ανάπτυξη αντιστάθμισε το μειωμένο ενδιαφέρον για το Facebook βασική εφαρμογή εδώ και χρόνια, χάνει μερίδιο αγοράς από ταχύτερα αναπτυσσόμενους αντιπάλους όπως το TikTok.

«Το Facebook είναι για τους ηλικιωμένους» ήταν η σκληρή ετυμηγορία που έδωσε ένα 11χρονο αγόρι στους ερευνητές της εταιρείας, σύμφωνα με τα εσωτερικά έγγραφα.

Ένας καλός τρόπος για να σκεφτούμε τα προβλήματα του Facebook είναι ότι έχουν διττή προέλευση: τα προβλήματα που προκαλούνται από τον υπερβολικό αριθμό χρηστών και προβλήματα που προκαλούνται από τον μικρό αριθμό χρηστών που θέλει- δηλαδή νέους που δημιουργούν κουλτούρα, δημιουργούν τάσεις και αναζητούν οι διαφημιστές.

Ο ανταγωνισμός με το Snapchat και το TikTok

Το πρώτο πρόβλημα αντιμετωπίζεται, το δεύτερο όμως όταν τα δυναμικά νεανικά κοινά εγκαταλείπουν μαζικά τις πλατφόρμες σου, γράφουν οι Ν.Y.Times «σε σκοτώνουν»

«Είναι πολύ νωρίς για να δηλώσουμε το Facebook νεκρό. Η τιμή της μετοχής της εταιρείας αυξήθηκε σχεδόν 30% τον περασμένο χρόνο, λόγω της ισχυρής διαφήμισης και της αύξησης της χρήσης ορισμένων προϊόντων κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το Facebook εξακολουθεί να αναπτύσσεται σε χώρες εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών και θα μπορούσε να πετύχει εκεί ακόμη και αν αποτύχει στο εσωτερικό. Και έχει επενδύσει σημαντικά σε νεότερες πρωτοβουλίες, όπως προϊόντα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, που θα μπορούσαν να αλλάξουν την τάση αν πετύχουν»

Αλλά η έρευνα του Facebook αποκαλύπτει ξεκάθαρα μία ιστορία και δεν είναι ευχάριστη. Οι νεότεροι χρήστες του συρρέουν στο Snapchat και το TikTok και οι παλαιότεροι χρήστες του δημοσιεύουν memes κατά των εμβολίων και μαλώνουν για την πολιτική. Ορισμένα προϊόντα του Facebook συρρικνώνονται ενεργά, ενώ άλλα απλώς κάνουν τους χρήστες τους να θυμώνουν ή να έχουν αυτογνωσία

Τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι το Facebook δεν είναι ισχυρό, ότι δεν πρέπει να ρυθμίζεται ή ότι οι ενέργειές του δεν αξίζουν έλεγχο. Eίναι αλήθεια ότι το Facebook βρίσκεται σε παρακμή και ότι παράλληλα εξακολουθεί να είναι μία από τις εταιρείες με την μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία, με την ικανότητα να διαμορφώνει την πολιτική και τον πολιτισμό σε όλο τον κόσμο».

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Στις 15:00 οι ανακοινώσεις Πλεύρη - «Όχι νέα πιεστικά μέτρα για τους μη εμβολιασμένους»

Προειδοποίηση Αρναούτογλου: Έρχονται επικίνδυνες καταιγίδες διαρκείας - Πότε θα επηρεαστεί η Αττική

Γλυκά Νερά: Βίντεο με την Καρολάιν ένα μήνα πριν τη δολοφονία – Τι βρήκαν στο κινητό του 32χρoνου

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή