MH370: Η πτήση που χάθηκε μυστηριωδώς σαν σήμερα το 2014 - Τρεις «τρελές» θεωρίες
Τα ξημερώματα της 8ης Μαρτίου 2014, ο πιλότος Zάχαρι Αχμάντ Σαχ έστειλε την πτήση MH370 της Malaysia Airlines στον αέρα λίγο πριν τις 12:45 τοπική ώρα. Όλα ήταν ρουτίνα στο Boeing 777 από την Κουάλα Λουμπούρ στο Πεκίνο της Κίνας, καθώς το αεροπλάνο ετοιμαζόταν να εγκαταλείψει τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας και να πετάξει προς το Βιετνάμ μέσω της Θάλασσας της Νότιας Κίνας.
«Καληνύχτα, Μαλαισία 370», λέει στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας καθώς είναι έτοιμοι να μεταδώσουν καθήκοντα επικοινωνίας στους Βιετναμέζους. Αυτές ήταν οι τελευταίες λέξεις που ακούστηκαν ποτέ από τα 239 άτομα που επέβαιναν στην πτήση MH370, η οποία έχασε μυστηριωδώς κάθε επαφή με το ραντάρ ενάμιση λεπτό αργότερα. Η πτήση είχε εξαφανιστεί χωρίς ίχνος και μέχρι σήμερα, αυτό που πραγματικά συνέβη στον αέρα παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στην ιστορία της αεροπορίας.
Μια νέα σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix, με τίτλο «MH370: The Plane That Disappeared», εξετάζει διάφορες θεωρίες σχετικά με το τι συνέβη εκείνο το βράδυ. Η πτήση είχε περίπου επτά ώρες καυσίμων, λέει ο Fuad Sharuji, πρώην διευθυντής κρίσεων της Malaysia Airlines, σε αρχειοθετημένο υλικό.
Αν και η πτήση MH370 είχε χάσει όλες τις επικοινωνίες με τα ραντάρ, το αεροπλάνο εξακολουθούσε να επικοινωνεί ηλεκτρονικά με έναν δορυφόρο που διευθύνει μια βρετανική εταιρεία που ονομάζεται Inmarsat. «Κάθε ώρα, το σύστημα Inmarsat έλεγχε ότι το δορυφορικό τερματικό στο αεροσκάφος ανταποκρινόταν… αυτό συνεχιζόταν έως και έξι ώρες μετά την τελευταία επαφή», λέει ο εκπρόσωπος της Inmarsat, Mark Dickinson, στα έγγραφα.
Αλλά τα δεδομένα από την Inmarsat μπορούσαν μόνο να επιβεβαιώσουν ότι η πτήση ήταν ακόμα στον αέρα καθώς δεν διέθετε δυνατότητες παρακολούθησης GPS. Ωστόσο, ήταν σε θέση να προσδιορίσει πόσο μακριά ήταν το αεροσκάφος από τον δορυφόρο με τον οποίο επικοινωνούσε.
Με βάση αυτές τις πληροφορίες, έχουν σχεδιαστεί δύο διαδρομές που δείχνουν πώς και πού το αεροπλάνο εξετράπη της πορείας του. Και στα δύο σενάρια, το MH370 δεν συνέχισε προς την ηπειρωτική χώρα του Βιετνάμ, αλλά αντίθετα στράφηκε προς τα δυτικά πάνω από τη Μαλαισία. Από εκεί, προβλέπεται ότι η πτήση είτε πήγε βόρεια πάνω από την κεντρική Ασία - είτε προς τον Νότιο Ινδικό Ωκεανό από την Αυστραλία.
Η τελευταία διαδρομή είναι το πιο πιθανό σενάριο, που είναι ευρέως αποδεκτό από τους ειδικούς. Αλλά αυτό που πραγματικά συνέβη στον αέρα εξακολουθεί να αμφισβητείται. Ήταν ο πιλότος απατεώνας; Ή ήταν ένα άλλο κράτος υπεύθυνο για την άγνωστη τύχη της πτήσης; Μια τελική έκθεση της επιτροπής για το MH370 σημείωσε ότι «η ομάδα δεν είναι σε θέση να προσδιορίσει την πραγματική αιτία της εξαφάνισης».
Ο πιλότος
Το πιο ενοχοποιητικό στοιχείο που στηρίζει τη θεωρία ότι ο Σαχ, ένας βετεράνος πιλότος, σκόπευε να αυτοκτονήσει μαζικά βάζοντας το αεροπλάνο στον Ινδικό Ωκεανό, είναι ένας προσομοιωτής πτήσης που είχε μέσα στο σπίτι του, ο οποίος έγινε πρωτοσέλιδο το 2016 . Ήταν εκεί που είχε πετάξει σύμφωνα με πληροφορίες σε μια προσομοίωση πτήσης παρόμοια με την ύποπτη, εκτός της τελικής πορείας του αεροπλάνου πάνω από τον ωκεανό, έναν μόνο μήνα πριν το MH370 εξαφανιστεί στον αέρα.
Αλλά τα δεδομένα του προσομοιωτή δεν είναι ακριβώς το ενοχοποιητικό στοιχείο όπως φαίνεται, λέει ο Mike Exner του Independent Group, μιας επιτροπής επιτήρησης ειδικών της αεροπορίας που ιδρύθηκε για να μάθει την αλήθεια στις τελευταίες ώρες της πτήσης. «Είναι πολύ περίεργο να έχεις ένα τέλος προσομοίωσης με εξάντληση καυσίμου στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό», παραδέχεται ο Exner. «Δεν νομίζω ότι η λήψη των δεδομένων του προσομοιωτή από μόνη της αποδεικνύει πολλά… Τα δεδομένα του προσομοιωτή δεν είναι ολόκληρο το παζλ, είναι μόνο ένα κομμάτι στο παζλ».
Ο Jeff Wise, ένας δημοσιογράφος της αεροπορίας του οποίου οι θεωρίες για την πτήση έγιναν αμφιλεγόμενες μεταξύ των ειδικών, ισχυρίζεται ότι το FBI γνώριζε τη διαδρομή στον προσομοιωτή πτήσης το 2014. Ο Wise λέει ότι η πρακτικότητα του πιλότου να πάρει μόνος του το αεροπλάνο θα απαιτούσε μια «επιθετική και περίπλοκη» πλοκή, που περιλαμβάνει το κλείδωμα του συγκυβερνήτη του έξω από το πιλοτήριο, τη θανάτωση των επικοινωνιών με ραντάρ και την αποσυμπίεση της καμπίνας για να αποφευχθούν παρεμβολές.
Εν τω μεταξύ, ένα πιθανό κίνητρο παραμένει ασαφές. Η τελική έκθεση για το MH370 διαπίστωσε ότι «δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδηλώνουν πρόσφατες αλλαγές συμπεριφοράς για τον [πιλότο]»
Ρώσοι αεροπειρατές
Ο Wise, πρώην μέλος του Independent Group, έχει μια άλλη θεωρία εργασίας για το πού βρίσκεται το MH370, αλλά ακούγεται πιο κοντά στην πλοκή μιας ταινίας του James Bond από οτιδήποτε άλλο. Λίγους μήνες μετά την απώλεια της πτήσης, η πτήση 17 της Malaysia Airlines, μια άλλη πτήση Βoeing 777, καταρρίφθηκε από πύραυλο εδάφους-αέρος πάνω από την Ουκρανία την ίδια στιγμή που η Ρωσία εισέβαλε στην κοντινή Κριμαία.
Ελέγχοντας τα αρχεία καταγραφής των πτήσεων, ο Wise παρατήρησε ότι στο MH370 επέβαιναν τρεις Ρώσοι επιβάτες, όλοι τους κάθονταν κοντά σε μια ηλεκτρική καταπακτή. Θεώρησε ότι δύο από τους τρεις δημιούργησαν μια εκτροπή ενώ το άλλο μέλος κρυφά προσπαθούσε να ελέγξει εξ αποστάσεως την πτήση του αεροπλάνου.
Αντί να σταλεί νότια, ο Wise θεωρεί ότι μεταφέρθηκε στην πρώην Σοβιετική Δημοκρατία του Καζακστάν. Αλλά αυτή η θεωρία απομακρύνθηκε γρήγορα. «Όποιος μπαίνει στην καταπακτή μπορεί να απενεργοποιήσει τον αναμεταδότη και να απενεργοποιήσει τα συστήματα επικοινωνίας», λέει ο Sharuji. «Αλλά είναι αδύνατο να πετάξει το αεροσκάφος από το θάλαμο αεροηλεκτρονικών».
Οι συνάδελφοι του Wise έσπευσαν επίσης να απομυθοποιήσουν την ιδέα. «[Η ομάδα είναι] απολύτως βέβαιο ότι το αεροπλάνο έστριψε νότια και όχι βόρεια. Ήταν περίεργο που ο Jeff αποφάσισε να απογειωθεί σε αυτή τη διαδρομή», λέει ο Exner. Οι εικασίες του Wise έληξαν με την απομάκρυνσή του από την Independent Group.
Αμερικανική αναχαίτιση
Μια άλλη τρελή θεωρία είναι ότι ο αμερικανικός στρατός, ο οποίος έκανε ασκήσεις εκπαίδευσης εκείνη την εποχή στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, είχε καταρρίψει το MH370 στο σημείο όπου είχε χάσει για πρώτη φορά την επαφή με ραντάρ μεταξύ του εναέριου χώρου της Μαλαισίας και του Βιετνάμ.
Η Γαλλίδα δημοσιογράφος Florence de Changy παρατήρησε ότι το φορτίο που μεταφέρθηκε και παραδόθηκε «υπό συνοδεία» από το MH370 περιελάμβανε 2,5 τόνους ηλεκτρονικών συσκευών χωρίς να σαρωθεί πριν από τη φόρτωση. «Είναι γνωστό ότι η Κίνα ήταν πολύ πρόθυμη να αποκτήσει εξαιρετικά ευαίσθητη αμερικανική τεχνολογία στον τομέα της τεχνολογίας επιτήρησης, stealth, drone», λέει. «Αυτό θα μπορούσε να είναι στο επίκεντρο αυτού που συνέβη με το MH370».
Οι Ηνωμένες Πολιτείες διέθεταν δύο αεροπλάνα εμπλοκής ραντάρ κατάλληλα με ένα Σύστημα Αερομεταφερόμενης Προειδοποίησης & Ελέγχου (AWAC) στην περιοχή τη νύχτα που απογειώθηκε το MH370. Η De Changy θεωρεί ότι χρησιμοποιήθηκαν για να χτυπήσουν το αεροπλάνο ηλεκτρονικά από τα ραντάρ και έδωσε εντολή στον Σαχ να προσγειωθεί.
Όταν αποφάσισε να διατηρήσει την πτήση στην πορεία, ισχυρίζεται ότι «είτε μέσω ενός πυραύλου είτε μέσω μιας σύγκρουσης στον αέρα, το MH370 συνάντησε τη μοίρα του». Αλλά, όπως ο Wise, η de Changy δεν έχει καμία απόδειξη για τη θεωρία της - και δεν υποστηρίζεται από τις προβλέψεις δεδομένων Inmarsat.