Υποβρύχιο Titan: Κρίσιμη η σημερινή μέρα – Στερεύουν οι ελπίδες για τη διάσωση των 5 επιβαινόντων

Άκαρπες παραμένουν οι έρευνες για να βρεθούν οι πέντε επιβαίνοντες του υποβρυχίου Titan που εξαφανίστηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό, ενώ εξερευνούσε το ναυάγιο του Τιτανικού  
8'

Το πλήρωμα του βαθυσκάφους αποτελείται από τον Βρετανό δισεκατομμυριούχο Χάμις Χάρντινγκ, τον Πακιστανό επιχειρηματία Σαχζάντα Νταβούντ και τον γιο του, Σουλεμάν, τον Γάλλο εξερευνητή Πολ Ανρί Ναρζολέ και τον Στόκτον Ρας, διευθύνων σύμβουλο της OceanGate.

Ωστόσο, όσο περνάει ο χρόνος οι ελαχιστοποιούνται ελπίδες για τη διάσωση των πέντε επιβατών που έχουν εγκλωβιστεί στο υποβρύχιο Titan το οποίο έχει εξαφανιστεί από την Κυριακή στον Ατλαντικό, ενώ επιχειρούσε κατάδυση στο ναύαγιο του Τιτανικού.

Για το θέμα μίλησε ο επικεφαλής της αμερικανικής ακτοφυλακής, πλοίαρχος Τζέιμι Φρέντερικ σε συνέντευξη Τύπου στη Βοστόνη.

Σύμφωνα με τον ίδιο «υπάρχει πάντα ελπίδα σε μία υπόθεση έρευνας και διάσωσης».

Άγνωστη η προέλευση των ήχων

Σχετικά με τους ήχους που έχουν καταγραφεί από την ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου του «Τιτανικού» ο πλοίαρχος Τζέιμι Φρέντερικ είπε ότι «δεν ξέρουμε» από πού προέρχονται οι θόρυβοι που έχουν ακουστεί, αλλά ότι «υπάρχει πάντα ελπίδα σε μία υπόθεση έρευνας και διάσωσης».

«Τα καλά νέα μπορώ να πω, είναι ότι κάνουμε αναζήτηση στην περιοχή όπου εντοπίστηκαν οι θόρυβοι και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ξένου Τύπου πλέον το οξυγόνο επαρκεί για λίγες ώρες.

Στο μεταξύ, το φως της δημοσιότητας βλέπει η πρώτη φωτογραφία από το σημείο αναζήτησης του αγνοούμενου βαθυσκάφους Titan, δείχνοντας το διασωστικό πλοίο Deep Energy στη μέση του Ατλαντικού.

Η πρώτη φωτογραφία από το σημείο αναζήτησης του αγνοούμενου βαθυσκάφους Titan.

Οι επιβάτες του υποβρυχίου

Η OceanGate Expeditions ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι μεταξύ των επιβαινόντων είναι ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ. Ο 58χρονος επιχειρηματίας και λάτρης του διαστημικού τουρισμού είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας πώλησης ιδιωτικών τζετ Action Aviation με έδρα το Ντουμπάι.

Ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο γιος του, Σουλεμάν, επέβαιναν επίσης στο υποβρύχιο, ανέφερε η οικογένειά τους σε δήλωση. Πατέρας και γιος, ο Σαχζάντα και ο Σουλεμάν Νταγούντ, 48 και 19 ετών, από το Πακιστάν ανήκουν σε μια από πιο πλούσιες οικογένειες της χώρας. Με σπουδές σε Βρετανία και ΗΠΑ, ο Σαχζάντα Νταγούντ ζει στο Λονδίνο με τη σύζυγό του και την κόρη τους. Είναι αντιπρόεδρος της Engro Corporation, μιας μεγάλης εταιρείας λιπασμάτων και πετροχημικών.

Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ Θεωρείται ότι έχει περάσει πολύ περισσότερο χρόνο στο ιστορικό ναυάγιο από κάθε άλλο εξερευνητή, με αρχή από το 1987, δύο μόλις χρόνια από την ανακάλυψη του ναυαγίου. Έχει τη θέση του διευθυντή υποβρύχιας έρευνας στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα στο ναυάγιο και έχει ανακτήσει χιλιάδες αντικείμενα από αυτό, με το μεγαλύτερο να είναι ένα κομμάτι 20 τόνων από το κύτος. Αυτό θα έκανε και σε μια αποστολή το 2024, έλεγε λίγο πριν μπει στο υποβρύχιο.

Ο 61χρονος Στόκτον Ρας είναι, όπως αναφέρει το BBC, έμπειρος μηχανικός που έχει σχεδιάσει ένα πειραματικό αεροσκάφος και άλλα καταδυόμενα οχήματα. Ο Ρας δήλωνε πέρυσι ότι το κόστος είναι μεν μεγάλο, αλλά στην πράξη είναι ελάχιστο σε σχέση με το κόστος του ταξιδιού για το Διάστημα, όπως και ότι είναι «πολύ ακριβό για εμάς να πάμε εκεί», εννοώντας τα βάθη του ωκεανού. Ήταν, πάντως, κάθε φορά, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες στο «Titan».

Το γαλλικό ρομπότ Βίκτορ η τελευταία ελπίδα εντοπισμού του βαθυσκάφους

Ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων είναι καθ’ οδόν ώστε να βοηθήσει στον εντοπισμό του τουριστικού βαθυσκάφους τα ίχνη του οποίου χάθηκαν ενώ κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού. Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.

Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.

Το Victor 6000 αναμένεται να φτάσει αργά το βράδυ της Τετάρτης στην περιοχή, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει ένα περιορισμένο χρονικό παράθυρο για να παράσχει βοήθεια. Το οξυγόνο στο αγνοούμενο βαθυσκάφος αναμένεται ότι θα τελειώσει το πρωί της Πέμπτης, τοπική ώρα (μεσημέρι, ώρα Ελλάδας).

«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ. Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.

Η επαφή με τον Τιτάνα, στον οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, χάθηκε λίγη ώρα αφότου ξεκίνησε την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, την Κυριακή. «Το Victor είναι ικανό να κάνει οπτική έρευνα, με όλες τις κάμερες που διαθέτει. Είναι επίσης εξοπλισμένο με βραχίονες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να απεγκλωβίσουν το βαθυσκάφος, ένα έχει μπερδευτεί σε καλώδια ή άλλα αντικείμενα στον βυθό», είπε ο Λεφόρ.

Το Ifremer μετείχε στην ομάδα που εντόπισε το ναυάγιο του Τιτανικού το 1985. Ο Γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ, 77 ετών, που φέρεται ότι είναι μεταξύ των πέντε αγνοούμενων, εργαζόταν παλαιότερα για το Ifremer και ήταν ο κυβερνήτης της ναυαρχίδας του, του υποβρυχίου «Ναυτίλος» που χρησιμοποιήθηκε για να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.

Το Ifremer στέλνει στο σημείο το πλοίο Atalante, που μεταφέρει το ρομπότ, κατόπιν αιτήματος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας είναι: είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», εξήγησε ο Λεφόρ.

Μια ομάδα 25 ατόμων χειρίζεται το ρομπότ. «Μπορούμε να εργαζόμαστε ασταμάτητα επί 72 ώρες, δεν χρειάζεται να διακόπτουμε όταν πέφτει η νύχτα», πρόσθεσε.

Γραφικό δείχνει που μπορεί να βρίσκεται το βαθυσκάφος

Ενώ τα περιθώρια για τη διάσωση των πέντε επιβατών του Υποβρυχίου Titan στενεύουν εντυπωσιακά γραφικά δείχνουν το απίστευτο βάθος στο οποίο βρίσκεται το ναυάγιο και πιθανότατα το υποβρύχιο και κάνουν την σύγκριση με εμβληματικά μνημεία της ανθρωπότητας.

Τα βίντεο που έχουν δημιουργήσει τα ισπανικά MetaBallStudios, δείχνουν πως είναι το τοπίο κατεβαίνοντας στα βάθη του ωκεανού.

Η σύγκριση γίνεται με τον Πύργο του Άιφελ, το Άγαλμα της Ελευθερίας και το Μπουρτζ Χαλίφα που είναι το ψηλότερο κτίριο του κόσμου.

Αποκαλύπτει πως τα μνημεία αυτά διάσημα για το ύψος τους φαίνονται μικροσκοπικά μπροστά στο βάθος που βρίσκεται το κουφάρι του Τιτανικού στα 3.800 μέτρα.

«Υπογράφεις δήλωση ότι μπορεί να πεθάνεις στο ταξίδι»

Την ίδια στιγμή το βρετανικό δίκτυο BBC μεταδίδει μαρτυρία πρώην επιβάτη, ο οποίος αποκαλύπτει ότι υπέγραψε χαρτί το οποίο ανέφερε ότι «μπορεί να πεθάνει».

Μάλιστα ο Μάικ Ράις, όπως είναι το όνομα του πρώην ταξιδιώτη, τόνισε ότι πρόκειται για υποχρεωτική διαδικασία, στην οποία δε περιγράφεται λεπτομερώς πως ο κάθε επιβάτης αναλαμβάνει την ευθύνη και το ρίσκο της συμμετοχής ζτην αποστολή.

«Υπογράφεις μια τεράστια δήλωση, που απαριθμεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ότι μπορεί να πεθάνεις στο ταξίδι», είπε χαρακτηριστικά ο άνδρας.

«Αναφέρουν τον θάνατο τρεις φορές στην πρώτη σελίδα, οπότε δεν είναι ποτέ μακριά από το μυαλό σου», σημείωσε, προσθέτοντας πως «έτσι, κάποιος που βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση δεν αιφνιδιάζεται. Όλοι ξέρετε σε τι μπλέκεστε».

«Είναι πραγματική εξερεύνηση, δεν είναι διακοπές. Δεν είναι αναζήτηση συγκίνησης, ούτε ελεύθερη πτώση με το αλεξίπτωτο. Πρόκειται για εξερευνητές και ταξιδιώτες που θέλουν να δουν κάτι», ανέφερε στη συνέχεια.

Ο Μάικ Ράις, όπως δήλωσε έχει ταξιδέψει τρεις φορές με το υποβρύχιο, σε κάθε μία από τις οποίες χάνονταν οι επικοινωνίες.

Ωστόσο, εξήγησε πως «αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται για ένα κακοφτιαγμένο πλοίο ή οτιδήποτε άλλο. Απλώς, όλα αυτά είναι νέα τεχνολογίας και τα μαθαίνουν στην πορεία».

«Θυμηθείτε τις πρώτες μέρες του διαστημικού προγράμματος».