«Diane Arbus: Constellation», η πιο περιεκτική έως σήμερα έκθεση για τη μοναδική φωτογράφο

Εκθέτοντας όχι λιγότερες από 454 φωτογραφίες, το LUMA Arles στη Γαλλία παρουσιάζει την πιο περιεκτική έως σήμερα έκθεση για τη φωτογράφο Diane Arbus.
«Diane Arbus: Constellation», η πιο περιεκτική έως σήμερα έκθεση για τη μοναδική φωτογράφο
2'

Η ίδια η φωτογράφος, η οποία αν ζούσε θα εόρταζε φέτος τα 100στά γενέθλιά της, είχε επιλέξει σχεδόν όλες τις φωτογραφίες που απέκτησε το 2011 το Fondation LUMA - εκτός από περίπου 20 που διάλεξε η κόρη της - και τις θεωρούσε ως την πιο εμβληματική δουλειά της. «Χρονολογούμενες από τη δεκαετία του 1970 έως το 2000, οι εκτυπώσεις έγιναν από τον Neil Selkirk, το μοναδικό πρόσωπο που είχε εξουσιοδότηση να εμφανίζει αρνητικά της Diane Arbus μετά τον θάνατό της» εξηγεί ο Matthieu Humery, επιμελητής της έκθεσης «Diane Arbus: Constellation».

Η έκθεση είναι μια εμβύθιση στη δουλειά μιας Αμερικανής καλλιτέχνιδος που αναγνωρίζεται ως ένας από τους σπουδαίους φωτογράφους πορτρέτου του 20ού αιώνα. Ωστόσο, η αναγνώριση ήρθε μετά την αυτοκτονία της σε ηλικία 48 χρονών το 1971.

Ο όρος «εγκατάσταση» ταιριάζει για να περιγραφεί η ιδιαίτερα πρωτότυπη σκηνογραφία της έκθεσης. Η διάταξη των εκθεμάτων δεν είναι ούτε χρονολογική ούτε θεματική «αλλά αφήνει χώρο στην τύχη και επιτρέπει μια ευθεία, αφιλτράριστη σχέση με τα έργα» υποστηρίζει ο επιμελητής, συγκρίνοντας αυτή την προσέγγιση με το τρόπο που δούλευε η Arbus, διατρέχοντας τους δρόμους της Νέας Υόρκης σε αναζήτηση μοντέλων.

Πάνω από όλα, η έκθεση παρουσιάζει τις πολλές πλευρές της δουλειάς της Αμερικανής καλλιτέχνιδος, μεταξύ των οποίων και κάποιες λιγότερο γνωστές. Για παράδειγμα, το ένα τρίτο των φωτογραφιών που εκτίθενται είναι ορθογώνιες - η Arbus προτιμούσε το τετράγωνο φορμά - συμπεριλαμβανομένης μιας αυτοπροσωπογραφίας της όπου φαίνεται έγκυος και πορτρέτων διασημοτήτων σαν των Marcel Duchamp και Norman Mailer. Γνωρίζουμε ότι συχνά φωτογράφιζε απόκληρους της κοινωνίας, εκτρώματα, κοντούς, ανάπηρους· στην έκθεση παρουσιάζονται ωστόσο και φωτογραφίες εσωτερικών των σπιτιών Αφροαμερικανών που τράβηξε στην Πολιτεία της Νότιας Καρολίνας το 1968 ή της ριζοσπαστικής φεμινιστικής ομάδας Red Stockings που τράβηξε στη Βοστώνη το 1969. Καθώς και κάποια σπάνια τοπία της, τα οποία ως επί το πλείστον είναι παραπλανητικά: η ταπετσαρία στο λόμπυ ενός κτηρίου στη Νέα Υόρκη το 1966 ή ένα κάστρο στη Ντίσνεϊλαντ της Καλιφόρνιας το 1962.

Η έκθεση «Diane Arbus: Constellation» ολοκληρώνεται επισήμως στις 24 Σεπτεμβρίου αλλά πρόκειται να παραταθεί έως την ερχόμενη 'Ανοιξη.