Αντιμέτωπο με δίωξη το Βρετανικό Μουσείο - Αρνείται 3D σάρωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
Το Βρετανικό Μουσείο είναι αντιμέτωπο με νομική δράση από έναν από τους κορυφαίους οργανισμούς διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ηνωμένου Βασιλείου. Αιτία η άρνησή του να επιτρέψει την τρισδιάστατη σάρωση τμήματος της συλλογής των Γλυπτών του Παρθενώνα, σύμφωνα με τον Guardian.
Το Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας (IDA) έχει δηλώσει ότι θα επιβάλει άμεσα ασφαλιστικά μέτρα κατά του μουσείου. «Θα υποβάλουμε καταγγελία μέχρι το τέλος της εβδομάδας ζητώντας από το δικαστήριο να διατάξει το Βρετανικό Μουσείο να ικανοποιήσει το αίτημά μας», δήλωσε στον Guardian ο Ρότζερ Μίτσελ, εκτελεστικός διευθυντής του IDA. «Θέλουμε να αντιμετωπίσουν την αίτησή μας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που θα χειρίζονταν παρόμοια αιτήματα. Η άρνησή τους ήταν προκατειλημμένη και αυθαίρετη».
Το ινστιτούτο με έδρα την Οξφόρδη ήλπιζε, με τις ευλογίες του μουσείου, να αναπαράγει μια από τις ανάγλυφες μετόπες από τη νότια πρόσοψη του ναού του Παρθενώνα ως «απόδειξη της ιδέας». Το 2016 ανακατασκεύασε την αψίδα του θριάμβου στην Παλμύρα της Συρίας από αιγυπτιακό μάρμαρο με βάση φωτογραφίες μετά την καταστροφή του μνημείου από το «Ισλαμικό Κράτος».
Κάποιοι υποστηρικτές αυτής της ιδέας πιστεύουν ότι η τρισδιάστατη απεικόνιση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί όχι μόνο για τη δημιουργία αντιγράφων των κλασικών θησαυρών, αλλά και για την επίλυση της μακροχρόνιας διαμάχης μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου για την κληρονομιά των μαρμάρων του Παρθενώνα.
Οι σαρώσεις θα επέτρεπαν σε έναν γλύπτη ρομπότ να αναπαράγει τα έργα τέχνης με ακρίβεια κάτω του χιλιοστού χρησιμοποιώντας το ίδιο πεντελικό μάρμαρο από το οποίο είχαν κοπεί τα πρωτότυπα, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ψηφιακής Αρχαιολογίας (IDA) που τάσσεται υπέρ του επαναπατρισμού των μαρμάρων στην Ελλάδα.
«Στόχος μας είναι να δώσουμε στους ανθρώπους την ευκαιρία να δουν πόσο εκπληκτικό μπορεί να είναι ένα αντίγραφο», δήλωσε ο Mίτσελ, ένας Αμερικανός δικηγόρος με σπουδές στο Χάρβαρντ, που ίδρυσε το ινστιτούτο IDA. Το ινστιτούτο αυτό έχει συνεργαστεί με την Unesco, και περιγράφει ως αποστολή του τη διατήρηση και αποκατάσταση αρχαίων αντικειμένων σε μια εποχή που τα αναντικατάστατα αντικείμενα βρίσκονται υπό «προφανή κίνδυνο» να χαθούν για πάντα.
«Τα αντίγραφα [των γλυπτών του Παρθενώνα] στο παρελθόν ήταν γύψος χαμηλής ποιότητας. Αυτό θα είναι καλύτερο. Θα βοηθήσει τους ανθρώπους να δουν και να αισθανθούν τις δυνατότητες αυτής της τεχνολογίας με τρόπους που οι λέξεις δεν μπορούν να περιγράψουν».
Ο Πίτερ Χιγκς, υπεύθυνος φύλαξης των ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων του μουσείου, παραδέχτηκε ότι η ψηφιακή σάρωση των γλυπτών του 5ου αιώνα π.Χ. θα μπορούσε να «ξεκλειδώσει νέες ανακαλύψεις», αλλά το ινστιτούτο IDA ενημερώθηκε μέσω email ότι το αίτημά του δεν μπορούσε να διευκολυνθεί, πέντε εβδομάδες μετά την υποβολή του.
Ο Mίτσελ και η ομάδα του επισκέφτηκαν το Βρετανικό Μουσείο την περασμένη εβδομάδα παρά την απαγόρευση, για να σαρώσουν το κομμάτι από το πάτωμα της γκαλερί Duveen. Ο οργανισμός υποστήριξε ότι ήταν μέσα στα δικαιώματά του να το κάνει, καθώς οι οδηγίες του ίδιου του Βρετανικού Μουσείου «επιτρέπουν ξεκάθαρα» τη χρήση λογισμικού 3D για τη λήψη εικόνων των αρχαιοτήτων στη γκαλερί, είπε.
Η είδηση, ωστόσο, προκάλεσε οργή στο μουσείο. «Το Βρετανικό Μουσείο ανησύχησε πολύ όταν άκουσε ότι πραγματοποιήθηκε μη εξουσιοδοτημένη σάρωση στις γκαλερί μας. Οποιαδήποτε τέτοια δραστηριότητα θα συνιστούσε παραβίαση των κανονισμών των επισκεπτών μας», ανέφερε μια δήλωση. «Λαμβάνουμε τακτικά αιτήματα για σάρωση της συλλογής από ένα ευρύ φάσμα ιδιωτικών οργανισμών και δεν είναι δυνατό να τα φιλοξενήσουμε όλα αυτά τακτικά».
Μετά την απειλή του οργανισμού IDA για προσφυγή στη δικαιοσύνη, εκπρόσωπος του μουσείου δήλωσε στον Guardian ότι δεν ήταν δυνατό να ικανοποιούνται τακτικά όλα τα αιτήματα από «ιδιωτικούς οργανισμούς, μαζί με ακαδημαϊκούς και ιδρύματα που επιθυμούν να μελετήσουν τη συλλογή», λέγοντας ότι είναι σημαντικό για αυτό «οποιοδήποτε αίτημα να υποστηρίζεται δεόντως, ώστε, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, να μπορούμε να διασφαλίσουμε τα υψηλότερα επίπεδα ποιότητας και ακαδημαϊκής αυστηρότητας».
Πρόσθεσε ότι χρησιμοποιεί ήδη τεχνολογίες αιχμής για να εξερευνήσει και να μοιραστεί τη συλλογή του και πως έχει διευκολύνει τις επισκέψεις από το Μουσείο της Ακρόπολης το 2013 και το 2017 για τρισδιάστατη σάρωση. Οι αρχαιότητες, που θεωρούνται ορόσημο κλασικής τέχνης, βρίσκονται στην κατοχή του Βρετανικού Μουσείου από το 1816 μετά την απομάκρυνσή τους από τον Παρθενώνα κατόπιν εντολής του Λόρδου Έλγιν, του Βρετανού πρεσβευτή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Πηγή: Guardian
O Έλληνας ηθοποιός πίσω από τη βρετανική καμπάνια για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα