Bαλτιμόρη: Φόβοι για «ντόμινο» στο παγκόσμιο εμπόριο από την κατάρρευση της γέφυρας
Η κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη προκαλεί ανησυχίες για νέους κραδασμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τα προϊόντα που μεταφέρονται μέσω του πολυσύχναστου λιμανιού στις ανατολικές ΗΠΑ και η γνώμη των ειδικών για την επόμενη ημέρα
Ειδικοί εκφράζουν ανησυχίες για αλυσιδωτές αντιδράσεις στο παγκόσμιο εμπόριο μετά τη συντριβή ενός πλοίου μεταφοράς κοντέινερ σε μια γέφυρα στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ. Το πλοίο Dali, χτύπησε μια στήλη υποστήριξης της γέφυρας Francis Scott Key τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει.
Η γέφυρα βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού της Βαλτιμόρης, το πιο πολυσύχναστο στις ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και το ένατο πιο πολυσύχναστο λιμάνι συνολικά. Έξι άνθρωποι που αγνοούνται θεωρούνται πλέον νεκροί.
To πιο πολυσύχναστο λιμάνι για εξαγωγές αυτοκινήτων
Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η κυκλοφορία μέσω του λιμανιού - η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους φορτίου - θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας», κάτι που θα έχει «αντίκτυπο στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού», δήλωσε στο BBC ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου.
Περισσότερα από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη τον τελευταίο χρόνο, είπε στο The World Tonight του Radio 4. Αυτές περιλαμβάνουν μάρκες των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ όπως οι General Motors, Ford, Jaguar, Land Rover, Nissan, Fiat και Audi.
Η Βαλτιμόρη είναι το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για αποστολές αυτοκινήτων και επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ κατ' όγκο για χειρισμό αγροτικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων. Είναι επίσης το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι για τις εξαγωγές άνθρακα των ΗΠΑ.
Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Πιτ Μπούτιτζετζ δήλωσε πως «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα έχει σημαντικό και παρατεταμένο αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού. Είναι πολύ νωρίς για να προσφέρουμε εκτιμήσεις για το τι θα χρειαστεί για να εκκαθαριστεί το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι», είπε.
Ωστόσο, η Βαλτιμόρη είναι επίσης ένα από τα μικρότερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στις βορειοανατολικές ΗΠΑ, διακινώντας 265.000 εμπορευματοκιβώτια το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων Λαρς Γένσεν. Αντίθετα, το λιμάνι της Νέας Υόρκης και το Νιου Τζέρσεϋ διαχειρίστηκαν περίπου 2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια την ίδια περίοδο και το Norfolk Port στη Βιρτζίνια διακινούσε 850.000. Η ροή των εμπορευματοκιβωτίων στη Βαλτιμόρη μπορεί πιθανώς να ανακατανεμηθεί σε μεγαλύτερα λιμάνια, είπε ο Γένσεν.
Φόβοι για αναταραχή στο εμπόριο LNG
Αρχικά υπήρχαν ανησυχίες ότι θα μπορούσαν να επηρεαστούν οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά ο τερματικός σταθμός Cove Point LNG στον κόλπο Chesapeake, ο οποίος συνήθως εξάγει περίπου 500.000 τόνους LNG το μήνα σε αγορές, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, είπε ότι οι δραστηριότητές του δεν έχουν πληγεί από την κατάρρευση της γέφυρας.
Ο Πρόεδρος Μπάιντεν είπε στους δημοσιογράφους ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ «θα μετακινήσει ουρανό και γη για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτίσει τη γέφυρα το συντομότερο δυνατόν», αλλά πρόσθεσε ότι η διαδικασία «θα πάρει κάποιο χρόνο».
Εκτός από τη θαλάσσια κυκλοφορία, το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι άμεσα υπεύθυνο για περίπου 15.000 θέσεις εργασίας και υποστηρίζει περίπου 140.000 περισσότερες. Μετά το ατύχημα, ο δανικός ναυτιλιακός γίγαντας Maersk, του οποίου το φορτίο μετέφερε το Dali, δήλωσε ότι «θα παραλείπει τη Βαλτιμόρη σε όλες τις υπηρεσίες μας για το άμεσο μέλλον».
Ορισμένες εταιρείες σιδηροδρόμων και άνθρακα έχουν επίσης προειδοποιήσει τους πελάτες τους για διακοπή των εξαγωγών άνθρακα. Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ανέστειλε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και ξεκίνησε μια αποστολή ανέλκυσης για τους αγνοούμενους που θεωρούνται πλέον νεκροί.
Το επίκεντρο στρέφεται τώρα στην έρευνα για το τι πήγε στραβά, με μια ομάδα ειδικών σε θέματα ασφάλειας των μεταφορών να ελπίζουν να επιβιβαστούν στο πληγωμένο πλοίο και να ανακτήσουν τον καταγραφέα δεδομένων του. Τα ακριβή αίτια της συντριβής δεν έχουν εξακριβωθεί, αλλά οι αξιωματούχοι είπαν ότι το πλοίο υπέστη «πρόβλημα ισχύος» και εξέδωσαν κλήση κινδύνου πριν χτυπήσει στη γέφυρα.
Η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης, της οποίας τη σημαία φέρει το Dali, δήλωσε ότι τα πιστοποιητικά του πλοίου που καλύπτουν τη δομική του ακεραιότητα και τη λειτουργικότητα του εξοπλισμού του ίσχυαν τη στιγμή του συμβάντος. Ανέφερε επίσης ότι το πλοίο είχε περάσει από δύο ξεχωριστές επιθεωρήσεις τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2023.
Η Synergy Marine Group, η οποία διαχειρίζεται το Dali, είπε ότι στο πλοίο επέβαιναν 22 άτομα, αλλά δεν υπάρχουν αναφορές για τραυματισμούς. Πρόσθεσε ότι «συνεργάζεται πλήρως» με ομοσπονδιακές υπηρεσίες.