Kίνα: Παγκόσμιο «έμφραγμα» στις αλυσίδες εφοδιασμού από είδη πολυτελείας μέχρι ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η σκληρή γραμμή της Κίνας απέναντι στην COVID-19 πλήττει με σφοδρότητα τις γραμμές παραγωγής, απο τα οχήματα Tesla και τα...τάκος, μέχρι τις εταιρείες ειδών πολυτελείας και τις μεγάλες βιομηχανίες κρέατος.
Το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη και άλλα εργοστάσια αυτοκινήτων είχαν βάλει λουκέτο τους τελευταίους δύο μήνες λόγω των έκτακτων μέτρων που στοχεύουν στον περιορισμό της μεγαλύτερης επιδημίας COVID-19 στην Κίνα. Από την αρχή το φλέγον ερώτημα ήταν πόσο γρήγορα θα μπορούσαν να επανεκκινήσουν για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση.
Αλλά με το lockdown στη Σαγκάη να μπαίνει στην τέταρτη εβδομάδα του και μία σειρά απο παρόμοια μέτρα να επιβάλλονται σε δεκάδες μικρότερες πόλεις της Κίνας, η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει καταρρεύσει.
Την ίδια στιγμή, άλλες εταιρείες, από τους κολοσσούς ειδών πολυτελείας μέχρι τα εστιατόρια γρήγορου φαγητού, πρόσφεραν επίσης μια πρώτη εκτίμηση για τις χαμένες πωλήσεις και την κλονισμένη εμπιστοσύνη των τελευταίων εβδομάδων, ακόμη και όταν το Πεκίνο εφαρμόζει μέτρα για να βοηθήσει τις βιομηχανίες που πλήττονται από την καραντίνα και να τονώσει τη ζήτηση.
Μέτρα στήριξης μετά το lockdown
Ο Joey Wat, Διευθύνων Σύμβουλος της Yum China που κατέχει την KFC και την Taco Bell, είπε σε επιστολή προς τους επενδυτές ότι οι πωλήσεις του Απριλίου είχαν «επηρεαστεί σημαντικά» από τα μέτρα καταπολέμησης της Covid-19. Σε απάντηση, η εταιρεία απλοποίησε το μενού της, ενίσχυσε το προσωπικό και προώθησε μαζικές παραγγελίες για κοινότητες που ήταν αποκλεισμένες, είπε.
Στην κάποτε ευημερούσα αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, η πρόσφατη αναταραχή αποτελεί παράδειγμα οικονομικής γροθιάς στην προσφορά και τη ζήτηση στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.
Πριν κλείσει η Σανγκάη στις αρχές Απριλίου για να περιορίσει το ξέσπασμα της COVID-19, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είχαν σημειώσει άνοδο. Οι πωλήσεις της Tesla στην Κίνα είχαν εκτιναχθεί κατά 56% το πρώτο τρίμηνο, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων από τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της στην Κίνα, την BYD, είχαν πενταπλασιαστεί. Μετά ήρθε τα lockdown.
Οι εκθεσιακοί χώροι, τα καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα στη Σανγκάη έκλεισαν και τα 25 εκατομμύρια των κατοίκων της πόλης δεν μπορούσαν να ψωνίσουν στο Διαδίκτυο ούτε καν τρόφιμα για να καλύψουν τις καθημερινές τους ανάγκες λόγω των σημείων συμφόρησης στην παράδοση. Αναλυτές της Nomura υπολόγισαν στα μέσα Απριλίου ότι 45 πόλεις στην Κίνα, που αντιπροσωπεύουν το 40% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), βρίσκονταν υπό πλήρη ή μερικό lockdown, με την οικονομία να βρίσκεται σε αυξανόμενο κίνδυνο ύφεσης.
Η Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας εκτίμησε ότι οι λιανικές παραδόσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Κίνα ήταν 39% χαμηλότερες τις πρώτες τρεις εβδομάδες του Απριλίου σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα νέα μέτρα μείωσαν τις αποστολές, οι έμποροι αυτοκινήτων απέφυγαν να προωθήσουν νέα μοντέλα και οι πωλήσεις μειώθηκαν στις πλουσιότερες αγορές της Κίνας, τη Σανγκάη και το Γκουανγκντόνγκ, ανέφερε η ένωση.
Ένας αντιπρόσωπος μιας premium γερμανικής μάρκας αυτοκινήτων στην επαρχία Jiangsu, που συνορεύει με τη Σαγκάη, είπε στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν έως και 50% τον Απρίλιο, επικαλούμενος τα lockdown και τα εμπόδια στη μεταφορά φορτηγών που καθιστούσαν δύσκολη την παράδοση παραγγελιών.
Ανησυχούσε ακόμη περισσότερο για τις επιπτώσεις στην καταναλωτική δύναμη, είπε, αρνούμενος να δώσει το όνομά του καθώς δεν του επιτρεπόταν να μιλήσει στα μέσα ενημέρωσης. «Θα μπορούσε να είναι χειρότερο από το πρώτο κύμα της COVID-19 το 2020, όταν η οικονομική ανάκαμψη ήταν γρήγορη και ισχυρή. Σήμερα υπάρχουν περισσότερες αβεβαιότητες στην οικονομία και οι αγορές μετοχών και ακινήτων δεν πάνε καλά», είπε.
Κλυδωνίζεται η αγορά ειδών πολυτελείας
«Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο γρήγορα μπορούν να αρθούν αυτοί οι περιορισμοί, αλλά οι επόμενες εβδομάδες προβλέπονται δύσκολες», δήλωσε στο Reuters η Ελέν ντε Τισό, οικονομική διευθύντρια της γαλλικής εταιρείας παραγωγής οινοπνευματωδών ποτών Pernod Ricard.
Η Kering, η οποία κατέχει μάρκες πολυτελείας, συμπεριλαμβανομένων των Gucci και Saint Laurent, είπε ότι ένα «σημαντικό κομμάτι» των καταστημάτων της είχε κλείσει τον Απρίλιο. «Είναι πολύ δύσκολο να προβλέψουμε τι θα συμβεί μετά το lockdown», δήλωσε ο Jean-Marc Duplaix, οικονομικός διευθυντής της Kering. Η Apple προειδοποίησε επίσης για τα τελευταία της αποτελέσματα σχετικά με τη ζήτηση που πλήττει τον COVID στην Κίνα.
Οι αρχές της πόλης από το Πεκίνο έως το Σενζέν προσπαθούν να τονώσουν τη ζήτηση δίνοντας κουπόνια αγορών αξίας εκατομμυρίων δολαρίων για να ενθαρρύνουν τους κατοίκους να ξοδέψουν. Την Παρασκευή, η Γκουανγκντόνγκ, μια παραγωγική μονάδα παραγωγής ισχύος με οικονομία μεγαλύτερη από τη Νότια Κορέα, παρουσίασε τα δικά της κίνητρα για να προσπαθήσει να επανεκκινήσει τις πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων.
Η Chongqing, ένας άλλος κόμβος κατασκευής αυτοκινήτων, τον Μάρτιο δήλωσε ότι θα προσφέρει μετρητά έως και 2.000 γιουάν (300 δολάρια) για τους αγοραστές που ανταλλάσσουν παλιά αυτοκίνητα με νέα μοντέλα και θα διαθέσει άλλα 3 εκατομμύρια δολάρια για άλλα μέτρα για την τόνωση των πωλήσεων.
Ο τομέας των καταναλωτών βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο εάν η παρατεταμένη πανδημία και η περαιτέρω σύσφιξη συνεχιστούν σε ολόκληρη την Κίνα, λένε οι αναλυτές. Το lockdown στη Σανγκάη της Κίνας προκαλεί τέλος διαταραχές στον τομέα του κρέατος. Οι περιορισμοί προκαλούν εφιάλτες logistics σε όλη την κινεζική βιομηχανία τροφίμων, ένδειξη ότι οι διαταραχές στον επιχειρηματικό τομέα επιδεινώνονται.
Η πρόκληση της μεταφοράς φαγητού μέσα και γύρω από τη Σανγκάη, της οποίας οι κάτοικοι βρίσκονται σε απομόνωση για ένα μήνα στο σπίτι, υπογραμμίζει παρόμοια προβλήματα σε πολλές άλλες κινεζικές πόλεις. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής κρέατος στον κόσμο, εισάγοντας πέρυσι περισσότερους από εννέα εκατομμύρια τόνους , αξίας περίπου 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων.