Συναγερμός στην Eρυθρά Θάλασσα: Κολοσσοί ναυτιλίας «παγώνουν» τις διελεύσεις λόγω των ανταρτών Χούτι
Δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου, οι Maersk και Hapag-Lloyd, δήλωσαν ότι αναστέλλουν τη διέλευση μέσω ενός στενού της Ερυθράς Θάλασσας ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο μετά τις επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης στην περιοχή. Οι Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν, οι οποίοι ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης αλλά δεν αναγνωρίζονται διεθνώς, λένε ότι στοχεύουν τη ναυτιλία για να ασκήσουν πίεση στο Ισραήλ κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Γάζα.
Η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, διακινεί το 14,8% του παγκόσμιου εμπορίου. Είπε ότι θα εκτρέψει τα πλοία μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα. Οι αντάρτες Χούτι υποστηρίζουν τη Χαμάς, και έχουν πει ανοικτά ότι στοχεύουν πλοία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ.
Σε ένα email στο CNBC, εκπρόσωπος της Maersk είπε ότι η δανική εταιρεία ανησυχεί βαθιά για την άκρως κλιμακούμενη κατάσταση ασφαλείας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. Οι πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή είναι ανησυχητικές και αποτελούν σημαντική απειλή για την ασφάλεια των ναυτικών, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος, λέγοντας ότι η ασφάλεια των εργαζομένων παραμένει προτεραιότητα της εταιρείας.
«Μετά το περιστατικό χθες στο Maersk Gibraltar και άλλη μια επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σήμερα, δώσαμε εντολή σε όλα τα πλοία της Maersk στην περιοχή που πρόκειται να περάσουν από το στενό Bab al-Mandab να σταματήσουν το ταξίδι τους μέχρι νεωτέρας» είπε. Η Maersk είπε ότι θα δημοσιοποιήσει περισσότερες λεπτομέρειες για τα επόμενα βήματα τις επόμενες ημέρες.
Η Hapag-Lloyd, η οποία ελέγχει περίπου το 7% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είπε στο CNBC ότι «θα διακόψει όλη την κίνηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι τη Δευτέρα. Τότε θα αποφασίσουμε για την περίοδο που θα ακολουθήσει».
Το στενό Bab el-Mandeb βρίσκεται ανάμεσα στο Κέρας της Αφρικής και τη Μέση Ανατολή. Συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα, που τρέφονται στον Ινδικό Ωκεανό. Αυτή η πλωτή οδός χρησιμοποιείται από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου από τον Περσικό Κόλπο.
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, που περιλαμβάνει το 30% όλων των παγκόσμιων εμπορευματοκιβωτίων, διακινείται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Στη συνέχεια τροφοδοτείται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Μπαμπ ελ-Μαντέμπ. Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ ήρθε στο προσκήνιο τον Μάρτιο του 2021, όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given παρέμεινε καθηλωμένο για έξι ημέρες.