Το...meta του Facebook, η κρίση αξιοπιστίας και οι αντιδράσεις στο «λίφτινγκ»
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο CEO της Facebook ανακοίνωσε το όραμά του για το μέλλον της εταιρίας του με φόντο τις διαρροές, τα σκάνδαλα και τα λειτουργικά προβλήματα που έχουν προκαλέσει τεράστιο πλήγμα στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
«Ανακοινώνουμε τη Meta - το νέο όνομα της εταιρείας Facebook», ανέφερε ο τεχνολογικός γίγαντας σε ένα tweet. «Το Meta βοηθά στη δημιουργία του metaverse, ενός μέρους όπου θα παίζουμε και θα συνδεόμαστε σε 3D. Καλώς ήρθατε στο επόμενο κεφάλαιο της κοινωνικής σύνδεσης»
Tο rebranding έρχεται καθώς η εταιρεία αντιμετωπίζει μια σειρά από κρίσεις δημοσίων σχέσεων. Ένας τεράστιος όγκος από έγγραφα που διέρρευσαν πρόσφατα -γνωστά ως Facebook Papers- αποκάλυψαν τις εσωτερικές λειτουργίες της εταιρείας.
Η μάρτυρας δημοσίου συμφέροντος και πρώην εργαζόμενη στον κολοσσό Φράνσις Χάουγκεν κατήγγειλε μεταξύ άλλων ότι Facebook θέτει τα κέρδη πάνω από την ασφάλεια και ενισχύσει τη ρητορική μίσους και την παραπληροφόρηση.
«Καρκίνωμα της δημοκρατίας»
Το σατιρικό πρόγραμμα Daily Show έκανε μοντάζ στο βίντεο παρουσίασης του Ζούκερμπεργκ, τοποθετώντας τον δισεκατομμυριούχο μέσα σε πλάνα από τις ταραχές στο Καπιτώλιο της 6ης Ιανουαρίου και την πορεία των εθνικιστών στο Charlottesville του 2017. Και οι δύο εκδηλώσεις διοργανώθηκαν μέσω Facebook.
«Φανταστείτε ότι έχετε φορέσει τα γυαλιά ή τα ακουστικά σας και βρίσκεστε αμέσως στον χώρο του σπιτιού σας και έχετε μια απίστευτα εμπνευσμένη θέα σε κάθε τι όμορφο θέλετε» λέει ο Zούκερμπεργκ, την ώρα που πλάνα από τους ταραξίες στο Καπιτώλιο και μια ομάδα υπερεθνικιστών με αναμμένες δάδες εμφανίζονται στο βάθος.
Στη συζήτηση για το αμφιλεγόμενο «λίφτινγκ» συμμετείχαν και πολιτικοί από όλα τα κόμματα. Η προοδευτική Αμερικανίδα βουλευτής της Νέας Υόρκης Aλεξάντρια Οκάσιο-Κορτές δεν συγκράτησε την αποδοκιμασία της, αποκαλώντας την εταιρεία «καρκίνωμα της δημοκρατίας» και «μια παγκόσμια μηχανή παρακολούθησης και προπαγάνδας για την ενίσχυση των αυταρχικών καθεστώτων και την καταστροφή της κοινωνίας των πολιτών».
Οι Αμερικανοί γερουσιαστές Ρίτσαρτν Μπλούμενταλ και Εντ Μάρκι επίσης δεν μάσησαν τα λόγια τους. Ο Μπλούμενταλ, πρώην γενικός εισαγγελέας του Κονέκτικατ, ισχυρίστηκε ότι η αλλαγή ονόματος δεν είναι παρά μια προσπάθεια «σύγχυσης» και «απόσπασης της προσοχής», αλλά τελικά «δεν θα διαγράψει χρόνια δόλιων πρακτικών και περιφρόνηση για την ιδιωτική ζωή, την ευημερία των παιδιών, τη διάδοση μίσους και τη γενοκτονία».
Ο Μάρκι αρνήθηκε να αναγνωρίσει την αλλαγή του ονόματος. «Το Facebook θέλει να αρχίσουμε να το αποκαλούμε Meta, αλλά θα συνεχίσουμε να το αποκαλούμε αυτό που είναι, απειλή για την ιδιωτική ζωή, τη δημοκρατία και τα παιδιά», είπε.
Πέρα από τα κίνητρα πίσω από το rebranding, κάποιοι διαφώνησαν με το ίδιο το όνομα Meta.
Το όνομα Meta
O Ζούκερμπεργκ επέλεξε μία ελληνική λέξη για τη μετονομασία της εταιρείας του. Πρόκειται για τη λέξη «μετά» που υποδεικνύει οτι «υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν». «Μάθαμε πολλά, αντιμετωπίζοντας πολλά προβλήματα», σχολίασε, κρίνοντας ότι είναι πλέον καιρός «να οικοδομήσουμε το επόμενο κεφάλαιο».
«Το Meta είναι αποτέλεσμα τόσο μικρής προσπάθειας, το πρώτο σχέδιο ονόματος που πολλές εταιρείες συμβούλων σίγουρα πληρώθηκαν εκατομμύρια δολάρια για να το βρουν», είπε ο κωμικός και παραγωγός Μάικ Ντράκερ.
«Και ήταν εκείνη την ημέρα που το <<είναι τόσο meta>> μετατράπηκε από μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση σε μια καταστροφική προσβολή», έγραψε ο συγγραφέας και vlogger επιστήμης Χανκ Γκριν Άλλες εταιρείες άρχισαν επίσης να αλλάζουν όνομα, σε ένα μάλλον...ειρωνικό κίνημα. Ο κολοσσός φαστ-φουντ Wendy's έγραψε στο Twitter: «Αλλάζουμε το όνομα μας σε Meat».
Το Twitter δεν «κρατήθηκε» επίσης και σχολίασε την πολυσυζητημένη αλλαγή στον επίσημο λογαριασμό του, αστειευόμενο ότι είχε «μεγάλα νέα» και ακολούθησε η διευκρίνιση - «lol jk still twitter» ¦(αστειευόμαστε, είμαστε ακόμη το Τwitter, σε ελεύθερη μετάφραση).
Ο διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, Τζακ Ντόρσι πρόσφερε έναν ορισμό για να βοηθήσει όποιον μπερδεύτηκε από την αλλαγή. «Meta: αναφέρεται στον εαυτό του ή στις συμβάσεις του είδους του. αυτοαναφορικό», έγραψε.
Η μεγάλη (;) αλλαγή που δεν πείθει
Την Πέμπτη 28/10, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ άλλαξε για πρώτη φορά νέο τίτλο εργασίας. Έγινε επίσημα διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της Meta, της νέας μητρικής εταιρείας του Facebook. Το «λίφτινγκ» έχει να κάνει με το πέρασμα του γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην εποχή metaverse, την οποία ο Ζούκερμπεργκ βλέπει ως το μέλλον του Διαδικτύου.
Ο ίδιος διατηρεί τον έλεγχο των πάντων. Σε συνέντευξή του στο Verge είπε ότι σε αντίθεση με τους ιδρυτές της Google που παραιτήθηκαν το 2015, όταν έγινε μέρος μιας εταιρείας χαρτοφυλακίου που ονομάζεται Alphabet, δεν έχει σχέδια να εγκαταλείψει την κορυφαία θέση.
Η αλλαγή αφορά την αναγνώριση μιας αλλαγής εντός της εταιρείας που έχει ήδη πραγματοποιηθεί. Ο Ζούκερμπεργκ έχει επενδύσει μεγάλα ποσά - τουλάχιστον 10 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο φέτος - για να δημιουργήσει το μετασύμπαν (metaverse), ένα εκτεταμένο όραμα διαδικτύου που προέρχεται από τις σελίδες μυθιστορημάτων επιστημονικής φαντασίας όπως το Snow Crash και το Ready Player One.
«Πιστεύω ότι βασικά κινούμαστε από το να είμαστε πρώτα το Facebook σε μία εταιρεία που θα είναι πρώτα metaverse», είπε αυτή την εβδομάδα σε συνέντευξή του στο Verge.
Τι σημαίνουν στην πράξη όλα αυτά;
Αν και οι γνωστές λεπτομέρειες είναι ελάχιστες, πρόκειται να εισαχθεί ένα ενοποιημένο σύστημα λογαριασμών που θα καλύπτει όλες τις κοινωνικές εφαρμογές της εταιρείας, τα ακουστικά Oculus Quest, το Portal και τις μελλοντικές συσκευές. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα χρειαστείτε λογαριασμό Facebook για να χρησιμοποιήσετε το Quest.
Το rebranding σε Meta, που ανακοινώθηκε την Πέμπτη 28/10 στο ετήσιο συνέδριο Connect της εταιρείας, κρατήθηκε σχετικά μυστικό από τότε που ξεκίνησε επίσημα το έργο λίγο περισσότερο από έξι μήνες πριν.
Οι λίγοι εργαζομένοι που εμπλέκονταν έπρεπε να υπογράψουν χωριστές συμφωνίες εχεμύθειας . Και ο Ζούκερμπεργκ είπε ότι σκεφτόταν να αλλάξει την επωνυμία της εταιρείας από τότε που αγόρασε το Instagram και το WhatsApp, το 2012 και το 2014, αλλά νωρίτερα φέτος συνειδητοποίησε ότι ήταν καιρός να κάνει την αλλαγή.
«Η πρόσφατη κρίση δεν έχει σχέση με την μετονομασία»
Ο Ζούκερμπεργκ ξέρει οτι ο χρόνος αλλαγής της επωνυμίας είναι…ύποπτος. Τις τελευταίες εβδομάδες, η εταιρεία δέχτηκε ένα αδιάκοπο μπαράζ επικρίσεων, χάρη στα εσωτερικά έγγραφα που διέρρευσαν στα μέσα ενημέρωσης από μια πρώην υπάλληλο με το όνομα Φράνσις Χάουγκεν. Το Facebook είναι ίσως η πιο «στοχοποιημένη» εταιρεία στον κόσμο αυτή τη στιγμή και η επιρροή του μειώνεται διαρκώς ιδίως στους νέους. Πολλοί επικριτές θεωρούν οτι όλα αυτά είναι μία τακτική υπεκφυγής.
Σύμφωνα με τον Zούκερμπεργκ, ο τρέχων κύκλος κακών ειδήσεων «δεν είχε καμία σχέση με αυτό. Παρόλο που πιστεύω ότι κάποιοι άνθρωποι μπορεί να θέλουν να κάνουν αυτή τη σύνδεση, νομίζω ότι αυτό είναι κάπως γελοίο. Αν μη τι άλλο, νομίζω ότι αυτό δεν είναι το περιβάλλον στο οποίο θα θέλατε να εισαγάγετε μια νέα μάρκα» απαντάει στις κακές γλώσσες
Τι είναι λοιπόν το metaverse
Eξαρτάται από ποιον ρωτάτε, αλλά συνήθως αναφέρεται σε μια σειρά διασυνδεδεμένων ψηφιακών χώρων, μερικές φορές σε εικονική πραγματικότητα, μερικές φορές σε εμπειρία μέσω ενός κοινωνικού δικτύου και μερικές φορές συμπεριλαμβανομένων σημείων αναφοράς σε πραγματικό χρόνο στον φυσικό κόσμο.
Ο Ζούκερμπεργκ δεν μπαίνει σε λεπτομέρειες, αλλά πιστεύει ότι θα υπάρξει ένας «πολύ σημαντικός ρόλος» για την κρυπτογραφική τεχνολογία όπως τα NFT και τα έξυπνα συμβόλαια στο μετασύμπαν.
Το λογισμικό που στηρίζει την άποψη του «Mr Facebook» για το μετασύμπαν ονομάζεται Horizon. Το επόμενο έτος, η εταιρεία σχεδιάζει να παρουσιάσει το Project Cambria, ένα headset μεικτής πραγματικότητας που συνδυάζει εικονικά γραφικά με τον πραγματικό κόσμο σε πλήρη έγχρωμη εικόνα. Θα διαθέτει αισθητήρες παρακολούθησης προσώπου και ματιών για πιο ρεαλιστικά avatar.
Επίσης, στα σκαριά είναι ένα ζευγάρι γυαλιά επευξημένης πραγματικότητας που ονομάζονται Nazaré. Θα χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθούν αλλά ο Ζούκερμπεργκ πιστεύει οτι έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν τόσο ευρέως όσο τα κινητά τηλέφωνα σήμερα.
Η ιδέα είναι ότι, σε αντίθεση με ένα ακουστικό VR που σας βγάζει από τον πραγματικό κόσμο, το Nazaré θα μοιάζει με ένα κανονικό ζευγάρι γυαλιά με οθόνες ικανές να επικαλύπτουν τον υπολογιστή στον κόσμο γύρω σας. «Αυτά τα προϊόντα γίνονται ολοένα και περισσότερο σαν αυτό που θα σκεφτόσασταν ως προϊόν κοινωνικής δικτύωσης σήμερα», είπε. «Και νομίζω ότι είναι σημαντικό να έχουμε μια διαφορετική ταυτότητα για αυτό».
«Δεν είναι σαφές εάν αυτό το rebranding θα πετύχει αυτό στο οποίο στοχεύει ο Ζούκερμπεργκ αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται για μια τολμηρή κίνηση. Η εταιρεία αντιμετωπίζει νέους ανταγωνιστές μέσων κοινωνικής δικτύωσης, απογοητευμένες κυβερνητικές ρυθμιστικές αρχές και μια νέα γενιά δυνητικών χρηστών που απομακρύνονται απο τη βασική εφαρμογή. Το metaverse προσφέρει στον Ζούκερμπεργκ μια ουσιαστικά νέα, μαξιμαλιστική κατεύθυνση προς την οποία κινείται» καταλήγει το Verge
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Πύρρος Δήμας: «Λύγισε» με δάκρυα όταν μίλησε για τον θάνατο της συζύγου του, Αναστασίας
Καιρός - Μαρουσάκης: Σε τροχιά μεσογειακού κυκλώνα η Ελλάδα – Πιο επικίνδυνη η Κυριακή
Μητσοτάκης - Μέρκελ: Το... μενού που είχε το δείπνο με θέα την Ακρόπολη - Δείτε τις φωτογραφίες