New York Times για Τέμπη: «Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις άφησαν την Ελλάδα με ένα διαλυμένο σύστημα»

Η αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα παρεμποδίστηκε από καθυστερήσεις και αμέλεια, γράφουν σε δημοσίευμά τους για την τραγωδία στα Τέμπη οι New York Times. Η Ελλάδα έχει το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη, αναφέρει μεταξύ άλλων η έγκριτη εφημερίδα
Τα διεθνή μέσα αναφέρονται στην τραγωδία στα Τέμπη
ΑΡ
7'

Η ελληνική κυβέρνηση επρόκειτο να εγκαταστήσει ένα σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν τρία χρόνια για να αποτρέψει το είδος της μετωπικής σιδηροδρομικής σύγκρουσης που οδήγησε στη χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία της χώρας αυτή την εβδομάδα.

Όταν ένα εμπορευματικό και ένα επιβατικό τρένο συγκρούστηκαν μεταξύ τους στην ίδια γραμμή με μεγάλη ταχύτητα αργά το βράδυ της Τρίτης, οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα πολύ λιγότερο εξελιγμένο από αυτό που χρησιμοποιείται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με αξιωματούχους σιδηροδρόμων και συνδικαλιστικών οργανώσεων και στοιχεία.

Αλλά ακόμη και αυτό το στοιχειώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό καθώς τα φώτα και τα σήματα ήταν εκτός λειτουργίας, δήλωσαν αξιωματούχοι, καθώς Έλληνες ερευνητές έψαχναν στα ερείπια για περισσότερα πτώματα. Αυτή η συρροή καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών άφησε τον πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό διάδρομο της Ελλάδας ευάλωτο σε αυτό που έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει κάθε σύστημα ασφαλείας: το ανθρώπινο λάθος.

Πολλά από τα όσα συνέβησαν πριν από τη συντριβή, στην οποία σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, παραμένουν ασαφή. Αλλά οι αξιωματούχοι και οι ειδικοί συμφώνησαν σε ένα πράγμα: αν υπήρχε ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν σχεδόν αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα γεμάτο επιβατικό τρένο.

Θα είχαν ηχήσει προειδοποιήσεις και θα είχαν παρέμβει αυτόματα φρένα. «Ναι, σίγουρα», λέει ο Josef Doppelbauer, επικεφαλής του οργανισμού σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος προειδοποιεί για σημαντικές ελλείψεις στο ελληνικό σύστημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων εδώ και χρόνια.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατηγόρησε το «τραγικό ανθρώπινο λάθος» για τη συντριβή. Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων ήταν ανεπαρκείς. Και ο διευθυντής του σταθμού στη Λάρισα, μια πόλη κοντά στο σημείο της συντριβής, αντιμετωπίζει κατηγορίες συμπεριλαμβανομένης της ανθρωποκτονίας από αμέλεια.

Συστημικά ζητήματα πέρα από τα ανθρώπινα λάθη

Όμως το δυστύχημα ρίχνει φως σε συστημικά ζητήματα πέρα ​​από τα λάθη που έγιναν αυτή την εβδομάδα. Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας είναι σταθερά από τα πιο επικίνδυνα στη γηραιά ήπειρο, παρά το γεγονός ότι έλαβε 700 εκατομμύρια δολάρια σε χρήματα εκσυγχρονισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για αυτό που αποκάλεσε «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένει από τα 27 κράτη μέλη της να εισαγάγουν εξελιγμένες νέες διαδικασίες γνωστές ως Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων έως το τέλος της δεκαετίας. Αυτό το σύστημα παρακολουθεί τα τρένα και παίρνει τον έλεγχο εάν αναπτύσσουν ταχύτητα, τρέχουν με κόκκινα φανάρια ή καταλήγουν σε λάθος τροχιά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να επεκτείνει τις διασυνοριακές σιδηροδρομικές υπηρεσίες και η εναρμόνιση των προτύπων ασφάλειας σε όλο το τμήμα αποτελεί μέρος αυτής της στρατηγικής. Αλλά η εφαρμογή ήταν ασυνεπής, όπως δείχνει η συντριβή αυτής της εβδομάδας.

«Εάν το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου τρένων είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σωστά, θα έπρεπε οπωσδήποτε να είχε αποτρέψει κάτι τέτοιο», δήλωσε ο Jedde Hollewijn, διευθυντής σιδηροδρομικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές. «Η πρόθεση είναι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες να το εφαρμόσουν και γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα υστερεί σημαντικά».

Το Λουξεμβούργο, η μικρότερη και πλουσιότερη χώρα της Ένωσης, χρησιμοποιεί ήδη το νέο σύστημα στην πορεία του. Το Βέλγιο σχεδιάζει να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2025. Άλλες χώρες έχουν αναβαθμίσει τις κύριες διαδρομές τους. Αλλά ακόμη και χωρίς τη νέα τεχνολογία, τα περισσότερα σιδηροδρομικά συστήματα διαθέτουν χαρακτηριστικά ασφαλείας για την πρόληψη μετωπικών συγκρούσεων. Για παράδειγμα, η γαλλική εθνική αρχή για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων χρησιμοποιεί αυτόματα συστήματα πέδησης και άλλες τεχνολογίες.

Οι οργισμένες επιστολές στην ελληνική κυβέρνηση

Αυτό δεν υπήρχε στην Ελλάδα. Τα αρχεία της ΕΕ δείχνουν ότι η χώρα δεν είχε ποτέ εθνικό αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας. Και το σύστημα στη Λάρισα είναι ανεπαρκές εδώ και χρόνια γιατί έλειπαν τμήματα του βασικού εξοπλισμού σηματοδότησης, δήλωσε ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του ΟΣΕ, Νικόλαος Τσικαλάκης.

Η ακριβής αιτία της αργής αναβάθμισης του συστήματος ασφαλείας δεν είναι ακόμη ξεκάθαρη, αλλά αξιωματούχοι και ειδικοί του συνδικάτου και της ασφάλειας ανέφεραν τους σφιχτούς προϋπολογισμούς, τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με την πανδημία Covid-19, τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και τις συμβάσεις ως παράγοντες που συμβάλλουν.

Διάφορα στελέχη του σιδηροδρομικού συνδικάτου έχουν γράψει οργισμένες επιστολές στην ελληνική κυβέρνηση εδώ και χρόνια, ακόμη και μόλις τον περασμένο μήνα, προειδοποιώντας για προβλήματα ασφάλειας. Αυτή η επιστολή προειδοποιούσε δυσοίωνα για τραγωδία και επέκρινε τους Έλληνες αξιωματούχους για την αμέλειά τους. «Δεν θα περιμένουμε το επικείμενο ατύχημα για να τη δούμε να χύνει κροκοδείλια δάκρυα», ανέφερε η επιστολή. «Τι περιμένετε για να επέμβετε;» «Έχουμε ενημερώσει κάθε κυβέρνηση για αυτά τα προβλήματα, αλλά δεν βρήκαμε ανοιχτά αυτιά», είπε ο κ. Τσικαλάκης. «Έτσι συνέβη αυτό το τραγικό ατύχημα. Δεν θέλω δάκρυα ή αίμα στις ράγες».

Αξιωματούχοι σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ευρώπη δήλωσαν ότι οι ελληνικές αρχές έχουν επίσης παραμελήσει το κρίσιμο καθήκον της επίβλεψης και της ενημέρωσης των διαδικασιών ασφάλειας και του εξοπλισμού σε όλο το δίκτυο. Αυτό θα μπορούσε να είχε βελτιώσει ακόμη και το υποτυπώδες σύστημα ασφαλείας της χώρας, είπαν.

«Οι αξιολογήσεις κινδύνου και επιτήρησης πρέπει να πραγματοποιούνται σε όλες τις τοποθεσίες, σε όλους τους τύπους τρένων και σε όλους τους τύπους εξοπλισμού», δήλωσε ο Vaibhav Puri του Συμβουλίου Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων του Ηνωμένου Βασιλείου. Η συντριβή υπογραμμίζει επίσης την περιορισμένη ισχύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαιτεί βελτιώσεις από τους σιδηροδρόμους, παρόλο που καταβάλλει χρήματα σε αυτούς. Η ΕΕ έχει διαθέσει περίπου 117 εκατομμύρια δολάρια ειδικά για βελτιώσεις ασφάλειας στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη όπου συνετρίβησαν τα τρένα.

Το πιο θανατηφόρο σύστημα στην Ευρώπη

Ο κ. Doppelbauer, του οργανισμού σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είπε ότι ο οργανισμός ασφαλείας του είχε εκδώσει εκθέσεις που παροτρύνουν τα κράτη μέλη να βελτιωθούν, αλλά δεν μπορούσε να αναγκάσει τις εθνικές κυβερνήσεις να αλλάξουν. Σύμφωνα με διάφορα πρότυπα, η Ελλάδα έχει το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη.

«Έχουμε συντάξει ένα σχέδιο δράσης και ζητήσαμε από τις ελληνικές αρχές να υποβάλουν έκθεση για το σχέδιο δράσης», είπε. «Αλλά οι δυνάμεις μας είναι περιορισμένες». Πρότεινε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο διοικητικός βραχίονας του μπλοκ, θα μπορούσε να λάβει νομικά μέτρα κατά της Ελλάδας επειδή δεν τηρούσε τα πρότυπα ασφαλείας. Την Πέμπτη, ωστόσο, οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι εμφανίστηκαν διαλλακτικοί. Ο Adalbert Jahnz, εκπρόσωπος της Επιτροπής, δήλωσε ότι το μπλοκ παρείχε οικονομική υποστήριξη στην Ελλάδα και παρέμεινε σε στενή επαφή με τις αρχές εκεί.

Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές δεν ήταν διαφανείς σχετικά με σημαντικές σιδηροδρομικές λεπτομέρειες. Δύο εβδομάδες πριν από τη συντριβή, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι οδήγησαν την Ελλάδα στο δικαστήριο για την άρνησή της να δημοσιοποιήσει τη βασική σύμβαση που περιγράφει λεπτομερώς τον τρόπο διαχείρισης του σιδηροδρόμου καθώς εκσυγχρονίζεται.

Η επιχείρηση έρευνας αναμένεται να ολοκληρωθεί νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής. Ο κ. Doppelbauer είπε ότι ελπίζει πως η τραγωδία θα επιβάλει βελτιώσεις σε άλλα σιδηροδρομικά συστήματα σε όλη την Ευρώπη. «Ένα τέτοιο καταστροφικό ατύχημα πάντα μας υπενθυμίζει πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια», είπε. «Και μια υπενθύμιση για όλους να λάβουν σοβαρά υπόψη τις προειδοποιήσεις».

Πηγή: New York Times