Ο Mέγας Κωνσταντίνος «επέστρεψε» στη Ρώμη: Ανακατασκεύασαν άγαλμα 13 μέτρων χάρη στην τεχνολογία
Ρώμη: Ένα τεράστιο άγαλμα του Μεγάλου Κωνσταντίνου «επέστρεψε» στην Αιώνια Πόλη χάρη σε μια ανακατασκευή υψηλής τεχνολογίας που βασίζεται σε σωζόμενα μαρμάρινα θραύσματα.
Δύο ιδρύματα και ένα μουσείο συνεργάστηκαν για να ένα φιλόδοξο και μοναδικό στο είδος του εγχείρημα, την ανακατασκευή του αγάλματος του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου του Μεγάλου.
Οι ειδικοί μελέτησαν όλα τα εναπομείναντα τμήματα του αρχικού γλυπτού και στη συνέχεια με τη βοήθεια μηχανημάτων υψηλής τεχνολογίας αλλά και ειδικών προγραμμάτων στον υπολογιστή, κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα ακριβές αντίγραφο με τη χρήση 3D εκτυπωτών.
Δύο πόδια, δύο (δεξιά) χέρια, ένα γόνατο, ένας δικέφαλος και ένα επιβλητικό κεφάλι: αυτά τα μαρμάρινα θραύσματα χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργήσουν, στη Ρώμη, μια αναπαραγωγή ενός κολοσσιαίου αγάλματος του Κωνσταντίνου. Αποκαλύφθηκε πλέον ανακατασκευή του αγάλματος ύψους 13 μέτρων που αντιπροσωπεύει τον καθισμένο αυτοκράτορα, το σώμα του ντυμένο με μπρούτζινο μανδύα, αναδημιουργώντας το μεγαλείο των αγαλμάτων που είχαν στηθεί στην αρχαία Ρώμη προς δόξα των θεών και των αυτοκρατόρων.
Αυτό το άγαλμα είναι το μεγαλύτερο που κατασκευάστηκε από τα θραύσματα που βρέθηκαν στη Ρώμη, είπε στον Τύπο ο Claudio Parisi Presicce, επιμελητής αρμόδιος για τα μνημεία της Ρώμης. «Η εντύπωση που έχουμε μπροστά σε αυτό το άγαλμα του αυτοκράτορα αναπαράγει την αίσθηση των υπηκόων του όταν αντιμετωπίζουν μια αυτοκρατορική εικόνα», είπε ο αξιωματούχος.
Παρουσιάζεται στον κήπο του λόφου του Καπιτωλίου με θέα στο ρωμαϊκό φόρουμ. Αλλά δεν ήταν το μεγαλύτερο στη Ρώμη, το ρεκόρ που κατείχε ο Κολοσσός που εκπροσωπούσε τον Αυτοκράτορα Νέρωνα, ύψους 30 μέτρων και ανεγέρθηκε κοντά στο αμφιθέατρο Flavian στο οποίο σύντομα θα έδινε το όνομά του.
Για εκατοντάδες χρόνια, αρχαιολόγοι, ιστορικοί και τουρίστες έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους για να φανταστούν το άγαλμα του Κωνσταντίνου με βάση τα μαρμάρινα θραύσματα που εκτίθενται στα Μουσεία του Καπιτωλίου. Μόλις στο τέλος του 19ου αιώνα αναγνωρίστηκε ως απεικόνιση του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο οποίος μετέφερε την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη πριν από το θάνατό του το 337.
Το άγαλμα έχει ανακατασκευαστεί σε ρητίνη με βάση την ανάλυση περίπου δέκα θραυσμάτων που διατηρούνται στο Καπιτώλιο από το 1486: δύο χέρια και δύο πόδια, ένα γόνατο και μια γάμπα, δύο θραύσματα δικεφάλου με προεξέχουσες φλέβες, ένα τμήμα του κορμού, χωρίς να ξεχνάμε το ογκώδες κεφάλι. «Κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ να μελετήσει τη σχέση μεταξύ αυτών των διαφορετικών θραυσμάτων», υπογράμμισε ο Claudio Parisi Presicce.
«Τα χαρακτηριστικά του Δία»
Εκτεταμένες μελέτες διαπίστωσαν ότι μέρη του αγάλματος του Κωνσταντίνου μπορεί να είχαν ανακυκλωθεί από παλαιότερο άγαλμα. Λεπτομέρειες στο πηγούνι υποδηλώνουν περαιτέρω ότι το αρχικό άγαλμα είχε γένια. Μια υπόθεση είναι ότι το άγαλμα αντιπροσώπευε τον Δία και βρισκόταν στον πιο σημαντικό ναό στην κορυφή του Καπιτωλίου, τα θεμέλια του οποίου είναι ορατά ακόμη και σήμερα.
Νομίσματα και μετάλλια από την περίοδο πριν από τον Κωνσταντίνο δείχνουν έναν καθισμένο Δία, αποκαλύπτοντας το δεξί του γόνατο, στη στάση που υιοθετήθηκε για το άγαλμα του Κωνσταντίνου. «Ο Κωνσταντίνος είναι μόνο ο τελευταίος σε μια μακρά σειρά αυτοκρατόρων που εκπροσωπούνταν με το πρόσχημα του Δία», σύμφωνα με τον Claudio Parisi Presicce.
Η αναπαραγωγή θα παραμείνει σε ισχύ τουλάχιστον μέχρι το 2025, το ιωβηλαίο έτος κατά το οποίο αναμένονται εκατομμύρια Καθολικοί προσκυνητές στη Ρώμη. Η τελική του θέση θα καθοριστεί αργότερα. Το έργο επιχορηγήθηκε από το Ίδρυμα Prada για απροσδιόριστο ποσό.