Τομ Κρουζ: Το αρχιπέλαγος της Αρκτικής που είπε «όχι» στην «Επικίνδυνη Αποστολή» του
Παρά το ταλέντο του να επιβιώνει σε...δύσκολες αποστολές, να δραπετεύει από εχθρικά εδάφη και να κάνει επικίνδυνα ακροβατικά, ο Τομ Κρουζ φαίνεται να παραδέχτηκε ότι ορισμένες αποστολές - ειδικά αυτές που αφορούν...πολικές αρκούδες, ελικόπτερα και γραφειοκρατία - είναι πραγματικά αδύνατες.
Την Παρασκευή, οι παραγωγοί της τελευταίας ταινίας «Επικίνδυνη Αποστολή» (Mission:Impossible) σταμάτησαν την προσπάθειά τους να λάβουν άδεια για δεκάδες προσγειώσεις ελικοπτέρων στο Σβάλμπαρντ, το προστατευόμενο αρχιπέλαγος της Αρκτικής στα μισά του δρόμου μεταξύ της Νορβηγίας και του Βόρειου πόλου, όπου οι πολικές αρκούδες είναι περισσότερες από τους ανθρώπους.
Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, οι δημιουργοί του «Mission: Impossible – Dead Reckoning Part Two», που θα κυκλοφορήσει το 2024, προσπαθούσαν να ακυρώσουν την απόφαση του κυβερνήτη του Σβάλμπαρντ που αρνήθηκε τις άδειες προσγείωσης για το γύρισμα. Οι τοπικές αρχές ακύρωσαν την άδεια για τις 40 προσγειώσεις ελικοπτέρων σε διάφορες τοποθεσίες που ζήτησε η PolarX, η εμπλεκόμενη εταιρεία παραγωγής, επικαλούμενη ανησυχίες σχετικά με την ενόχληση της άγριας ζωής.
Σύμφωνα με τον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό σταθμό NRK, τα γυρίσματα ορισμένων σκηνών ξεκίνησαν στο Σβάλμπαρντ αυτήν την εβδομάδα, με τα πληρώματα να βρίσκονται στη θέση τους και το σκάφος PolarXplorer, το οποίο έχει ναυλωθεί για την παραγωγή ελλιμενίστηκε στην Λονγκγιέρμπιεν την de facto πρωτεύουσα του αρχιπελάγους.
Ο Κρουζ, ο οποίος φωτογραφήθηκε στους δρόμους του Λονγκγιέρμπιεν την Πέμπτη, αρνήθηκε να συζητήσει το θέμα στην τοπική εφημερίδα Svalbardposten, λέγοντας μόνο: «Είναι υπέροχο να βρίσκομαι εδώ». Μέχρι την Παρασκευή, ωστόσο, η εταιρεία παραγωγής είχε εγκαταλείψει την προσπάθειά της να πείσει την περιβαλλοντική υπηρεσία της Νορβηγίας να ανατρέψει την απόφαση του κυβερνήτη.
«Μόλις ενημερωθήκαμε ότι η ομάδα παραγωγής ταινιών μόλις απέστειλε την καταγγελία στο πρακτορείο μας για αυτό το θέμα», είπε εκπρόσωπος του πρακτορείου. «Η εταιρεία παραγωγής είπε ότι είχε άλλες λύσεις. Δεν ασχολούμαστε με την καταγγελία τώρα γιατί την έχουν αποσύρει. Ήθελαν η υπηρεσία μας να ανατρέψει την απόφαση του κυβερνήτη, αλλά απέσυραν την καταγγελία σε εμάς, οπότε δεν ξέρω τι λύσεις έχουν βρει».
Σύμφωνα με επιστολή που έστειλαν οι δικηγόροι της εταιρείας παραγωγής, είχε πράγματι βρεθεί μία λύση στο αδιέξοδο. «Ενώ μια καταγγελία στη νορβηγική περιβαλλοντική υπηρεσία κρίθηκε απαραίτητη λόγω της σημαντικής πίεσης χρόνου, η παραγωγή εργάζεται συνεχώς για εναλλακτικές λύσεις για να ανταποκριθεί στις ανησυχίες του κυβερνήτη», ανέφερε η επιστολή. «Αυτό το έργο στέφθηκε με επιτυχία και τα μέρη δεν βλέπουν πλέον την ανάγκη να διατηρήσουν την καταγγελία».
Τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η απόφαση βασίστηκε στο άρθρο 73 του νόμου για το περιβάλλον του Σβάλμπαρντ, που απαιτεί η κυκλοφορία στο αρχιπέλαγος «να μην βλάπτει ή υποβαθμίζει το φυσικό περιβάλλον … ή να οδηγεί σε άσκοπη ενόχληση των ανθρώπων ή της άγριας ζωής». Η PolarX άσκησε έφεση κατά της απόφασης.
Το Σβάλμπαρντ, το οποίο έχει πληθυσμό 2.700 κατοίκων, είναι ένας παράδεισος για μια μεγάλη ποικιλία ειδών, όπως αρκτικές αλεπούδες, φώκιες, θαλάσσιους ταράνδους, πέντε είδη φώκιες, 12 είδη φαλαινών και περίπου 3.000 πολικές αρκούδες. Τα νορβηγικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η PolarX τόνισε στην αίτησή της ότι «προηγούμενες παραγωγές στο Σβάλμπαρντ είχαν παγκόσμιο κοινό, διαδίδοντας την κατανόηση της άγριας φύσης και της ιστορίας της Αρκτικής» και προωθώντας «μια θετική άποψη… για το περιβάλλον».
Αλλά οι αρχές του Σβάλμπαρντ αποφάσισαν ότι λόγω του «σκοπού αυτών των πτήσεων», δεν μπορούσε να χορηγηθεί άδεια για τις προσγειώσεις ελικοπτέρων, εν μέρει λόγω του προηγούμενου που μπορεί να δημιουργήσει «στο πλαίσιο του στόχου της περιορισμένης κυκλοφορίας στο Σβάλμπαρντ».
Η επικεφαλής της περιβαλλοντικής προστασίας του αρχιπελάγους, Kristin Heggelund, είπε στο NRK ότι στόχος ήταν να διατηρηθεί «ένα σχεδόν ανέγγιχτο περιβάλλον». Άδειες προσγείωσης είχαν χορηγηθεί στο πρόσφατο παρελθόν, αλλά κυρίως για ντοκιμαντέρ για την άγρια ζωή, είπε.
«Πρόκειται για έναν εντελώς διαφορετικό τύπο χρήσης ελικοπτέρου» που υπερβαίνει τις υπερπτήσεις και την περιστασιακή προσγείωση, είπε. «Είναι μια ταινία μεγάλου μήκους. Θέλουν να χρησιμοποιήσουν προσγειώσεις ελικοπτέρων ως μέρος της πραγματικής ταινίας,με σημαντική δραστηριότητα στο έδαφος».
Δεν συμφώνησαν όλοι οι κάτοικοι του Σβάλμπαρντ με την απαγόρευση. Ο Ronny Brunvoll, επικεφαλής του Visit Svalbard, είπε ότι αμφισβήτησε εάν ήταν «λογικό και απαραίτητο να είμαστε τόσο κατηγορηματικοί στην προσέγγιση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στο αρχιπέλαγος».
«Αναρωτιέμαι αν είναι απαραίτητο κάθε φορά τα συμφέροντα διατήρησης να συναντούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα», πρόσθεσε. «Αναγνωρίζουμε ότι η προστασία της ευάλωτης φύσης έχει προτεραιότητα. Αλλά ταυτόχρονα πρέπει να υπάρχει νορβηγική παρουσία και δραστηριότητα στα νησιά».
Η τοπική επιχειρηματική ένωση είπε ότι θα μπορούσαν ίσως να γίνουν εξαιρέσεις για το περιστασιακό χαρακτηριστικό υψηλού προφίλ που μπορεί να τονώσει την εικόνα του Σβάλμπαρντ, το οποίο έχει χρησιμεύσει ως φόντο για ταινίες συμπεριλαμβανομένης της ταινίας Μποντ του 2002 με τίτλο Die Another Day. Ωστόσο, ο Aleksander Øren Heen, υπουργός Περιβάλλοντος, είπε στον τηλεοπτικό σταθμό ότι η αρχή της κυβερνητικής πολιτικής του Σβάλμπαρντ ειναι ότι «σε περίπτωση σύγκρουσης μεταξύ της προστασίας του περιβάλλοντος και άλλων συμφερόντων, το περιβάλλον πρέπει να βαρύνει περισσότερο».