Πόλεμος στην Ουκρανία: Κάτοικοι της πόλης Λβιβ σώζουν αγάλματα - Mνημεία αιώνων κινδυνεύουν

O πόλεμος στην Ουκρανία θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο ανθρώπινες ζωές και υλικές υποδομές, αλλά και ανεκτίμητα έργα τέχνης, πολιτιστικά αντικείμενα και μνημεία. Οι κάτοικοι κινητοποιούνται για να σώσουν και την πολιτιστική κληρονομιά τους από τους βομβαρδισμούς
Πολίτες προστατεύουν αγάλματα στο Λβιβ
ΑP
5'

Η Ουκρανία φιλοξενεί δομές πολιτιστικής κληρονομιάς και ιστορικούς χώρους, και τα μουσεία της περιέχουν σημαντικά δείγματα μπαρόκ και λαϊκής τέχνης. Η πόλη Λβιβ ειδικότερα είναι ένα από τα κύρια ιστορικά και πολιτισμικά κέντρα της Ουκρανίας και το ιστορικό κέντρο της έχει ανακηρυχθεί ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO.

Τι γίνεται για να σωθεί η πολιτιστική κληρονομιά της Ουκρανίας;

Οι κάτοικοι της ουκρανικής πολιτιστικής πρωτεύουσας βοηθούν τις προσπάθειες για τη διαφύλαξη των ιστορικών μνημείων, σύμφωνα με τοπικούς αξιωματούχους, καθώς τυλίγουν πολλά πέτρινα αγάλματα σε προστατευτικά σεντόνια.

Φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στην κεντρική Πλατεία Αγοράς της πόλης την Πέμπτη (3/2) δείχνουν άνδρες να σκαρφαλώνουν σε σκάλες για να τυλίξουν γλυπτά του θεού Ποσειδώνα και της θεάς Αμφιτρίτης σε πλαστικό προστατευτικό. Μαζί με τα κοντινά αγάλματα των αρχαίου Θεού Άδωνι και της Aρτέμιδος, οι ασβεστολιθικές φιγούρες φιλοτεχνήθηκαν πριν από περισσότερα από 200 χρόνια, με συνοδευτικά σιντριβάνια να βρίσκονται σε κάθε γωνιά της πλατείας.

Έξω από τον γειτονικό λατινικό καθεδρικό ναό, που χτίστηκε τον 14ο αιώνα, ένα μικρότερο άγαλμα είναι καλυμμένο με κάτι που φαινόταν να είναι αφρός και στερεωμένο με ταινία. Η ΜΚΟ Ίδρυμα για τη Διατήρηση των Αρχιτεκτονικών και Ιστορικών Μνημείων του Λβιβ, δήλωσε ότι συντηρητές τέχνης και «ανήσυχοι» ντόπιοι συμμετέχουν στις προσπάθειες προστασίας των αγαλμάτων αν και το CNN δεν μπόρεσε να επαληθεύσει τις ταυτότητες των εργαζομένων.

Την Πέμπτη, ο οργανισμός μοιράστηκε μια σειρά εικόνων στο Facebook που δείχνουν έναν άνδρα σε ένα αγροτικό μηχάνημα να επιβιβάζεται σε ένα πίνακα από βιτρό στην Εκκλησία της Κοίμησης του 17ου αιώνα της πόλης. Μια άλλη ανάρτηση έδειξε μνημεία στην εκκλησία του Αγίου Αντωνίου να είναι εγκλωβισμένα σε προστατευτικά ξύλινα πλαίσια.

«Ελπίζουμε ότι αυτή η προληπτική δράση δεν θα δοκιμαστεί από πραγματικές εκρήξεις, αλλά η καρδιά μας αγαλλιάζει που προστατεύονται τα ευάλωτα αλλά πολύτιμα στοιχεία αυτού του μνημείου», έγραψε το ίδρυμα στην τελευταία ανάρτηση. «Σήμερα ευχαριστούμε όλους τους εμπλεκόμενους, χωρίς να τους κατονομάσουμε. Ευχαριστούμε όσους σιωπηλά βοήθησαν οικονομικά χωρίς να επιδιώξουν τη δόξα! Έτσι μοιάζει η αληθινή αγάπη για την ουκρανική πολιτιστική κληρονομιά!»

Το Λβιβ έχει μέχρι στιγμής γλιτώσει από τους μαζικούς αεροπορικούς βομβαρδισμούς που παρατηρούνται στο Κίεβο και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ουκρανίας. Άνθρωποι από όλη τη χώρα έχουν καταφύγει στην πόλη αναζητώντας ασφαλές καταφύγιο, ενώ πολλές ξένες πρεσβείες έχουν επίσης μετεγκατασταθεί εκεί. Ωστόσο, οι κάτοικοι προετοιμάζονται για πόλεμο.

Mνημείο αφιερωμένο στους ιδρυτές του ΚιέβουΑ.Ρ

Καθώς η εισβολή της Ρωσίας εισέρχεται στη δεύτερη εβδομάδα της, οι ειδικοί της πολιτιστικής κληρονομιάς έχουν εκφράσει ανησυχία για την πιθανή απώλεια καλλιτεχνικών και ιστορικών μνημείων σε ολόκληρη τη χώρα. Τη Δευτέρα, το Υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας δήλωσε ότι περίπου 25 πίνακες της διάσημης λαϊκής καλλιτέχνιδας Μαρία Πριματσένκο καταστράφηκαν σε μουσείο στο Ιβάνκιβ μετά από ρωσική επίθεση.

Εν τω μεταξύ, το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων κάλεσε το ουκρανικό κοινό να βοηθήσει στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, λέγοντας σε μια δήλωση ότι «προσκαλεί τα μέλη της κοινωνίας των πολιτών να απευθυνθούν στα τοπικά μουσεία για να τους βοηθήσουν, εάν είναι δυνατόν, με τους τρόπους και τα μέσα προστατεύουν τα κτίρια και τις συλλογές τους».

Τι κινδυνεύει να καταστραφεί;

Η Ουκρανία έχει χιλιάδες μουσεία που έχουν στις συλλογές της σημαντικά έργα ουκρανικής και ρωσικής τέχνης, κλασικά και βυζαντινά αντικείμενα και πίνακες ζωγραφικής από καλλιτέχνες όπως ο Giovanni Bellini, ο Francisco Goya και ο Jacques-Louis David.

Το Μουσείο Ελευθερίας στο Κίεβο έχει μια συλλογή από περίπου 4.000 αντικείμενα που καταγράφουν το κίνημα υπέρ της δημοκρατίας της Ουκρανίας. Το Μουσείο Καλών Τεχνών της Οδησσού στο κέντρο της πόλης έχει μια συλλογή με περισσότερα από 10.000 αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων ρωσικών και ουκρανικών «ορθόδοξων εικόνων» που χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα.

Η χώρα έχει επίσης επτά μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, συμπεριλαμβανομένου του καθεδρικού ναού της Αγίας Σοφίας, ένα από τα πιο αναγνωρισμένα ορόσημα του Κιέβου, που ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα, και τη Λαύρα του Κιέβου Pechersk, ή το Μοναστήρι των Σπηλαίων του Κιέβου, ένα χριστιανικό μοναστήρι που ιδρύθηκε το 1051. Η παλιά συνοικία της δυτικής πόλης Λβιβ, που βρίσκεται περίπου 70 χλμ. από τα σύνορα με την Πολωνία, είναι επίσης μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς.

Η ανατολική πόλη του Χάρκοβο, που δέχεται σφοδρή επίθεση από τις ρωσικές δυνάμεις, φιλοξενεί μια σειρά από μουσεία, καθεδρικούς ναούς και ιστορικές γειτονιές.

Έχει χαθεί κάτι ήδη;

Το Ουκρανικό Υπουργείο Εξωτερικών ανέφερε στο Twitter στις 28 Φεβρουαρίου ότι το Ιστορικό και Τοπικό Ιστορικό Μουσείο του Ιβάνκιβ, που βρίσκεται στο βόρειο άκρο του Κιέβου, κάηκε ολοσχερώς στη ρωσική επίθεση. Το μουσείο φιλοξενούσε μεταξύ άλλων έργων, 25 πίνακες της διάσημης Ουκρανής καλλιτέχνιδας Mαρία Πριματσένκο, γνωστής για τις ρυθμικές πινελιές της εμπνευσμένες σε μεγάλο βαθμό από λαϊκές ιστορίες και παραμύθια.

Έργα της ΠριματσένκοΑ.Ρ

Ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος Πάμπλο Πικάσο γοητεύτηκε από το ταλέντο του Πριματσένκο: «Υποκλίνομαι μπροστά στο καλλιτεχνικό θαύμα αυτής της λαμπρής Ουκρανής». Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε χώρες σε όλο τον κόσμο και μερικά εμφανίστηκαν σε γραμματόσημα της Ουκρανίας της δεκαετίας του 1970. Η UNESCO είχε ανακηρύξει το 2009 ως έτος Πριματσένκο.

Η UNESCO σημείωσε ότι «ανησυχεί βαθιά για τις συνεχιζόμενες στρατιωτικές επιχειρήσεις και την κλιμάκωση της βίας στην Ουκρανία». Ζήτησε « σεβασμό για το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, ιδίως τη σύμβαση της Χάγης του 1954 για την προστασία της πολιτιστικής ιδιοκτησίας σε περίπτωση ένοπλης σύγκρουσης και τα δύο πρωτόκολλά της (1954 και 1999), προκειμένου να διασφαλιστεί η πρόληψη της ζημίας στην πολιτιστική κληρονομιά σε όλες τις μορφές της.»

Διαβάστε Επίσης:

Πόλεμος Ουκρανία: Σενάρια για τρίτο κύκλο συνομιλιών το Σαββατοκύριακο - Οι εξελίξεις στο Live Blog