«Απειλεί» τα Χριστούγεννα η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά -Οι ουρές με τα κοντέινερ και οι κίνδυνοι

Χιλιάδες προϊόντα, απο κινητά τηλέφωνα μέχρι ρούχα και τηλεοράσεις, κινδυνεύουν να μείνουν στα αζήτητα εν όψει των Χριστουγέννων, καθώς η ξηρασία στη διώρυγα του Παναμά δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις στη διέλευση των πλοίων. Το κόστος στις τιμές τροφίμων και ενέργειας θα μπορούσε επίσης να αυξηθεί
Κρίση στα Χριστούγεννα θα προκαλέσει η ξηρασία στον Παναμά
ΑΡ
6'

Οι χριστουγεννιάτικες προμήθειες που κατευθύνονται στην Ευρώπη θα μπορούσαν να καθυστερήσουν τις επόμενες εβδομάδες, απειλώντας την εορταστική περίοδο καθώς η Διώρυγα του Παναμά βιώνει τη χειρότερη ξηρασία στην ιστορία της. Οι άνευ προηγουμένου συνθήκες έχουν οηγήσει τα επίπεδα του νερού στη ζωτικής σημασίας ναυτιλιακή διαδρομήπου συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα του 1900.

Δεκάδες τεράστια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν δώρα και εορταστικά είδη, ανάμεσά τους τα νέα iPhone της Apple, τηλεοράσεις, ποδήλατα γυμναστικής, ρούχα και φώτα και στολίδια δέντρων, παρουσιάζουν καθυστερήσεις έως και τεσσάρων εβδομάδων, σε μία κρίση που μπορεί να διαρκέσει αρκετούς μήνες.

Η συμφόρηση στο κανάλι θα μπορούσε να έχει ευρύτερο αντίκτυπο σε ολόκληρη την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, με τους ειδικούς να προειδοποιούν ότι τα Χριστούγεννα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη θα μπορούσαν να επηρεαστούν σημαντικά.

Το κόστος στις τιμές των τροφίμων και της ενέργειας θα μπορούσε επίσης να αυξηθεί, επειδή τα σιτηρά και τα καύσιμα είναι μεταξύ άλλων σημαντικών προμηθειών που μεταφέρονται μέσω του καναλιού και αντιμετωπίζουν επίσης καθυστερήσεις. Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι οι διακοπές στο κανάλι είναι πιθανό να παραμείνουν σε ισχύ για «κάποιο χρονικό διάστημα», με ορισμένους να εκφράζουν φόβους ότι οι περιορισμοί θα συνεχιστούν μέχρι το 2025.

Στην ουρά για εβδομάδες - «Λαδώνουν» για να την παρακάμψουν

Σχεδόν 80 πλοία που επρόκειτο να περάσουν από τη Διώρυγα έχουν αντιμετωπίσει σημαντικές καθυστερήσεις. Αντί για τις οκτώ έως δέκα ώρες που χρειάζονται συνήθως για τη διέλευση, τα πλοία περιμένουν τώρα μία έως δύο εβδομάδες κατά μέσο όρο στην ουρά.

Ορισμένες εταιρείες έχουν πληρώσει έως και 4 εκατομμύρια δολάρια για να μετακινηθούν στο μπροστινό μέρος της ουράς και να παρακάμψουν τους χρόνους αναμονής, ανέφερε το Fox News. Αυτό συγκρίνεται με μια μέση τιμή δημοπρασίας περίπου 173.000 δολαρίων μόλις πριν από ένα χρόνο.

Η οικονομολόγος Inga Fechner της ING Research είπε στο Bloomberg: «Γίνεται πιο δαπανηρό και η αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών θα αυξήσει το κόστος και ίσως επιβαρύνει επίσης τις τιμές στο τέλος». Ο μέσος χρόνος αναμονής στην ουρά έχει αυξηθεί από 4,3 ημέρες στις 7 Νοεμβρίου σε 11,7 αυτόν τον μήνα, αποκάλυψαν τα στοιχεία της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά.

Πριν παρουσιάσει καθυστερήσεις η Διώρυγα του Παναμά, περνούσαν περίπου 38 πλοία κάθε μέρα από τη ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο ναυτιλιακή διαδρομή. Το 2022 δέσχισαν το κανάλι περισσότερα από 14.000 πλοία συνολικά. Αλλά με περιορισμένο νερό για τη διατήρηση του συστήματος κλειδώματος γλυκού νερού, μόνο 24 πλοία μπόρεσαν να διασχίσουν το κανάλι κάθε μέρα από τις 7 Νοεμβρίου, ανέφερε η Daily Mirror.

Τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τεράστιες παρακάμψεις, μερικές ακόμη και έως και ένα μήνα, μέσω της διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο. Εξυπακούεται ότι ο αριθμός των πλοίων που θα διέρχονται θα μειωθεί περαιτέρω στα 18 την ημέρα από τον Φεβρουάριο λόγω της ξηρασίας. Οι καθυστερήσεις για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων θα μπορούσαν να καταστήσουν πιο δύσκολο να ληφθούν εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένων των iPhone, που αποστέλλονται από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ στην Ευρώπη.

Ελλείψεις αγαθών και «τσουχτερές τιμές»

Ο Ντέιβιντ Τζινκς, επικεφαλής της έρευνας καταναλωτών στο ParcelHero, δήλωσε: «Πώς μπορεί να επηρεάσει η κρίση του Παναμά τα Χριστούγεννα εδώ στο Ηνωμένο Βασίλειο; «Το 40% της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων προς τις ΗΠΑ χρησιμοποιεί το κανάλι. Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι ελλείψεις αγαθών και αυξημένες τιμές καθώς οι λιανοπωλητές μάχονται για τα διαθέσιμα αποθέματα. Θα υπάρξει σημαντικός αντίκτυπος σε μια σειρά προϊόντων που συνήθως μεταφέρονται στο κανάλι σε κοντέινερ, όπως τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα, ποδήλατα γυμναστικής, υπολογιστές, χριστουγεννιάτικα πουλόβερ και φωτάκια δέντρων».

Ο Τζινκς προειδοποίησε προηγουμένως ότι η κρίση θα μπορούσε να επηρεάσει ηλεκτρονικά εξαρτήματα που προέρχονται από την Κίνα στις ΗΠΑ, τα οποία μπορεί να κυκλοφορούν σε προϊόντα που τελικά έρχονται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Τζέιμς Άλεν, αντιπρόεδρος στη Cheniere Energy, δήλωσε: «Κοιμάμαι καλύτερα το βράδυ γνωρίζοντας ότι πηγαίνω γύρω από το ακρωτήριο ή το Σουέζ και δεν περιμένω στην ουρά, ειδικά όταν οι πραγματικά απελπισμένοι πληρώνουν 4 εκατομμύρια δολάρια».

Και ο Στιβ Γκόρντον, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, έχει προειδοποιήσει ότι οι περιορισμοί διέλευσης στο κανάλι δεν είναι πιθανό να χαλαρώσουν σύντομα και ότι τα προβλήματα «θα μπορούσαν να συνεχιστουν και το 2025».

Μία άνευ προηγουμένου ξηρασία φέτος έχει οδηγήσει στα χαμηλότερα επίπεδα νερού στο κανάλι αυτή την εποχή του χρόνου, εδώ και σχεδόν έναν αιώνα δεδομένων Η ξηρή περίοδος του Παναμά ήρθε νωρίς φέτος με τις προβλέψεις να υποδηλώνουν ότι δεν θα σημειωθούν πολλές βροχές τις επόμενες εβδομάδες.

«Θαύμα μηχανικής»

Το κανάλι του Παναμά ήταν ένα θαύμα της μηχανικής που εγκαινιάστηκε το 1914 και δημιούργησε μια συντόμευση 50 μιλίων μεταξύ του Ειρηνικού και του Ατλαντικού Ωκεανού. Αυτό σήμαινε ότι τα σκάφη που ταξίδευαν από τη μια πλευρά της Αμερικής στην άλλη δεν χρειαζόταν πλέον να κάνουν παράκαμψη 8.000 μιλίων διάρκειας δύο μηνών γύρω από το νότιο άκρο της Χιλής.

Οι ΗΠΑ ξεκίνησαν την κατασκευή το 1904 μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια των Γάλλων τη δεκαετία του 1880, αν και η ιδέα ενός τέτοιου περάσματος εξερευνήθηκε για πρώτη φορά από τον βασιλιά Κάρολο Α' της Ισπανίας το 1500.Το κανάλι κόστισε περισσότερα από 350 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας το το πιο ακριβό κατασκευαστικό έργο στην ιστορία των ΗΠΑ εκείνη την εποχή.

Ωστόσο, ήταν επίσης μία εξαιρετικά επικίνδυνη εργασία, με τουλάχιστον 5.600 ανθρώπους να σκοτώνονται ενώ κατασκευαζόταν σε σύνολο 56.000 απασχολουμένων μεταξύ 1904 και 1913. Μέχρι το 2010, το κανάλι είχε δει ένα εκατομμύριο πλοία να περνούν. Τα αμερικανικά πλοία είναι οι πιο συνηθισμένοι «πελάτες» του καναλιού, ακολουθούμενα από πλοία από την Κίνα, τη Χιλή, την Ιαπωνία, την Κολομβία και τη Νότια Κορέα.