Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Τι σημαίνει για την ευρωπαϊκή οικονομία - Πόσο θα επηρεάσει την τσέπη μας

Oι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει τη ναυτιλία στη Διώρυγα του Σουέζ, τον ταχύτερο θαλάσσιο δρόμο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, απο όπου διέρχεται το 12% της παγκόσμιας κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων. Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή οικονομία, σύμφωνα με το Reuters

H κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί παγκόσμιες οικονομικές αναταράξεις
H κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί παγκόσμιες οικονομικές αναταράξεις
ΑΡ
5'

Εβδομάδες επιθέσεων από μαχητές Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει τη ναυτιλία, προκαλώντας παγκόσμιες αναταράξεις στο εμπόριο και την εφοδιαστική αλυσίδα. Για την ευρωπαϊκή οικονομία, που ήδη βιώνει μια ήπια ύφεση καθώς προσπαθεί να αποτινάξει τον υψηλό πληθωρισμό, η παρατεταμένη αναταραχή θα αποτελούσε νέο κίνδυνο και θα μπορούσε να εκτροχιάσει τα σχέδια των κεντρικών τραπεζών να ξεκινήσουν τη μείωση των επιτοκίων φέτος.

Ποιος είναι ο αντίκτυπος στην ευρωπαϊκή οικονομία μέχρι τώρα

Σε μακροοικονομικούς όρους, οι συνέπειες είναι από μικρές έως αμελητέες. Ενώ το υπουργείο Οικονομίας της Γερμανίας τόνισε ότι παρακολουθεί την κατάσταση, αυτή την εβδομάδα είπε ότι ο μόνος αξιοσημείωτος αντίκτυπος στην παραγωγή μέχρι στιγμής είναι μερικές καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης.Ο επικεφαλής της Τράπεζας της Αγγλίας, Άντριου Μπέιλι συμφώνησε, λέγοντας σε μια κοινοβουλευτική ακρόαση ότι η κρίση «δεν είχε στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα που φοβόμουν ότι θα μπορούσε», παραδέχτηκε όμως ότι οι αβεβαιότητες παραμένουν πραγματικές.

Η νέα αναταραχή δεν έχει εμφανιστεί ακόμη στους κύριους οικονομικούς δείκτες της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των αριθμών του πληθωρισμού Δεκεμβρίου, ο οποίος αυξήθηκε ελαφρά σε ολόκληρη την περιοχή λόγω ενός μείγματος αναμενόμενων στατιστικών επιπτώσεων και ορισμένων πιέσεων στις τιμές των υπηρεσιών.

Το κλίμα αυτό μπορεί να αλλάξει φυσικά αν παρακολουθήσει κανείς τις προκαταρκτικές μετρήσεις του PMI της επόμενης Τετάρτης για τη δραστηριότητα στις ευρωπαϊκές οικονομίες τον Ιανουάριο, και την πρώτη εκτίμηση για τον πληθωρισμό της ευρωζώνης. Η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ μπορεί κάλλιστα να θίξει το θέμα στη συνέντευξη Τύπου της μετά τη συνεδρίαση για τον καθορισμό των επιτοκίων την ερχόμενη Πέμπτη (25/1)

Γιατί η κρίση δεν έχει δείξει ακόμη τα δόντια της;

Ο κύριος λόγος είναι πιθανώς ότι η παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της εξακολουθεί να αποδίδει κάτω από το όριο, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει αρκετή χαλάρωση στο σύστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τιμές του πετρελαίου, το πιο προφανές κανάλι μέσω του οποίου τα προβλήματα στη Μέση Ανατολή θα μπορούσαν να πλήξουν τις οικονομίες στην Ευρώπη και πέρα ​​από αυτήν.

Δεν έχουν απογειωθεί ακόμη γιατί, όπως είπε στο Reuters αυτή την εβδομάδα ο εκτελεστικός διευθυντής της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας Φατίχ Μπιρόλ, οι προμήθειες είναι σταθερές και η αύξηση της ζήτησης επιβραδύνεται. «Δεν περιμένω σημαντική αλλαγή στην τιμή του πετρελαίου επειδή έχουμε άφθονη ποσότητα πετρελαίου στην αγορά», είπε.

Ο γερμανικός γίγαντας logistics DHL είπε ότι έχει ακόμα διαθέσιμη χωρητικότητα αεροπορικών μεταφορών, επειδή η παγκόσμια οικονομία «δεν έχει ακόμη απογειωθεί» Αυτή η υποτονική οικονομική εικόνα καθιστά επίσης πιο δύσκολο για τις εταιρείες να μετακυλίσουν στους καταναλωτές τυχόν αυξήσεις στο κόστος που αντιμετωπίζουν, για παράδειγμα, λόγω της αναγκαστικής αλλαγής διαδρομής στην Αφρική. Πολλοί από αυτούς έχουν ξαναχτίσει τα περιθώρια κέρδους τον περασμένο χρόνο και αποδέχονται ότι ίσως χρειαστεί απλώς να το απορροφήσουν αυτό.

«Η καλύτερη πρόβλεψή μας αυτή τη στιγμή είναι ότι θα μπορέσουμε να απορροφήσουμε το πρόσθετο κόστος που εκτιμούμε ότι θα προκύψει και θα συνεχίσουμε να επιτύχουμε... μικτό περιθώριο κέρδους», δήλωσε στο Reuters ο εκτελεστικός πρόεδρος της Pepco Group, Άντι Μποντ.

Η εταιρεία λιανικής πώλησης επίπλων IKEA είπε μάλιστα ότι θα τηρήσει τις προγραμματισμένες μειώσεις τιμών και ότι είχε τα αποθέματα για να απορροφήσει τυχόν κραδασμούς στην αλυσίδα εφοδιασμού. Εφόσον αυτό ισχύει για αρκετές εταιρείες, η διαταραχή δεν θα επηρεάσει τους καταναλωτές.

Μπορούν οι Ευρωπαίοι πολιτικοί να αγνοήσουν την αναταραχή;

Όχι - γιατί όσο περισσότερο συνεχίζεται η αναταραχή, τόσο πιο πιθανό είναι να επηρεαστεί η ευρύτερη οικονομική εικόνα, έστω και σταδιακά. Χρησιμοποιώντας μια εκτίμηση του ΔΝΤ για τον αντίκτυπο των ναύλων, η Oxford Economics ανακοίνωσε οτι τα εκτιμώμενα κέρδη στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρόσθεταν 0,6 ποσοστιαίες μονάδες στον πληθωρισμό σε ένα χρόνο. Η ΕΚΤ αναμένει ότι ο πληθωρισμός της ευρωζώνης θα μειωθεί από 5,4% το 2023 σε 2,7% φέτος.

«Αν και αυτό υποδηλώνει ότι ένα παρατεταμένο κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας δεν θα εμπόδιζε την μείωση του πληθωρισμού, θα επιβραάδυνε την ταχύτητα με την οποία θα επέστρεφε στο φυσιολογικό», κατέληγε η Oxford Economics.

Οι επιθέσεις των Χούθι και τα ευρύτερα προβλήματα στη Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύουν έναν από τους «γεωπολιτικούς κινδύνους» που αναφέρονται στα πρακτικά των συζητήσεων για τη νομισματική πολιτική των κεντρικών τραπεζιτών. Ο φόβος της κλιμάκωσης μπορεί να τροφοδοτήσει τις αποφάσεις που προκύπτουν.

Με βάση τις εξελίξεις οι εταιρείες θα μπορούσαν να προωθήσουν σχέδια που καταρτίστηκαν μετά την πανδημία, επιλέγοντας εναλλακτικές, πιο προβλέψιμες οδούς εφοδιασμού. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει μακρύτερες αλλά πιο ασφαλείς εμπορικές πορείες και μία πρόβλεψη για να έλθει η παραγωγή πιο κοντά στις βασικές αγορές. Όποια σενάρια κι αν εξεταστούν, το πιθανότερο είναι ότι όλα έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό, το υψηλότερο κόστος.

Πηγή: Reuters

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή