Titan: «Καιρός να σταματήσουν τα ταξίδια στον Τιτανικό» - Σαρώνουν τον Ατλαντικό για απαντήσεις

Οι ερευνητές ψάχνουν τον πυθμένα του Ατλαντικού, αναζητώντας ίχνη της «καταστροφικής έκρηξης» που σκότωσε και τους πέντε επιβάτες του βαθυσκάφους Titan. Ο πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Τιτανικού (Titanic International Society) είπε ότι είναι καιρός να «εξεταστεί σοβαρά» εάν τα ταξίδια στο διάσημο ναυάγιο θα πρέπει να τελειώσουν «στο όνομα της ασφάλειας»
8'

Οι ερευνητές ψάχνουν εντατικά τον πυθμένα του ωκεανού για οποιαδήποτε στοιχείο θα μπορούσε να εξηγήσει πώς μια «καταστροφική έκρηξη» σκότωσε και τους πέντε επιβάτες του βαθυσκάφους που κατευθυνόταν στον Τιτανικό και έχασε ξαφνικά την επικοινωνία με το μητρικό του πλοίο το Σαββατοκύριακο, δήλωσαν αξιωματούχοι.

Η διεθνής προσπάθεια έρευνας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη (22/6), αφού βρέθηκαν συντρίμμια από τον «Τιτάνα» περίπου 500 μέτρα από τα ιστορικά συντρίμμια του Τιτανικού. Στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες διαπίστωσαν ότι τα συντρίμμια ήταν σύμφωνα με την καταστροφική απώλεια του θαλάμου πίεσης του σκάφους, ανακοίνωσε ο υποναύαρχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ Τζον Μάουγκερ.

Οι επιβάτες που σκοτώθηκαν ήταν ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταούντ και ο γιος του, Σουλεμάν, ο Βρετανός επιχειρηματίας Χάμις Χάρντινγκ, ο Γάλλος δύτης Πολ-Ανρί Ναρζολέ και ο Στόκτον Ρας, διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης του πλοίου, OceanGate Expeditions. Καθώς οι αξιωματούχοι εργάζονται για να καθορίσουν το χρονοδιάγραμμα και τις συνθήκες του ατυχήματος, θα χρησιμοποιηθούν τηλεχειριζόμενα οχήματα για τη χαρτογράφηση του πεδίου συντριμμιών του σκάφους, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 3 χιλιομέτρων στον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό, είπε ο Μάουγκερ.

Οι αξιωματούχοι δεν έχουν ακόμη καθορίσει οριστικά εάν η καταστροφική έκρηξη συνέβη τη στιγμή που το υποβρύχιο σταμάτησε να επικοινωνεί περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυσή του, Ανώτερος αξιωματούχος του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο, είπε στο CNN ότι μια ανασκόπηση των ακουστικών δεδομένων εντόπισε μια «ανωμαλία σύμφωνη με ή έκρηξη» την Κυριακή στη γενική περιοχή όπου ο «Τιτάνας» σώπασε.

Δέχθηκε πίεση ίση με το βάρος του Πύργου του Άιφελ

Στη συγκεκριμένη περίπτωση καθώς δεν υπάρχει μαύρο κουτί, τα δυο ρομπότ που βρίσκονται στην περιοχή, ο Βίκτωρ και ο Οδυσσέας θα παραμείνουν στον πυθμένα του Ατλαντικού και θα προσπαθήσουν να συλλέξουν κι άλλα συντρίμμια – εκτός από αυτά που έχουν ήδη βρεθεί – προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες. Στόχος να καταλάβουν που έγινε αυτή η ρήξη στη δομή του βαθυσκάφους. Μια άλλη πιθανή πηγή πληροφοριών θα μπορούσαν να είναι τα υδρόφωνα, υποβρύχια μικρόφωνα που χρησιμοποιούνται παγκοσμίως για να εντοπιστούν ήχοι από παράνομες δοκιμές ατομικών όπλων.

Aυτό που είναι βέβαιο για τους ειδικούς είναι ότιτο υποβρύχιο στο βάθος που ήταν διαλύθηκε ακαριαία. Στην ουσία εξαϋλώθηκε προς τα μέσα από την τεράστια υδροστατική πίεση η οποία ισούται, όπως λένε οι ειδικοί, με το βάρος του Πύργου του Άιφελ.

Ο Γουίλιαμ Κόνεν, πρόεδρος της Επιτροπής Επανδρωμένων Υποβρυχίων Οχημάτων, είπε ότι οι κανονισμοί για την κατασκευή υποβρύχιων σκαφών ήταν «γραμμένοι με αίμα». Ο οργανισμός του Koνεν, με έδρα το Λος Άντζελες των ΗΠΑ, εξέφρασε ανησυχίες για την ασφάλεια το 2018 σχετικά με την ανάπτυξη του «Τιτάνα» από την OceanGate.

Πρότεινε ότι η εταιρεία «δεν ήταν πρόθυμη να υποβληθεί στην τυπική διαδικασία πιστοποίησης που κάνουμε όλοι στη βιομηχανία των υποβρυχίων» μέσω ενός συστήματος «διπλού ελέγχου» τρίτων. Η επιτροπή προειδοποίησε τότε ότι οι αποφάσεις ανάπτυξης θα μπορούσαν να έχουν «αρνητικά αποτελέσματα από μικρά έως καταστροφικά που θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές συνέπειες».

Ο Kόνεν είπε ότι η έκρηξη του υποβρυχίου «Titan» πιθανότατα προκλήθηκε από «αστάθεια». Μιλώντας στο σημερινό πρόγραμμα του BBC Radio 4, είπε: «Σαφώς, κάτι ενόχλησε το κύτος πίεσης. Αν κρατήσατε ποτέ ένα μπαλόνι και σκάσει, αν το κρατήσετε ελαφρά… κάτι συνέβη»

«Ώρα να εξετάσουμε το τέλος των ταξιδιών»

Ο πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Τιτανικού (Titanic International Society) είπε ότι είναι καιρός να «εξεταστεί σοβαρά» εάν τα ταξίδια στο διάσημο ναυάγιο θα πρέπει να τελειώσουν «στο όνομα της ασφάλειας» μετά την απώλεια του Τιτάνα και του πληρώματος του.

Η Διεθνής Εταιρεία Τιτανικού είναι ένας αμερικανικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός 501 αφιερωμένος στη διατήρηση της ιστορίας του Τιτανικού και των γεγονότων γύρω από τη βύθισή του στις 15 Απριλίου 1912, όταν πέθαναν περισσότεροι από 1.500 άνθρωποι

Σε δήλωσή του, ο Τσαρλς Χάας είπε ότι η κοινωνία «ταρακουνήθηκε βαθιά και είναι συντετριμμένη» από τον θάνατο και των πέντε ανδρών που επέβαιναν στο υποβρύχιο. Ζήτησε μια «εκτεταμένη, λεπτομερή» έρευνα από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ και άλλους ερευνητικούς φορείς «για να διερευνηθεί σε βάθος ο σχεδιασμός, η δομή, τα συστήματα επικοινωνίας και ασφάλειας του υποβρυχίου, οι πολιτικές των ιδιοκτητών και οι προετοιμασίες και οι διαδικασίες έκτακτης ανάγκης».

Ο Χάας προέτρεψε τα μέλη να επικοινωνήσουν με τους νομοθέτες για να «διασφαλίσουν ότι αυτή η έρευνα έχει ξεκινήσει». «Όπως ο Τιτανικός δίδαξε στον κόσμο μαθήματα ασφάλειας, έτσι θα πρέπει να γίνει και με την απώλεια του Τιτάνα» είπε. «Ο Τιτανικός δίδαξε επίσης στον κόσμο για τους κινδύνους της ύβρεως και της υπερβολικής εξάρτησης από την τεχνολογία. Το τραγικό τέλος αυτής της αποστολής έδειξε ότι αυτά τα μαθήματα παραμένουν προς μάθηση»

Ο πρόεδρος εξέφρασε τα συλλυπητήρια του στα αγαπημένα πρόσωπα των χαμένων επιβατών και είπε ότι ελπίζει ότι η απώλειά τους «να κινηξτοπο τον κόσμο, για άλλη μια φορά, για να διασφαλίσει την ασφάλεια όσων κινδυνεύουν στη θάλασσα». «Είναι καιρός να εξετάσουμε σοβαρά εάν τα ανθρώπινα ταξίδια στο ναυάγιο του Τιτανικού θα πρέπει να τελειώνουν στο όνομα της ασφάλειας, με σχετικά λίγα πράγματα να μάθουμε από ή για το ναυάγιο», πρόσθεσε.

Τι μέλλει γενέσθαι με την OceanGate

Ο συνιδρυτής της OceanGate, Γκιγιέρμο Σονλάιν, λέει ότι η εταιρεία «ακολούθησε πρωτόκολλα» κατά τη διάρκεια της παραμονής του εκεί και ο διευθύνων σύμβουλος, Στόκτον Ρας γνώριζε «καλά τους κινδύνους» που ενέχουν οι καταδύσεις στα βαθιά.

Ο Σονλάιν ο οποίος έφυγε από την εταιρεία το 2013, είπε στο Sky News ότι ο Ρας - ο οποίος πέθανε στην κατάρρευση του Τιτάνα - ήταν «ταλαντούχος μηχανικός» και «γνωστός διαχειριστής κινδύνου». Ερωτηθείς σχετικά με τις ανησυχίες για την ασφάλεια που είχαν προηγουμένως διατυπωθεί από πρώην υπαλλήλους και εάν, εξ όσων γνωρίζει για την εταιρεία, θα είχαν ληφθεί υπόψη, είπε ότι ο Ρας ήταν «πάντα πρόθυμος να ακούσει τις απόψεις των άλλων και να τις αξιολογήσει».

Πρόσθεσε ότι ο διευθύνων δύμβουλος της OceanGate «πίεζε πραγματικά για δύο πράγματα» - να επεκτείνει τις δυνατότητες εξερεύνησης βαθέων υδάτων και να διασφαλίσει ότι θα γίνει όσο το δυνατόν με ασφάλεια».

Είπε ότι το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας θα «εξετάσει εάν η εταιρεία μπορεί να επιβιώσει μετά το συμβάν, αλλά ότι η άμεση προτεραιότητα ήταν "να παρηγορήσει τις οικογένειες και τα μέλη του πληρώματος»

Τα θύματα του «Τιτάνα»

«Η ομάδα που πέρασε τέσσερις ημέρες ελπίζοντας ότι θα μπορούσε να βρει τους συνεργάτες της και να τους σώσει, πρέπει να είναι μια δύσκολη στιγμή για αυτήν. Είμαι σίγουρος ότι θα περάσουν τις επόμενες μέρες, εβδομάδες, μήνες για να το ξεπεράσουν». Ερωτηθείς εάν η εταιρεία ευθύνεται για αμέλεια, είπε ότι δεν «έχει τα προσόντα να απαντήσει», καθώς αποχώρησε από την εταιρεία πριν από 10 χρόνια. «Αυτό που ξέρω είναι ότι κάθε άτομο που πήγε σε οποιαδήποτε από τις αποστολές μας εντάχθηκε ως πλήρες μέλος της ομάδας.

«Πέρασαν από εκπαίδευση, συμμετείχαν σε καταδυτικές επιχειρήσεις στην επιφάνεια και είχαν ενεργούς ρόλους ως συμμετέχοντες στις καταδύσεις». Είπε ότι δεν πήγε ποτέ για μια βουτιά στον Τιτανικό, αλλά ότι η πρόθεση ήταν οι επιβαίνοντες στο υποβρύχιο να είναι «ενεργά μέλη του πληρώματος που εκτελούσαν μια επιστημονική και ερευνητική αποστολή».

Η εμπορική εξερεύνηση των ωκεανών πρέπει να συνεχιστεί μετά την απώλεια του Τιτάνα κατέληξε, τονίζοντας οτι είναι «μια σημαντική προσπάθεια και η ανθρωπότητα το χρειάζεται για να συνεχίσει». Είναι επίσης σημαντικό να «διατηρηθεί η κληρονομιά των πέντε ανδρών που πέθαναν στο υποβρύχιο οι οποίοι ήταν όλοι αληθινοί εξερευνητές»

Συγκλονισμένοι οι συγγενείς- Είχαν προαίσθημα

Οι συγγενείς των πέντε επιβαινόντων πληροφορήθηκαν από την αμερικανική ακτοφυλακή για την τύχη τουβαθυσκάφους. Ο θάνατός τους ήταν ακαριαίος μετά την καταστροφική αποσυμπίεση που συνέβη λίγο πριν να φτάσουν στο ναυάγιο του Τιτανικού. Η θεία του αδικοχαμένου 19χρόνου Πακιστανού Σουλεμάν Νταγούντ αποκαλύπτει πως δεν ήθελε να πάει στο ταξίδι, αλλά το έκανε ως δώρο στον πατέρα του.

Ο ανιψιός της ήταν τρομοκρατημένος για το ταξίδι με το υποβρύχιο, αλλά το έκανε για να ευχαριστήσει τον πατέρα του, ειπε. «Είχε ένα προαίσθημα ότι αυτό (το ταξίδι) δεν ήταν σωστό. Δεν ένιωθε άνετα που το έκανε» τόνισε, προσθέτοντας οτι τον συνόδευσε ως δώρο για την γιορτή του πατέρα που ήταν την Κυριακή 18 Ιουνίου, την ημέρα που σύμφωνα με την αμερικανική ακτοφυλακή, χάθηκε το στίγμα του υποβρυχίου και συνεθλίβη.

Ο 61χρονος Στόκτον Ρας ήταν ένας από τους μοιραίους επιβάτες. Το 2009 ίδρυσε την OceanGate και το 2021 ξεκίνησαν οι τουριστικές καταδύσεις στο ναυάγιο του Τιτανικού. Όπως είχε δηλώσει αντιπαθούσε τους κανόνες και λάτρευε την θάλασσα. «Όλα έχουν να κάνουν με τον ωκεανό, για τον οποίον δεν γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα. Ο ωκεανός είναι τρομακτικός. Γι’ αυτόν τον λόγο, επιφυλάσσει μεγάλες εκπλήξεις» είχε πει.