Σανγκάη: Στους 17 οι νεκροί του κορονοϊού - Το κόστος της πολιτικής «μηδενικών κρουσμάτων»
Επτά ακόμη θανάτους ασθενών απο κορονοϊό το τελευταίο 24ωρο ανακοίνωσαν οι αρχές στην κινεζική οικονομική πρωτεύουσα, τη Σαγκάη, εξέλιξη που ανεβάζει στα 17 το σύνολο των θυμάτων του τρέχοντος κύματος της πανδημίας.
Ο απολογισμός παραμένει ωστόσο εντυπωσιακά χαμηλός για τα δεδομένα της μητρόπολης των 25 εκατομμυρίων κατοίκων, όπου καθημερινά επιβεβαιώνονται γύρω στις 20.000 νέα κρούσματα του SARS-CoV-2.
Από το ξέσπασμα της επιδημίας του νέου κορονοϊού, ο οποίος ταυτοποιήθηκε στην κεντρική Κίνα στο τέλος του 2019, το Πεκίνο έχει καταφέρει –τουλάχιστον κατά τα επίσημα δεδομένα– να κρατήσει τον απολογισμό των θυμάτων κάτω από τους 5.000 νεκρούς και τον αριθμό των μολύνσεων γύρω στις 200.000 συνολικά.
Οι αριθμοί αυτοί, θεαματικά κατώτεροι από αυτούς που ανακοινώνονται σε διεθνές επίπεδο, θεωρούνται γενικά πολύ υποτιμημένοι και εκτιμάται οτι η κινεζική κυβέρνηση υποτιμάει το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος. Η κινεζική οικονομική πρωτεύουσα όμως έχει μετατραπεί πλέον σε θέατρο της πιο σοβαρής έξαρσης της πανδημίας στον ασιατικό γίγαντα αφότου άρχισε η υγειονομική κρίση.
Το lockdown στον οικονομικό κόμβο της Κίνας, στην τρίτη πλέον εβδομάδα του, «δοκιμάζει» τα πάντα, από τις καταναλωτικές δαπάνες μέχρι τα logistics και την παραγωγή. Η καραντίνα σάρωσε τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο και επέφερε τεράστιο πλήγμα στην κινεζική οικονομία. Το Πεκίνο προσπαθεί να περιορίσει το οικονομικό πλήγμα από το κλείσιμο της πόλης, λόγω της έκρηξης του κορονοϊού, στοχεύοντας σε σταδιακή επανέναρξη.
Οι εργαζόμενοι θα ζουν στα εργοστάσια
Μεγάλοι κατασκευαστές, ανάμεσά τους η Tesla άνοιξαν ξανά τα εργοστάσιά τους στη Σαγκάη, καθώς η πιο πυκνοκατοικημένη πόλη της Κίνας επιταχύνει τα τελευταία 24ωρα τις προσπάθειες για να επιστρέψει στην κανονική λειτουργία της.
Το Πεκίνο έχει καταρτίσει μια «λευκή λίστα» («white list») εκατοντάδων εταιρειών που πρόκειται κατά προτεραιότητα να αρχίσουν να επαναλειτουργούν. Οι περισσότεροι από τους εργαζόμενους που επιστρέφουν στις γραμμές παραγωγής θα πρέπει να ζουν στους χώρους των εργοστασίων όπου θα δουλεύουν.
Η κυβέρνηση πιέζεται να βρει τρόπους ώστε να μπορέσει να εκτονώσει την κατάσταση με τη σκληρή καραντίνα που προκαλεί προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού και πλήττει την κινεζική οικονομία,λίγους μήνες πριν από την επανεκλογή του προέδρου Σι Τζινπίνγκ στην ηγεσία τον ερχόμενο φθινόπωρο.
Το κλειδί για την αντιμετώπιση των οικονομικών δεινών είναι η προσαρμογή της κινεζικής πολιτικής «μηδενικού κορονοϊού» λένε οι αναλυτές, καθώς η κινεζική κεντρική τράπεζα ακολουθεί μια προσεκτική προσέγγιση με τη νομισματική χαλάρωση.
Ανώτατα στελέχη έχουν επανειλημμένα προειδοποιήσει για κινδύνους στην ανάπτυξη και την ανάγκη για νομισματικά, δημοσιονομικά κίνητρα. Η Σανγκάη αποτελεί παραγωγική βάση για πολλές εταιρείες. Εκτός απο την Tesla μια ακόμη αυτοκινητοβιομηχανία, η China FAW Group άνοιξε τα πέντε εργοστάσιά της στο Τσανγκτσούν, πρωτεύουσα της επαρχίας Τζιλίν, δήλωσαν τοπικοί αξιωματούχοι. Περίπου 276 προμηθευτές εξαρτημάτων αυτοκινήτων έχουν επίσης επιστρέψει στη δουλειά τους, πρόσθεσαν.
Η βορειοανατολική επαρχία, κόμβος αυτοκινητοβιομηχανίας και γεωργίας για εκατομμύρια ανθρώπους, μπήκε σε lockdown πριν από περίπου ένα μήνα. Η εξάπλωση του ιού σε όλες τις πόλεις της Τζιλίν έχει σταματήσει, με νέα κρούσματα να αναφέρονται μόνο σε άτομα που βρίσκονται ήδη σε απομόνωση, μετέδωσε η κρατική τηλεόραση.
Δρακόντεια μέτρα ασφαλείας
Από τους μεγάλους παραγωγούς λαχανικών της Σανγκάης, αρκετοί έχουν ξαναρχίσει την εργασία τους, δήλωσαν υπεύθυνοι του τμήματος Γεωργίας και Αγροτικών Υποθέσεων της Σαγκάης. Σύμφωνα με το νέο σχέδιο επανέναρξης εργασιών, τα διάφορα μέρη των εργοστασίων πρέπει να διαχωριστούν και όλα τα μέλη του προσωπικού θα πρέπει να εργάζονται και να ζουν σε καθορισμένες τοποθεσίες, μειώνοντας όσο το δυνατόν περισσότερο την άμεση επαφή με ανθρώπους σε άλλες περιοχές.
Οι επισκέπτες θα υπόκεινται σε αυστηρούς περιορισμούς και οι οδηγοί φορτηγών των εταιρειών πρέπει να επιδεικνύουν αρνητικά τεστ. Αυτοσχέδια νοσοκομεία θα δημιουργηθούν σε επιχειρήσεις με μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Η Σανγκάη έχει θέσει στόχο να σταματήσει την εξάπλωση της Covid-19 εκτός των περιοχών της καραντίνας, ανέφερε το Reuters.
Επιβράδυνση της ανάπτυξης
Η ανάπτυξη της οικονομίας της Κίνας επιβραδύνθηκε ήδη το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους με ύφεση μεταξύ άλλων στην αγορά ακινήτων και ρυθμίσεις που οδήγησαν τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να θέτουν τον χαμηλότερο ετήσιο στόχο ΑΕΠ των τελευταίων δεκαετιών για το 2022.
Ωστόσο, αναλυτές είπαν στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι το ποσοστό του 5,5% δύσκολα θα επιτευχθεί, καθώς το lockdown σταματάει την παραγωγή και περιορίζει τις καταναλωτικές δαπάνες σε βασικές πόλεις. Εμπειρογνώμονες από 12 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του AFP προέβλεψαν αύξηση του ΑΕΠ κατά 5% για ολόκληρο το έτος.
«Η οικονομία της Κίνας είδε μια καλή αρχή τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο με λιγότερους ενεργειακούς περιορισμούς, ανάκαμψη της εγχώριας ζήτησης... δημοσιονομικά κίνητρα και ανθεκτικές εξαγωγές», δήλωσε ο Τζιν Μα, επικεφαλής της έρευνας για την Κίνα στο Ινστιτούτο Διεθνών Οικονομικών. Ωστόσο, τα αυξανόμενα κρούσματα ιού τον Μάρτιο και τα lockdown έχουν «διαταράξει σοβαρά τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις βιομηχανικές δραστηριότητες», πρόσθεσε.
Οι αναλυτές προέβλεψαν ότι η επιδημία του κορονοϊού θα αντιστρέψει τα κέρδη που σημειώθηκαν μέσα στο έτος. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποίησαν αυτή την εβδομάδα για σοβαρή διακοπή στις αλυσίδες εφοδιασμού και πιθανώς ακόμη και πλήρη διακοπή της παραγωγής εάν συνεχιστεί το lockdown στον επιχειρηματικό κόμβο της Σαγκάης.
Οι συνέπειες του lockdown
Ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι η κρατική υποστήριξη θα πρέπει να ενταθεί και ότι θα μπορούσαν να επιστρατευθούν διάφορα «εργαλεία» για να βοηθηθούν οι τομείς που έχουν πληγεί από τον ιό.
Άλλες μεγάλες πόλεις που επλήγησαν από τα κρούσματα κορονοϊού περιλαμβάνουν το τεχνολογικό κέντρο Σενζέν στο νότο, το οποίο μπήκε σε πλήρες lockdown για σχεδόν μια εβδομάδα τον Μάρτιο. «Το πλήγμα στις λιανικές πωλήσεις θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς οι υπηρεσίες εστίασης - περίπου το 10% των λιανικών πωλήσεων - ανεστάλησαν προσωρινά σε μερικές επαρχίες», ανέφερε η Goldman Sachs σε πρόσφατη έκθεσή της.
Ωστόσο, οι οικονομολόγοι αναμένουν οτι οι συνέπειες από τα lockdown θα εμφανιστούν στα δεδομένα του Απριλίου και θα βαλτώσουν την ανάπτυξη. Την ώρα που νέες εστίες κορονοϊού εντοπίστηκαν σε δεκάδες πόλεις, το Πεκίνο έχει εστιάσει στην πολιτική «μηδενικής ανοχής» απέναντι στον κορονοϊό.
Η πόλη φιλοξενεί το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και ενώ οι επιχειρήσεις συνεχίζονται, οι περιορισμοί των υπεραστικών ταξιδιών και η έλλειψη οδηγών φορτηγών έπληξαν σημαντικά τη διέλευση των εμπορευμάτων.
Η καθημερινή ροή εμπορευματικών οχημάτων κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων «μειώθηξε απότομα» από τις αρχές Απριλίου, δήλωσε σε πρόσφατη έκθεση ο ανώτερος οικονομολόγος της Capital Economics στην Κίνα, Τζούλιαν Έβανς-Πρίτσαρντ. Οι αρχές της Σαγκάης έχουν δεχθεί πυρά επειδή επέτρεψαν να αυξηθούν τα κρούσματα και επειδή δεν διασφάλισαν ότι οι προμήθειες φρέσκων τροφίμων θα φθάσουν σε όλους τους κατοίκους.
«Η Σαγκάη είναι ένα μάθημα και οι τοπικές κυβερνήσεις από άλλα μέρη της Κίνας μπορεί να γίνουν πιο ευαίσθητες σε εγχώριες εξάρσεις», δήλωσε ο Tommy Xie, επικεφαλής της έρευνας για την Ευρύτερη Κίνα στην OCBC Bank. «Αν θέλουν να κάνουν lockdown θα πρέπει να το κάνουν νωρίτερα», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Διαβάστε επίσης:
Μαρτυρία Ελληνίδας της Σανγκάης στο Newsbomb - «Αυτή είναι η πραγματικότητα - Πώς ζούμε το lockdown»