Forbes: Η Ελλάδα διατηρεί πλεονέκτημα στην αεράμυνα ακόμα και αν η Τουρκία πάρει F-16
Με έμφαση στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ που διεξήχθη στη Μαδρίτη και τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν, το περιοδικό Forbes περιγράφει πώς θα μπορούσαν να μοιάζουν οι ελληνικές και τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις στο τέλος αυτής της δεκαετίας.
Αφού τονίζεται ότι για να προχωρήσει η διαδικασία απόκτησης F16 από την Τουρκία θα πρέπει να υπάρξει έγκριση από το Κογκρέσο στο άρθρο επισημαίνεται ότι στο τραπέζι υπάρχει και το αίτημα της Ελλάδας για αγορά F35.
Η Τουρκία συμφώνησε προσωρινά να άρει τις προηγούμενες αντιρρήσεις της για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στη Βορειοατλαντική Συμμαχία. Ο Μπάιντεν αρνήθηκε ότι η υποστήριξή του για την πώληση F-16 ήταν κάποιου είδους αντάλλαγμα για την έγκριση της Τουρκίας στην ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών, επισημαίνοντας ότι είχε ήδη δώσει την έγκρισή του, πριν καν προκύψει αυτό το ζήτημα.
«Είπα τον Δεκέμβριο, όπως θα θυμάστε ότι θα πρέπει να τους πουλήσουμε τα αεροσκάφη F-16 και να εκσυγχρονίσουμε και αυτά τα τζετ», είπε. «Δεν είναι προς το συμφέρον μας να μην το κάνουμε αυτό. Και δεν υπήρχε καμία συμφωνία», πρόσθεσε. «Αλλά χρειάζομαι την έγκριση του Κογκρέσου για να μπορέσω να το κάνω αυτό. Και νομίζω ότι μπορούμε να το κάνουμε»
Ο Μπάιντεν αναφερόταν στο αίτημα της Τουρκίας τον περασμένο Οκτώβριο να αγοράσει 40 νέα F-16 και 80 κιτ εκσυγχρονισμού για τον υπάρχοντα στόλο της σε μια συμφωνία αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Τουρκία χρειάζεται αυτά τα νέα μαχητικά βομβαρδιστικά και κιτ εκσυγχρονισμού για να διατηρεί ενημερωμένη την Πολεμική Αεροπορία της, ειδικά επειδή της απαγορεύτηκε να αγοράζει αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35, μετά την αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων αεράμυνας S-400.
Το πλεονέκτημα της Ελλάδας
Το άρθρο του Forbes σημειώνει ότι και η Αθήνα ανακοίνωσε την επιστολή αίτησης για την αγορά 20 + 20 αεροσκαφών F-35, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να σημειώνει ωστόσο ότι η διαδικασία από την παραγγελία μέχρι την παραλαβή θα είναι μακρά. Tα πρώτα από αυτά να αναμένονται μετά το 2027-28.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα εάν και οι δύο συμφωνίες εγκριθούν, τόσο της Αθήνας όσο και της Άγκυραςς, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα εξακολουθεί να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα έναντι της τουρκικής αεροπορίας, καθώς η χώρα μας θα διαθέτει αεροσκάφη πέμπτης γενιάς.
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν επιτρέψουν στην Τουρκία να αγοράσει αυτά τα νέα F-16 και κιτ εκσυγχρονισμού, η Ελληνική Αεροπορία πιθανότατα θα καταλήξει να διαθέτει έναν πιο τεχνολογικά προηγμένο στόλο μαχητικών, μέχρι το τό τέλος της δεκαετίας του 2020.
Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σύμβαση για την αναβάθμιση 84 F-16 σε διαμόρφωση Viper. Οι παραδόσεις έχουν ξεκινήσει και η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει αυτό το συμβόλαιο στα μέσα του 2027. Έτσι, ακόμα κι αν η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορέσει να εξασφαλίσει σύντομα την έγκριση του Κογκρέσου σε ότι αφορά την τουρκική συμφωνία για τα F-16, κάτι που δεν είναι εγγυημένο, η Ελλάδα προηγείται και θα έχει τέτοια αεροσκάφη πριν την Τουρκία.
Ακόμα – όπως αναφέρει – η Ελλάδα θα αρχίσει να παραλαμβάνει F-35 περίπου την ίδια στιγμή που η Lockheed Martin θα τελειώνει την αναβάθμιση αυτών των ελληνικών F-16, υποθέτοντας ότι μπορεί να κλείσει συμφωνία για τουλάχιστον μία μοίρα, κάτι που δεν είναι απίθανο. Το Forbes σημειώνει ότι στην παραπάνω εξίσωση δεν περιλαμβάνονται τα 24 Rafale F3R μαχητικά 4,5 γενιάς που η Ελλάδα έχει ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει από τη Γαλλία και είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε αεροσκάφος στο τουρκικό οπλοστάσιο.
Τα Eurofighter Typhoon
Τονίζει δε ότι η Τουρκία εξέτασε το ενδεχόμενο αγοράς Eurofighter Typhoon από το Ηνωμένο Βασίλειο, εάν δεν σημειώσει πρόοδο στη συμφωνία για τα F-16. Το Λονδίνο ήρε όλους τους περιορισμούς στις εξαγωγές όπλων που είχε επιβάλει στην Άγκυρα λόγω της στρατιωτικής επίθεσης τον Οκτώβριο του 2019 στη Συρία, καθιστώντας δυνατή την πώληση. Το Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται επίσης να πιέζει για πώληση Eurofighter στην Τουρκία.
Η αγορά Eurofighters θα είχε νόημα για την Τουρκία, σύμφωνα με το Forbes, αφού θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως λύση μαχητικού 4,5 γενιάς για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία μέχρι να μπορέσει τελικά είτε να προμηθευτεί, είτε να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς και να λειτουργήσουν ως αντίβαρο στα ελληνικά Rafale.
Ωστόσο, όπως σημειώνει, εάν η Άγκυρα λάβει έγκριση για την αγορά F-16 Block 70/72, μπορεί να αποφασίσει ότι μια τέτοια αγορά θα ήταν περιττή.
Η Τουρκία μένει πίσω
Το περιοδικό καταλήγει πάντως ότι είτε έτσι είτε αλλιώς, η Τουρκία θα εξακολουθεί να δυσκολεύεται να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό πλεονέκτημα που πιθανότατα θα επιτύχει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία μέχρι το 2030.
«Ακόμα κι αν η Τουρκία πάρει 120 F-16 Block 70/72 (40 ολοκαίνουργια και 80 αναβαθμισμένα), θα αντιμετωπίσουν 84 Block 72 Vipers (όλα σε υπηρεσία το αργότερο το δεύτερο εξάμηνο του 2027), 20-40 F- 35, και, τουλάχιστον, 24 Rafales. Με άλλα λόγια, όχι λιγότερα από 128 μαχητικά της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με ίσες ή ανώτερες δυνατότητες από τα καλύτερα τζετ της Τουρκίας» καταλήγει το ρεπορτάζ.
Το άρθρο καταλήγει σημειώνοντας ότι ακόμα και αν η Τουρκία αγοράσει μια ή δύο μοίρα προηγμένων Eurofighters εκτός από τα εκσυγχρονισμένα F-16, η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας πιθανότατα θα διατηρήσει αυτό το τεχνολογικό πλεονέκτημα.