Plestia Alaqad: Η Παλαιστίνια «ινφλουένσερ» που έγινε πολεμική ανταποκρίτρια στη Γάζα
Το βίντεο που έκανε την Plestia Alaqad να γίνει viral ήταν απλό, αλλά τραυματικό. Στις αρχές της επίθεσης του Ισραήλ στη Γάζα, κινηματογραφούσε από το διαμέρισμα ενός γείτονα στην πόλη της Γάζας, δείχνοντας πώς είχαν αφαιρέσει το τζάμι από τα παράθυρα, βρίσκοντας καταφύγιο στο εσωτερικό.
Αλλά καθώς γύριζε, μια σειρά από χτυπήματα κοντά στο κτήριο, γέμισαν τον αέρα έξω με σκόνη. Η Alaqad δεν πτοήθηκε, αλλά το πρόσωπό της μαρτυρούσε το σοκ που υπέστη «Προσπαθούσα να εξηγήσω τα πράγματα, αλλά νομίζω ότι μπορείτε να τα ακούσετε τώρα», είπε. Το βίντεο έχει λάβει περισσότερα από 200.000 like.
Ανατρέχοντας στο βίντεο από μια άβολη εξορία στην Αυστραλία, η 22χρονη Alaqad δηλώνει εξίσου έκπληκτη όσο κάθε θεατής για την έλλειψη αντίδρασής της εκείνη τη στιγμή. «Καταλαβαίνω γιατί το βίντεο έγινε viral, γιατί οι άνθρωποι ρωτούν πώς μπορώ να είμαι ήρεμη σε μια τέτοια κατάσταση, είτε είμαι συνηθισμένη σε αυτά τα πράγματα είτε τραυματισμένη. Ο κόσμος αναρωτιέται, γιατί κι εγώ αναρωτιέμαι», είπε μέσω Zoom.
Το ταξίδι της Αlaqad από την απλή χρήση του Instagram όπου ενημέρωνε τους ξένους για την καθημερινή ζωή στη Γάζα μέχρι να γίνει πολεμική ρεπόρτερ έγινε γρήγορα. Πριν από τον πόλεμο εργαζόταν σε ένα πρακτορείο μάρκετινγκ και έκανε εκπαίδευση στα μέσα ενημέρωσης, χρησιμοποιώντας το Instagram για να φωτογραφίσει την καθημερινή ζωή στην περιοχή, αναρτούσε σειρές από πολύχρωμες ομπρέλες στην παραλία ή μοιραζόταν selfies με τους φίλους της. Ο στόχος, λέει, ήταν να διδάξει στους ακολούθους της ότι η Γάζα δε σημαίνει μόνο σύγκρουση και καταστροφή.
Αφού η Χαμάς εξαπέλυσε μια άνευ προηγουμένου επιδρομή σε ισραηλινές πόλεις και κιμπούτζ στις 7 Οκτωβρίου, σκοτώνοντας 1.200 ανθρώπους και κρατώντας εκατοντάδες ομήρους, η Alaqad άρχισε να δέχεται κλήσεις για να εργαστεί ως ρεπόρτερ σε βρετανικά και γαλλικά τηλεοπτικά κανάλια και το Instagram της μετατράπηκε σε προσωπικό λογαριασμό του πολέμου .
Το feed της γέμισε γρήγορα με φωτογραφίες κατεστραμμένων γειτονιών και αγνώστων που μοιράζονταν το φαγητό τους εν μέσω ελλείψεων. Η Alaqad θυμάται ότι στεκόταν σε μια σκηνή γεμάτη πτώματα ή περπατούσε ανάμεσα σε ερείπια προσπαθώντας να θυμηθεί τα κτήρια που κάποτε βρίσκονταν εκεί.
Κανένας διεθνής δημοσιογράφος δεν έχει επιτραπεί μέχρι στιγμής να εισέλθει στη Γάζα εκτός και αν ενσωματωθεί στον ισραηλινό στρατό, και με τους Παλαιστίνιους ανταποκριτές μεγάλων ειδήσεων που συχνά κατακλύζονται από έκτακτες ειδήσεις, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καλύπτουν συχνά το κενό.
Στη Γάζα, μια μικρή ομάδα νεότερων ρεπόρτερ έδειξε τον πόλεμο στον έξω κόσμο, μοιράζοντας τις πιο προσωπικές στιγμές απώλειας και αγώνα σε ένα κοινό εκατομμυρίων. Η Bisan Owda, μια 25χρονη σκηνοθέτης που κάλυψε τις επιθέσεις στο νοσοκομείο αλ-Σίφα στην πόλη της Γάζας, έχει 3,1 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram στο αγγλόφωνο κανάλι της, ενώ ο 24χρονος φωτογράφος Motaz Azaiza, γνωστός για τις απόκοσμες λήψεις της από drone που δείχνουν κατεστραμμένα τοπία, έχει 15,8 εκατομμύρια.
Ο αριθμός των ακολούθων της Alaqad αυξήθηκε από 4.000 πριν από τον πόλεμο σε 4,2 εκατομμύρια, και στη διαδικασία αυτή η ίδια άνοιγε κάθε μήνυμα και email που λάμβανε από τους θεατές, ώστε να μπορεί να απαντήσει στις ερωτήσεις τους. «Το Instagram είναι ένα προσωπικό ημερολόγιο για μένα για να συνδεθώ με τους ανθρώπους, να τους δείξω τι συμβαίνει, να τους δείξω την Plestia τον άνθρωπο, όχι μόνο τη δημοσιογράφο. Αυτή είναι η δουλειά μου», είπε.
Η προσωπική της πινελιά βρήκε μια θέση που δεν κατάφεραν να καταγράψουν οι τηλεοπτικές ειδήσεις, δίνοντας μια οικεία εικόνα της καθημερινής ζωής μέσα στον θύλακα όπου περισσότεροι από 1,8 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί και ολόκληρες γειτονιές έχουν καταστραφεί. Ο αριθμός των νεκρών στη Γάζα έχει ξεπεράσει τους 18.200 ανθρώπους και σχεδόν καμία οικογένεια δεν έχει μείνει ανέγγιχτη από την απώλεια.
Εξήντα τρεις δημοσιογράφοι και εργαζόμενοι στα μέσα ενημέρωσης έχουν σκοτωθεί στη Γάζα από τις 7 Οκτωβρίου, σύμφωνα με την Επιτροπή Προστασίας των Δημοσιογράφων. Ο επικεφαλής του γραφείου του Al Jazeera, Wael al-Dahdouh, έχασε τη σύζυγο, τον γιο, την κόρη και τον εγγονό του σε μια ισραηλινή αεροπορική επιδρομή στο σπίτι του. Ο Moamen Al Sharafi, ένας άλλος ρεπόρτερ του δικτύου, έχασε 22 μέλη της οικογένειας σε μία μόνο επίθεση. Πολλοί Παλαιστίνιοι ρεπόρτερ συνέχισαν να εργάζονται παρά τον εκτοπισμό, τους θανάτους μελών της οικογένειας και τον διαρκώς υπαρκτό κίνδυνο τραυματισμού και θανάτου.
«Για μένα, είναι σημαντικό να οικοδομώ μια σχέση με τους ανθρώπους, προκειμένου να ενδιαφέρονται και να επενδύουν σε αυτό που συμβαίνει», είπε ο Alaqad. «Δεν είμαι απλώς δημοσιογράφος, δεν είμαι απλώς κάποιος που καλύπτει τις ειδήσεις. Κι εγώ τα ζω».
Συχνά περνούσε ώρες αναζητώντας κάπου για να φορτίσει το τηλέφωνό της ή να βρει αρκετή κάλυψη στο διαδίκτυο για να ανεβάσει το υλικό της. Αυτές οι προκλήσεις επιδεινώθηκαν μόνο μετά την πλήρη διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος και τις συχνές διακοπές ρεύματος στις επικοινωνίες.
«Δεν θέλω οι άνθρωποι να μας βλέπουν απλώς ως είδηση», είπε. «Γι’ αυτό το Instagram γενικά είναι σημαντικό για μένα. Σημαίνει δημιουργία σύνδεσης. Δεν είμαστε απλώς νέα στα οποία μπορείτε να σβήσετε την τηλεόραση όταν τελειώσει η μέρα».
Μετά από 45 ημέρες αναφοράς για την καταστροφή, η Alaqad έφυγε από τη Γάζα εν μέσω αυξανόμενων φόβων για την οικογένειά της, αλλά τη βασανίζουν ακόμη οι τύψεις που μπόρεσε να φύγει από την περιοχή. Από την εξορία στη Μελβούρνη, άρχισε να μένει ξύπνια όλη τη νύχτα, να παρακολουθεί γεγονότα που εκτυλίσσονται στο σπίτι κοιτάζοντας το τηλέφωνό της, προσπαθώντας να παρακολουθεί τα νέα. «Πριν από μερικές μέρες, ήμουν η είδηση, ήμουν εκεί και κάλυπτα τις ειδήσεις. Και τώρα απλά… ανανεώνω, ανανεώνω κάθε σελίδα προσπαθώντας να μάθω οτιδήποτε, προσπαθώντας να δω αν οι φίλοι μου είναι ζωντανοί ή νεκροί».