Έκθεση στην Ατλάντα αφιερωμένη στην «πιο διάσημη άγνωστη φωτογράφο της Αμερικής» Έβελιν Χόφερ
Οι ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογαφίες εποχής που συνθέτουν την έκθεση συνδυάζουν τοπία και αρχιτεκτονικά δημιουργήματα με πορτρέτα και μεταφέρουν τον μοναδικό χαρακτήρα και την προσωπικότητα των αστικών πρωτευουσών σε μια περίοδο έντονων δομικών, κοινωνικών και οικονομικών μετασχηματισμών μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως του Λονδίνου, του Δουβλίνου και της Ουάσινγκτον.
Η έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα είναι καρπός συνεργασίας δύο πολιτιστικών οργανισμών, του High Museum of Art και του Μουσείου Τέχνης Νέλσον - Άτκινς του Κάνσας Σίτι και αποτελεί την πρώτη μεγάλη στις ΗΠΑ εδώ και πάνω από 50 χρόνια αφιερωμένη στην Έβελιν Χόφερ, καινοτόμα φωτογράφο με πρωτοποριακό έργο που διήρκεσε πέντε δεκαετίες, αλλά παρέμεινε άγνωστο όσο ζούσε.
Δείτε την gallery:
Γεννημένη στη Γερμανία το 1922, η Χόφερ έφυγε με την οικογένειά της για την Ελβετία το 1933 ως απάντηση στην άνοδο του φασισμού και εγκαταστάθηκε αρχικά στη Γενεύη, όπου ως έφηβη σπούδασε φωτογραφία με τον Χανς Φίνσλερ, πρωτοπόρο του κινήματος της «νέας αντικειμενικότητας». Έμεινε για ένα διάστημα στη Μαδρίτη και στη συνέχεια η οικογένεια μετακόμισε στο Μεξικό, όπου η Χόφερ εργάστηκε για λίγο ως επαγγελματίας φωτογράφος. Το 1946 εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη, όπου συνεργάστηκε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Αλεξέι Μπρόντοβιτς για την παραγωγή φωτογραφικών δοκιμίων για το Harper’s Bazaar. Γρήγορα επέκτεινε την πρακτική της και έγινε μια καταξιωμένη φωτογράφος κύριων άρθρων.
Μεγαλύτερη απήχηση είχε σειρά φωτογραφικών βιβλίων, που κυκλοφόρησαν στη δεκαετία του 1960, αφιερωμένα σε μεγαλουπόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ ένα βιβλίο για την Ισπανία από τα οποία προέρχονται οι φωτογραφίες στην έκθεση.
Προσεγμένες και αυστηρές, οι φωτογραφίες της διαθέτουν μια σαγηνευτική ησυχία, ακρίβεια και νηφαλιότητα που έρχονταν σε αντίθεση με την κυρίαρχη αισθητική της εποχής και τη ξέφρενη ενέργεια των συναδέλφων της φωτογράφων δρόμου της εποχής μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ως αποτέλεσμα, δεν πέτυχε ποτέ αναγνώριση ανάλογη με την ποιότητα και την πρωτοτυπία του έργου της, εξηγεί ο Γκρεγκ Χάρις συνεπιμελητής και συγγραφέας του καταλόγου της έκθεσης.
Η Χόφερ κατέγραφε με την κάμερα τα θέματά της εκεί όπου τα έβρισκε, αλλά προτιμούσε σκηνές που συνέθετε προσεκτικά και σε αντίθεση με άλλους φωτογράφους της εποχής της με υπομονή εξετάζε τις συνθήκες για να συλλάβει την ακριβή εικόνα που οραματιζόταν, αναζητώντας «εσωτερική αξία, εσωτερικός σεβασμό» στους ανθρώπους που φωτογράφιζε.
Η Έβελιν Χόφερ πέθανε στην Πόλη του Μεξικό το 2009.
Η έκθεση «Evelyn Hofer: Eyes on the City» θα διαρκέσει έως τον Αύγουστο του 2023.