Υποβρύχιο Titan: Γνώριζε ο CEO για τα ζητήματα ασφαλείας; Στο φως τα email
Σε μηνύματα που αποκάλυψε το BBC, ο ειδικός Ρομπ ΜακΚάλουμ έκανε γνωστό στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας, ότι πιθανότατα έθετε σε κίνδυνο τους πελάτες του και τον προέτρεπε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το υποβρύχιο Titan
Επανειλημμένα φαίνεται πως απορρίφθηκαν οι προειδοποιήσεις για το κατά πόσο ήταν ασφαλές το υποβρύχιο Titan της OceanGate, όπως προκύπτει από email μεταξύ αυτού και κορυφαίου ειδικού στην εξερεύνηση βαθέων υδάτων.
Σε μηνύματα που αποκάλυψε το BBC, ο ειδικός Ρομπ ΜακΚάλουμ έκανε γνωστό στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας, ότι πιθανότατα έθετε σε κίνδυνο τους πελάτες του και τον προέτρεπε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το υποβρύχιο μέχρι να το εγκρίνει κάποιος ανεξάρτητος φορέας.
Στην απάντησή του ο Ρας ανέφερε πως «έχει κουραστεί από τους παράγοντες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν ένα επιχείρημα ασφάλειας για να σταματήσουν την καινοτομία».
Μάλιστα, η ανταλλαγή email ολοκληρώθηκε όταν οι δικηγόροι της OceanGate απείλησαν να κινηθούν νομικά, ανέφερε ο ΜακΚάλουμ.
«Πιστεύω ότι θέτετε δυνητικά τον εαυτό σας και τους πελάτες σας σε μια επικίνδυνη δυναμική», είχε γράψει ο ΜακΚάλουμ στον επικεφαλής της OceanGate το Μάρτιο του 2018. «Στον αγώνα σας για τον Τιτανικό αντικατοπτρίζετε αυτή τη διάσημη και ιστορική φράση που ακούστηκε και για τον Τιτανικό: «Είναι αβύθιστος».
Στα μηνύματα, ο Ρας εξέφραζε την απογοήτευσή του για την κριτική στα μέτρα ασφαλείας του υποβρυχίου «Titan», γράφοντας σε ένα e-mail: «Έχουμε ακούσει πολύ συχνά τις αβάσιμες κραυγές "θα σκοτώσεις κάποιον». Το θεωρώ σοβαρή προσωπική προσβολή».
«Το υποβρύχιο δεν ήταν ποτέ πιστοποιημένο»
Ο ΜακΚάλουμ εξήγησε στο BBC ότι προέτρεψε επανειλημμένα την εταιρεία να αναζητήσει πιστοποίηση για το Titan πριν το χρησιμοποιήσει για εμπορικές/τουριστικές περιηγήσεις. Το σκάφος δεν ήταν ποτέ πιστοποιημένο: «Μέχρι να ταξινομηθεί και να δοκιμαστεί, το υποβρύχιο δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για εμπορικές εργασίες βαθιάς κατάδυσης», έγραψε σε ένα από τα e-mail. «Σας παρακαλώ να δείξετε κάθε προσοχή στις δοκιμές και τις θαλάσσιες δοκιμές σας και να είστε πολύ, πολύ συντηρητικοί», πρόσθεσε. «Όσο κι αν εκτιμώ την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, δυνητικά θέτετε σε κίνδυνο έναν ολόκληρο κλάδο».
Στην απάντησή του λίγες ημέρες αργότερα, ο Ρας, ο οποίος ήταν μεταξύ των πέντε επιβατών που έχασαν τη ζωή τους όταν στο Titan συνέβη αυτό που οι αξιωματούχοι της αμερικανικής ακτοφυλακής πιστεύουν ότι ήταν μια «καταστροφική έκρηξη», απάντησε υπερασπιζόμενος την επιχείρησή του: «Η μηχανολογική, καινοτόμος προσέγγιση της OceanGate έρχεται αντιμέτωπη με την υποβρύχια ορθοδοξία, αλλά αυτή είναι η φύση της καινοτομίας».
Καθ’ όλη τη διάρκεια της ανταλλαγής αλληλογραφίας, ο Ρας υπερασπίστηκε τα διαπιστευτήριά του και αμφισβήτησε το υπάρχον πλαίσιο σχετικά με τις αποστολές βαθέων υδάτων. Είπε ότι οι παράγοντες του κλάδου προσπαθούσαν να εμποδίσουν «νεοεισερχόμενους να εισέλθουν στη μικρή υπάρχουσα αγορά τους».
Υπενθυμίζεται πως ο Ρας ίδρυσε την OceanGate το 2009, προσφέροντας στους πελάτες της την ευκαιρία να ζήσουν ένα ταξίδι σε βαθιά θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του ναυαγίου του Τιτανικού, στην τιμή των 250.000 δολαρίων.
Ωστόσο, η εταιρεία ακόμη δεν έχει σχολιάσει τα συγκεκριμένα email που δείχνουν ξεκάθαρα ότι ο Στόκτον Ρας αγνόησε τις βασικές αρχές στους κανόνες ασφαλείας.
«Η βιομηχανία προσπαθούσε εδώ και αρκετά χρόνια να πείσει τον Στόκτον Ρας να σταματήσει το πρόγραμμά του για δύο λόγους», δήλωσε στο BBC την Παρασκευή ο ΜακΚάλουμ, ο οποίος διευθύνει τη δική του εταιρεία εκστρατειών στον ωκεανό.
«Το ένα είναι ότι οι ίνες άνθρακα δεν είναι αποδεκτό υλικό», είπε. «Το άλλο είναι ότι αυτό ήταν το μόνο υποβρύχιο στον κόσμο που έκανε εμπορικές εργασίες που δεν ήταν ταξινομημένο. Δεν ήταν πιστοποιημένο από ανεξάρτητη αρχή».
Τα υποβρύχια μπορούν να πιστοποιηθούν ή να εγκριθούν από ναυτιλιακούς οργανισμούς – για παράδειγμα από το Αμερικανικό Γραφείο Ναυτιλίας (ABS) ή το DNV (Παγκόσμιος Οργανισμός Διαπίστευσης με έδρα τη Νορβηγία) ή το Lloyd’s Register.