Οι αντάρτες Χούτι «βάζουν φωτιά» στο εμπόριο - Φόβοι για παγκόσμιο «τσουνάμι» ανατιμήσεων
Δεκάδες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σταματήσει τη μεταφορά προϊόντων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά το μπαράζ επιθέσεων σε πλοία από αντάρτες Χούτι στην Υεμένη. Η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο δήλωσε την Τρίτη (19.12) ότι θα επαναδρομολογήσει ορισμένα από τα πλοία της γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής.
Η αναταραχή οδήγησε τις ΗΠΑ να ξεκινήσουν μια διεθνή ναυτική επιχείρηση για την προστασία των πλοίων στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας. Οι χώρες που εντάσσονται στην ομάδα ασφαλείας περιλαμβάνουν το Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά, τη Γαλλία, το Μπαχρέιν, τη Νορβηγία και την Ισπανία. «Η πρόσφατη κλιμάκωση των απερίσκεπτων επιθέσεων των Χούθι απειλεί την ελεύθερη ροή του εμπορίου, θέτει σε κίνδυνο αθώους ναυτικούς και παραβιάζει το διεθνές δίκαιο» δήλωσε ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ, Λόιντ Όστιν.
Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια από τις πιο σημαντικές διαδρομές στον κόσμο για τις αποστολές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και για καταναλωτικά αγαθά. Στα βόρεια της Ερυθράς Θάλασσας βρίσκεται η Διώρυγα του Σουέζ και στα νότια το στενό Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, επίσης γνωστό ως η «Πύλη των Δακρύων» που οδηγεί στον Κόλπο του Άντεν.
Ο πετρελαϊκός κολοσσός BP ανακοίνωσε τη Δευτέρα (18.12) ότι θα σταματήσει προσωρινά όλες τις αποστολές αργού μέσω της βασικής εμπορικής οδού. Η εναλλακτική διαδρομή, γύρω από το Ακρωτήριο Καλής Ελπίδας, προσθέτει περίπου 3.500 ναυτικά μίλια στο ταξίδι και διαρκεί περίπου 10 ημέρες περισσότερο.
Αυτή τη στιγμή, οι αλλαγές στην τιμή του πετρελαίου είναι ελάχιστες. Οι τιμές αυξήθηκαν κατά 1% τη Δευτέρα, αλλά την Τρίτη σημείωσαν μικρή μεταβολή με το αργό Brent να διαπραγματεύεται περίπου στα 78 δολάρια το βαρέλι.
Ο αρχισυντάκτης της ναυτιλιακής εφημερίδας Lloyd's List, Ρίτσαρντ Μιντ δήλωσε ωστόσο στο ραδιόφωνο του BBC : «Αυτό που θα έχει πολύ ενδιαφέρον είναι εάν τα δεξαμενόπλοια συνεχίσουν να αλλάζουν διαδρομή και προφανώς χθες είδαμε την BP να αρχίσει να επαναδρομολογεί μερικά από τα πλοία της γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας επίσης. Όλο αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού».
Αλλά η αλλαγή δρομολόγησης θα επηρεάσει πολλά περισσότερα από το πετρέλαιο. «Το 12% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δηλαδή αγαθά αξίας περίπου 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων ετησίως», είπε ο κ. Meade.
«Έχουμε δει τις περισσότερες από τις κύριες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυτές που μεταφέρουν προϊόντα όπως τηλεοράσεις, ηλεκτρονικά είδη κτλ να αλλάζουν δρομολόγια»
Ο Μάρκο Φορτζιόνα, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, είπε στο BBC ότι η αλλαγή δρομολόγησης θα αυξήσει το κόστος καυσίμων και ασφάλισης για τη ναυτιλία, «και τότε τα πλοία θα βρίσκονται σε λάθος θέση, τα κοντέινερ σε λάθος μέρος και θα αυξηθεί η πιθανότητα συμφόρησης στα λιμάνια και περαιτέρω καθυστερήσεων».
Η S&P Global Market Intelligence ανέφερε ότι σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρθηκαν από την Ασία και τον Κόλπο δια θαλάσσης. Αυτό περιλαμβάνει το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και περισσότερο από το 13% του αργού πετρελαίου. Η άνοδος των τιμών του πετρελαίου μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερο πληθωρισμό, ο οποίος μετρά τον ρυθμό ανόδου των τιμών.
Οι αντάρτες Χούτι στηρίζουν τη Χαμάς και έχουν πει ότι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν στο Ισραήλ, χρησιμοποιώντας drones και ρουκέτες. Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες, όπως η Investor Chemical Tankers, της οποίας το σκάφος MT Swan Atlantic δέχτηκε επίθεση τη Δευτέρα, είπαν ότι το πλοίο τους δεν είχε δεσμούς με το Ισραήλ, το οποίο βρίσκεται σε πόλεμο με τη Χαμάς μετά τις επιθέσεις στις 7 Οκτωβρίου.
Ο ιστορικός ναυτιλίας στο Πανεπιστήμιο Campbell, Σαλ Μερκολιάνο είπε στο BBC ότι τα πλοία περίμεναν να δουν τι επίπεδο ασφάλειας θα λάβουν. «Οι βαλλιστικοί πύραυλοι είναι πραγματικά σκληροί. Αυτή είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε πλοία να χτυπιούνται από τέτοιου είδους όπλα» είπε.
«Είναι ένας πολύ δύσκολος τύπος πυραύλου να καταρριφθεί. Και πολύ λίγα πλοία έχουν αυτή την ικανότητα να το κάνουν. Και αν αυτή είναι η απειλή που αντιμετωπίζουν τα πλοία, πολλές ναυτιλιακές εταιρείες μπορεί να αποφασίσουν να μην ακολουθήσουν την εν λόγω διαδρομή»