Γιατί διαμαρτύρονται οι αγρότες στη Γαλλία και ολόκληρη την Ευρώπη - O «πονοκέφαλος» των Βρυξελλών
Οι Γάλλοι αγρότες συνεχίζουν τις διαμαρτυρίες, παρά τα μέτρα ελάφρυνσης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Ανάλογο είναι το κλίμα σε όλη σχεδόν την Ευρώπη. Γιατί βγήκαν όμως τα τρακτέρ στους δρόμους;
Γάλλοι αγρότες απέκλεισαν τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους προς το Παρίσι και οι Βέλγοι συνάδελφοί τους μπλόκαραν μεγάλα λιμάνια της χώρας, καθώς συνεχίζουν τις διαμαρτυρίες για μια σειρά από παράπονα και επιτακτικά προβλήματα ΄με τα οποία εδώ και χρόνια δεν ασχολούνται οι ιθύνοντες.
Γιατί διαμαρτύρονται οι Γάλλοι αγρότες;
Οι αγρότες στη Γαλλία, τον μεγαλύτερο παραγωγό γεωργικών προϊόντων της ΕΕ, λένε ότι δεν αμείβονται αρκετά και πνίγονται από τις υπερβολικές ρυθμίσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ορισμένες από τις ανησυχίες τους, όπως τον ανταγωνισμό από τις φθηνότερες εισαγωγές και τους περιβαλλοντικούς κανόνες, τις συμμερίζονται οι παραγωγοί στην υπόλοιπη ΕΕ, ενώ άλλα θέματα όπως οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές των τροφίμων είναι πιο συγκεκριμένα στη Γαλλία.
Τεράστια έξοδα
Οι αγρότες υποστηρίζουν ότι η ώθηση της κυβέρνησης και των λιανοπωλητών για μείωση του πληθωρισμού των τροφίμων έχει αφήσει πολλούς παραγωγούς να μην μπορούν να καλύψουν το υψηλό κόστος ενέργειας, λιπασμάτων και μεταφοράς.
Ένα κυβερνητικό σχέδιο για τη σταδιακή κατάργηση της φορολογικής ελάφρυνσης για τους αγρότες στο πετρέλαιο ντίζελ, ως μέρος μιας ευρύτερης ενεργειακής πολιτικής μετάβασης, ήταν επίσης σημείο ανάφλεξης.
Εισαγωγές
Οι μεγάλες εισαγωγές από την Ουκρανία, για τις οποίες η ΕΕ έχει παραιτηθεί από τις ποσοστώσεις και δασμούς μετά την εισβολή της Ρωσίας, και οι διαπραγματεύσεις για τη σύναψη εμπορικής συμφωνίας μεταξύ της ΕΕ και του νοτιοαμερικανικού μπλοκ Mercosur, έχουν προκαλέσει δυσαρέσκεια για αθέμιτο ανταγωνισμό στη ζάχαρη, τα σιτηρά και το κρέας.
Οι εισαγωγές αποδοκιμάζονται επειδή πιέζουν τις ευρωπαϊκές τιμές, ενώ δεν πληρούν τα περιβαλλοντικά πρότυπα που επιβάλλονται στους αγρότες της ΕΕ.
Περιβάλλον, κόκκινη γραμμή
Οι αγρότες διαφωνούν τόσο με τους κανόνες της ΕΕ για τις επιδοτήσεις, όπως η εισερχόμενη απαίτηση να αφήσουν το 4% της γεωργικής γης σε αγρανάπαυση, όσο και με αυτό που θεωρούν ως υπερβολικά περίπλοκη εφαρμογή της πολιτικής της ΕΕ από τη Γαλλία.
Οι πράσινες πολιτικές θεωρούνται ως αντικρουόμενοι στόχοι για να γίνουν πιο αυτάρκεις στην παραγωγή τροφίμων και άλλων βασικών αγαθών υπό το πρίσμα της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι καυγάδες για τα έργα άρδευσης και η κριτική για την καλή διαβίωση των ζώων και τα φυτοφάρμακα ενίσχυσαν την οργή ενός γηράσκοντος αγροτικού πληθυσμού που αναζητά έρεισμα στην κοινωνία.
Τι έχει κάνει μέχρι τώρα η κυβέρνηση;
Η κυβέρνηση βρίσκεται υπό πίεση να εκτονώσει την κρίση ενόψει των ευρωεκλογών του Ιουνίου και της ετήσιας έκθεσης στο Παρίσι στο τέλος Φεβρουαρίου.
Ο Πρωθυπουργός Γκαμπριέλ Ατάλ ανακοίνωσε στις 26 Ιανουαρίου την κατάργηση των αυξήσεων του φόρου ντίζελ για τους αγρότες. Καθόρισε επίσης μέτρα για τη μείωση της γραφειοκρατίας και πρόσφερε πρόσθετη βοήθεια, μεταξύ άλλων για τους αγρότες που έχουν πληγεί από ασθένεια των βοοειδών στο νότο.
Τι μπορεί να συμβεί στη συνέχεια;
Οι αρχικές ανακοινώσεις προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις και τα συνδικάτα αγροτών ζήτησαν να συνεχιστούν οι διαδηλώσεις. Η κυβέρνηση τηρεί ανεκτική στάση απέναντι στις διαδηλώσεις, παρά ορισμένα βίαια επεισόδια. Ωστόσο, διέταξε την αστυνομία να προστατεύσει τα αεροδρόμια του Παρισιού και τη χονδρική αγορά τροφίμων μετά από αναφορές οτι θα στοχοποιηθούν. Επιπλέον έχει υποσχεθεί περαιτέρω μέτρα εντός των ημερών.
Μελετάται περαιτέρω στήριξη στους οινοπαραγωγούς που πλήττονται από τη μείωση της κατανάλωσης, ενώ αναμένονται και πρόσθετα μέτρα για την κτηνοτροφία. Με τις περισσότερες γεωργικές πολιτικές και επιδοτήσεις να καθορίζονται σε επίπεδο ΕΕ, το Παρίσι αναζητά παραχωρήσεις από τους εταίρους του, όπως η προσπάθεια στήριξης για να εγκαταλειφθεί η απαίτηση για αγρανάπαυση, ένα θέμα που θα μπορούσε να θέσει ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν σε μια σύνοδο ηγετών την Πέμπτη (1/2)
Όσον αφορά το εμπόριο, έναν άλλο τομέα που διοικείται σε επίπεδο ΕΕ, ο υπουργός Γεωργίας Mαρκ Φεσνό ζήτησε μέτρα για να αποτραπούν οι εισαγωγές από την Ουκρανία που αποσταθεροποιούν τις αγορές της ΕΕ, ιδίως στη ζάχαρη, τα πουλερικά και τα αυγά. Αυτό σηματοδοτεί μια στροφή του Παρισιού, που προηγουμένως ήταν αντίθετο στις κινήσεις των ανατολικών χωρών της ΕΕ για περιορισμό των ροών ουκρανικής παραγωγής.
Που αλλού στην Ευρώπη διαμαρτύρονται οι αγρότες;
Η κυκλοφορία γύρω από τη βελγική πρωτεύουσα διακόπηκε επίσης από εξαγριωμένους αγρότες τη Δευτέρα και περίπου δώδεκα τρακτέρ έφτασαν στην περιοχή της ΕΕ των Βρυξελλών, όπου άρχισαν να κορνάρουν δυνατά. Οι αγρότες σταμάτησαν περίπου πέντε φορτηγά με λαχανικά και πέταξαν τα προϊόντα κοντά στο κέντρο διανομής του βελγικού λιανοπωλητή Colruyt κοντά στις Βρυξέλλες, ανέφεραν βελγικά μέσα ενημέρωσης.
Η Γερμανία αντιμετώπισε επίσης εντάσεις, με τις διαμαρτυρίες να ξεσπούν μετά την απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει σταδιακά τη φοροελάφρυνση στο γεωργικό ντίζελ καθώς προσπαθούσε να εξισορροπήσει τον προϋπολογισμό της για το 2024. Νωρίτερα αυτό το μήνα το Βερολίνο σχεδόν ακινητοποιήθηκε καθώς μια από τις κεντρικές του λεωφόρους γέμισε φορτηγά και τρακτέρ.
Αγρότες και οδηγοί φορτηγών στη Ρουμανία ανέλαβαν επίσης δράση αυτόν τον μήνα με διαμαρτυρίες ενάντια στο υψηλό επιχειρηματικό κόστος που εμποδίζει την πρόσβαση σε μια συνοριακή διάβαση με την Ουκρανία.