Bαλτιμόρη: 6 οι νεκροί από την κατάρρευση γέφυρας - Μεγάλος ο αντίκτυπος στις αλυσίδες εφοδιασμού
Νεκροί θεωρούνται από τις αμερικανικές υπηρεσίες διάσωσης 6 άνθρωποι λόγω της κατάρρευσης της γέφυρας στη Βαλτιμόρη. Aποφεύχθηκε μεγαλύτερη καταστροφή λένε οι Αρχές, ενώ προειδοποιούν για το κόστος που θα έχει το κλείσιμο μίας εκ των πλέον πολυσύχναστων ναυτιλιακών οδών της χώρας
Το Λιμενικό Σώμα των ΗΠΑ που πραγματοποιεί τις έρευνες ολοκλήρωσε αργά την Τρίτη (26/3) την αναζήτησή του για τους έξι εργαζόμενους σε συνεργείο συντήρησης του οδοστρώματος που βρίσκονταν πάνω στη γέφυρα «Francis Scott Key» στη Βαλτιμόρη μετά την κατάρρευσή της όταν σε ένα από τα βάθρα της, προσέκρουσε ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ.
Οι ενεργές επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης ανεστάλησαν περίπου 18 ώρες μετά το ατύχημα, δήλωσαν αξιωματούχοι της Αμερικανικής Ακτοφυλακής και της Πολιτειακής Αστυνομίας του Μέριλαντ. Ο υποναύαρχος της ακτοφυλακής Σάνον Γκίλρεθ είπε ότι δεν υπάρχει καμία ελπίδα να βρεθούν οι αγνοούμενοι ζωντανοί λόγω του παγωμένου νερού και του χρόνου που πέρασε από το ατύχημα.
Ο συνταγματάρχης της πολιτειακής αστυνομίας Ρόλαντ Μπάτλερ είπε ότι οι αρχές ήλπιζαν να επιστρέψουν δύτες στο νερό μετά την ανατολή του ηλίου την Τετάρτη, σε μια προσπάθεια να ανακτήσουν τις σορούς των εργαζομένων.
Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali με σημαία Σιγκαπούρης, που κατευθυνόταν από το λιμάνι της Βαλτιμόρης με προορισμό τη Σρι Λάνκα, προσέκρουσε σε έναν πυλώνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key πάνω από τις εκβολές του ποταμού Patapsco περίπου στη 1:30 π.μ. (τοπική ώρα). Ένα τμήμα της κατασκευής 2,57 χιλιομέτρων κατέρρευσε σχεδόν αμέσως στο παγωμένο νερό, στέλνοντας οχήματα και ανθρώπους στο ποτάμι.
Οι διασώστες ανέσυραν με ασφάλεια δύο επιζώντες, ο ένας από τους οποίους νοσηλεύεται. Μαζί με τους έξι αγνοούμενους ήταν μέρος ενός συνεργείου που γέμιζε λακκούβες στο οδόστρωμα της γέφυρας, δήλωσαν νωρίτερα αξιωματούχοι.
Αποφεύχθηκε μεγαλύτερη καταστροφή
Το πλοίο ανέφερε διακοπή ρεύματος πριν από την πρόσκρουση, η οποία επέτρεψε στους αξιωματούχους να σταματήσουν την κυκλοφορία στη γέφυρα πριν από την κατάρρευση. «Μπόρεσαν να σταματήσουν τη διέλευση των αυτοκινήτων πάνω από τη γέφυρα, αυτοί οι άνθρωποι είναι ήρωες. Έσωσαν ζωές χθες το βράδυ», δήλωσε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ. Η γέφυρα δεν είχε γνωστά δομικά προβλήματα, είπε ο Μουρ.
Δεν υπήρχαν στοιχεία για δολιοφθορά, είπαν οι αξιωματούχοι. Ο δήμαρχος της Βαλτιμόρης Μπράντον Σκοτ περιέγραψε μια σκηνή καταστροφής με στριφτό μέταλλο στον ουρανό. «Ήταν κάτι βγαλμένο από ταινία δράσης. Ήταν κάτι που δεν πίστευες ποτέ ότι θα έβλεπες», είπε. Βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειξαν το σκάφος να χτυπά στη γέφυρα στο σκοτάδι, τους προβολείς των οχημάτων να είναι ορατοί καθώς προσέκρουσε στο νερό και το πλοίο πήρε φωτιά.
Παρατεταμένος αντίκτυπος στις αλυσίδες εφοδιασμού
Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Pete Buttigieg είπε ότι το κλείσιμο μιας από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές λωρίδες της χώρας μέχρι νεωτέρας θα έχει «μεγάλο και παρατεταμένο αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού». Το λιμάνι της Βαλτιμόρης διακινεί περισσότερα φορτία αυτοκινήτων από οποιοδήποτε άλλο λιμάνι των ΗΠΑ – περισσότερα από 750.000 οχήματα το 2022, σύμφωνα με τα δεδομένα του λιμανιού.
Η General Motors και η Ford Motor θα επαναδρομολογήσουν τις επηρεαζόμενες αποστολές, αλλά οι εταιρείες είπαν ότι η διακοπή θα είναι ελάχιστη. Το σκάφος μήκους 288,95 μέτρων είχε υποστεί μια στιγμιαία απώλεια πρόωσης και έριξε άγκυρες ως μέρος των διαδικασιών έκτακτης ανάγκης πριν από την πρόσκρουση, ανέφερε η εταιρεία διαχείρισής του, Synergy Marine Pte Ltd, σύμφωνα με τη Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης.
Το Dali, ιδιοκτησίας της Grace Ocean Pte Ltd, έπεσε σε έναν από τους πυλώνες της γέφυρας, σύμφωνα με τη Synergy. Και τα 22 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν στο σκάφος είναι σώα, ανέφερε. Εκτός από τις επιπτώσεις στις αποστολές αυτοκινήτων, το κλείσιμο του λιμανιού θα μπορούσε να αναγκάσει τους φορτωτές να εκτρέψουν το φορτίο με προορισμό τη Βαλτιμόρη από εμπορευματοκιβώτια σε χύδην υλικό. Θα μπορούσε να δημιουργήσει σημεία συμφόρησης και να αυξήσει τις καθυστερήσεις και το κόστος στην ανατολική ακτή, λένε οι ειδικοί.
Μπάιντεν: «Θα ξαναχτίσουμε τη γέφυρα το συντομότερο δυνατό»
Ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είπε ότι η αμερικανική ακτοφυλακή ανταποκρίθηκε γρήγορα στο κάλεσμα έκτακτης ανάγκης και επαίνεσε την ταχεία δράση των στελεχών του Μέριλαντ που έκλεισαν τη γέφυρα πριν χτυπηθεί. Υποσχέθηκε να επισκεφθεί τη Βαλτιμόρη το συντομότερο δυνατό και είπε ότι ήθελε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να πληρώσει για την ανοικοδόμηση της γέφυρας.
«Κατευθύνω την ομάδα μου να μετακινήσει ουρανό και γη για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτίσει τη γέφυρα το συντομότερο δυνατό», είπε ο Μπάιντεν. Η γέφυρα, που πήρε το όνομά της από τον συγγραφέα του εθνικού ύμνου, άνοιξε το 1977.
Η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, Τζένιφερ Χόμεντι, είπε ότι μια ομάδα 24 ερευνητών και άλλο προσωπικό υπηρεσίας βρισκόταν στη σκηνή, αλλά δεν μπόρεσαν να επιβιβαστούν στο πλοίο κατά τη διάρκεια των υπηρεσιών έρευνας και διάδοσης.
«Συγκλονιστικό θέαμα»
Η Jayme Krause, 32 ετών, δούλευε νυχτερινή βάρδια στην ακτή όταν τα πακέτα που είχε μπροστά της τινάχτηκαν σε κάτι που ακουγόταν σαν μια έντονη 'εκρηξη. Μια συνάδελφος σε μια μονάδα logistics της Amazon της είπε ότι η γέφυρα είχε καταρρεύσει και εκείνη έτρεξε έξω να κοιτάξει. «Πήγα εκεί και σίγουρα, όπως πάντα, είχε φύγει, ολόκληρη η γέφυρα έλειπε, δεν υπήρχε τίποτα εκεί», είπε στο Reuters. «Ήταν ένα συγκλονιστικό θέαμα».
Η γέφυρα χρησιμεύει ως η κύρια οδός για τους αυτοκινητιστές μεταξύ Νέας Υόρκης και Ουάσιγκτον που επιδιώκουν να αποφύγουν το κέντρο της Βαλτιμόρης. Είναι ένας από τους τρεις τρόπους διάβασης του λιμανιού, που έχει όγκο κίνησης 31.000 οχημάτων την ημέρα, ή 11,3 εκατομμύρια ετησίως.
Το ίδιο πλοίο είχε εμπλακεί σε επεισόδιο στο λιμάνι της Αμβέρσας του Βελγίου το 2016, προσκρούοντας σε αποβάθρα καθώς προσπαθούσε να βγει από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Βόρειας Θάλασσας. Μια επιθεώρηση που πραγματοποιήθηκε το 2023 στο Σαν Αντόνιο της Χιλής, διαπίστωσε ελλείψεις σε «προώθηση και βοηθητικά μηχανήματα», σύμφωνα με στοιχεία στους δημόσιους ιστότοπους Equasis, ο οποίος παρέχει πληροφορίες για τα πλοία.
Η καταστροφή της Τρίτης είναι η χειρότερη κατάρρευση γέφυρας στις ΗΠΑ από το 2007, όταν η γέφυρα I-35W στη Μινεάπολη κατέρρευσε στον ποταμό Μισισιπή, σκοτώνοντας 13 ανθρώπους. Το Dali είχε ναυλωεθί από τη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk τη στιγμή του συμβάντος, ανέφερε σε ανακοίνωσή της η δανική εταιρεία.
Περισσότερα από 40 πλοία παρέμειναν στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, συμπεριλαμβανομένων μικρών φορτηγών πλοίων, ρυμουλκών και σκαφών αναψυχής, σύμφωνα με στοιχεία από τον πάροχο παρακολούθησης πλοίων και ναυτιλιακών αναλύσεων MarineTraffic. Τουλάχιστον 30 άλλα πλοία είχαν επισημάνει ότι ο προορισμός τους ήταν η Βαλτιμόρη, έδειξαν τα στοιχεία.