Πώς προετοιμάζονται οι πιλότοι Canadair για τις μάχες με τις φωτιές
«Δεν είμαστε γενναίοι ήρωες, αλλά επαγγελματίες», είπε μεταξύ άλλων πιλότος Canadair
Ο δύσκολος ρόλος των Canadair στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών ήρθε ξανά στην επικαιρότητα, εξαιτίας των φωτιών έχουν προκαλέσει τεράστιες καταστροφές στην Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες αυτό το καλοκαίρι, αλλά και λόγω του θανάτου των δύο πιλότων, στη συντριβή ενός τέτοιου αεροπλάνου στην Κάρυστο.
«Για οποιονδήποτε είναι πολύ δύσκολο να το βλέπει, αλλά ειδικά για ένα πλήρωμα Canadair. Δεν είμαστε τόσοι πολλοί και όλοι μας γνωριζόμαστε λίγο πολύ, είναι κατά κάποιο τρόπο μια αδελφότητα», λέει στο BBC ο Τζούλιο Φίνι, κυβερνήτης Canadair και επικεφαλής της εταιρείας που διαχειρίζεται τον στόλο Canadair της Ιταλίας.
«Όταν βλέπουμε τέτοιες σκηνές, βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση των πιλότων. Και οι οικογένειές μας το ίδιο. Είναι ένα πλήγμα. Την ίδια στιγμή, είναι ένα κίνητρο να μάθουμε να αποφεύγουμε τα δυστυχήματα, να βελτιωθούμε από τεχνικής άποψης», συμπληρώνει, αναφερόμενος στη συντριβή του Canadair στην Κάρυστο.
«Δεν είμαστε γενναίοι ήρωες, είμαστε επαγγελματίες. Ξέρουμε τι μπορούμε να κάνουμε και τι όχι. Είμαστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουμε πυρκαγιές, γιατί τις μελετάμε σε βάθος», τονίζει ο Τζούλιο Φίνι.
«Το να προστατεύουμε εδάφη και ανθρώπους είναι κάτι παραπάνω από απλά μια επαγγελματική αξία. Είναι αυτό που κάνουν οι πιλότοι των Canadair. Είναι στο DNA μας», συμπληρώνει.
Πώς προετοιμάζονται οι πιλότοι για τις μάχες με τις φωτιές
Η Ιταλία έχει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους Canadair στον κόσμο, που αποτελείται από 18 αεροσκάφη και 100 πιλότους. Ένα από τα λίγα κέντρα εκπαίδευσης πιλότων Canadair βρίσκεται κοντά στη Ρώμη και ο μόνος προσομοιωτής πτήσης αυτών των αεροσκαφών είναι στο Μιλάνο.
Οι πιλότοι των Canadair δίνουν τις μεγαλύτερες και περισσότερες μάχες το καλοκαίρι, αλλά ο χειμώνας είναι κρίσιμος. Γιατί τότε «προετοιμαζόμαστε για το χειρότερο», λέει ο Τζούλιο Φίνι.
Βασισμένοι σε δεδομένα από τις φωτιές και τα αρχεία καταγραφής πτήσεων του προηγούμενου καλοκαιριού, οι πιλότοι μελετούν πώς συμπεριφέρεται η φωτιά. «Βελτιώνουμε τις μεθόδους μας και μαθαίνουμε από την προηγούμενη χρονιά. Τι θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει καλύτερα; Προσαρμόζουμε αναλόγως την εκπαίδευσή μας, έτσι ώστε κάθε χρόνο να είμαστε λίγο περισσότερο προετοιμασμένοι», εξηγεί.
Το να γνωρίζουν ποιος τύπος πρασίνου τροφοδοτεί τη φωτιά, αλλά και το είδος εδάφους που καίνε οι φωτιές τους βοηθά να καταλάβουν πώς θα εξελιχθεί μια πυρκαγιά, συμπληρώνει. Δεν υπάρχει περιθώριο για αυτοσχεδιασμούς. Αν δεν μελετήσουν το ανάγλυφο του εδάφους ή την κατεύθυνση των ανέμων, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να καταλήξουν σε μια στενή κοιλάδα, με κίνδυνο ο πυκνός καπνός και η στάχτη να εμποδίζει την ορατότητά τους. Τα καλώδια ρεύματος αποτελούν θανάσιμο κίνδυνο, όπως και οι κορυφές των δέντρων που καίγονται.
Υπάρχει όμως και ο ανθρώπινος παράγοντας. «Δίνουμε μεγάλη προσοχή στα επίπεδα εξάντλησης των πιλότων, που πρέπει να εργαστούν σε πολύ τεταμένες συνθήκες, σε ένα περιβάλλον με προκλήσεις, για μέρες», επισημαίνει ο Φίνι.
Η εταιρεία του απασχολεί διατροφολόγους, που βγάζουν ένα πλάνο διατροφής για τους πιλότους, διασφαλίζοντας ότι μπορούν να αποδώσουν στο καλύτερο επίπεδο. Τίποτα δεν μένει στην τύχη. Για παράδειγμα οι σόλες των παπουτσιών που φορούν οι πιλότοι Canadair είναι λείες και όχι με ραβδώσεις, έτσι ώστε να μην σφηνώνουν σε αυτές πετραδάκια που θα μπορούσαν να μπουν στον κινητήρα.
Όμως, υπάρχουν φορές που ακόμη και η καλύτερη προετοιμασία δεν φτάνει. Μία από τις χειρότερες στιγμές στη ζωή του Φίνι ήταν πριν από οχτώ χρόνια, όταν πετούσε ένα από τα έξι Canadair που είχαν επιστρατευθεί για την αντιμετώπιση τεράστιας φωτιάς στη Σαρδηνία, εν μέσω ισχυρών ανέμων.
«Η πυρκαγιά ήταν τόσο επιθετική, που θυμάμαι να λέω στον συγκυβερνήτη μου πως σχεδόν ήταν σαν να ρίχναμε καύσιμα στις φλόγες, αντί για νερό, γιατί οι φλόγες συνεχώς δυνάμωναν». Όταν επέστρεψε εκείνο το βράδυ στο ξενοδοχείο, είδε στις ειδήσεις πως δύο άνθρωποι είχαν πεθάνει στην περιοχή όπου όλη την ημέρα έκανε ρίψεις νερού. «Δεν κοιμήθηκα εκείνη τη νύχτα. Ένιωθα ότι όλα ήταν μάταια», εξομολογείται.
Τα Canadair είναι εξαιρετικά αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση των φωτιών. Χρειάζονται μόλις 10-12 δευτερόλεπτα για να φορτώσουν 6.000 λίτρα νερού. Ένα Canadair μπορεί να κάνει έως 48 ρίψεις νερού μέσα σε τρεις ώρες.
Επίσης είναι κρίσιμης σημασίας για περιοχές όπως η λεκάνη της Μεσογείου, όπου τα αεροδρόμια είναι λίγα και σε μεγάλη απόσταση και ο τύπος του εδάφους δεν επιτρέπει να επιχειρήσει κάποιο μεγάλο αεροσκάφος.
Κι όμως, μόνο 220 έχουν κατασκευαστεί από το 1969, όταν ξεκίνησε η παραγωγή τους, η οποία σταμάτησε το 2015, λόγω έλλειψης παραγγελιών. Όμως, μέσα σε λίγα χρόνια έγινε σαφές ότι τα ολοένα πιο ζεστά και ξηρά καλοκαίρια της Ευρώπης απαιτούν ενισχυμένες δυνατότητες πυρόσβεσης. Η παραγωγή ξεκίνησε εκ νέου το 2022, όταν έξι χώρες της νότιας Ευρώπης παρήγγειλαν 22 νέα αεροσκάφη.
Στις αρχές του μήνα η ΕΕ- που αυτή τη στιγμή νοικιάζει τα αεροσκάφη από χώρες- ανακοίνωσε ότι θα αγοράσει άλλα 12 Canadair, τα οποία όμως δεν θα είναι διαθέσιμα πριν από το 2027.
Αξίζει να σημειωθεί πως πέρυσι, Canadair έριξαν πάνω από 153 εκατομμύρια λίτρα νερού στην ιταλική επικράτεια και αντιμετώπισαν 2.200 πυρκαγιές. Μόνο αυτό τον μήνα, οι πιλότοι Canadair κατέγραψαν σχεδόν 800 ώρες δουλειάς στην Ιταλία.