Βαλτιμόρη: Είχε εκπέμψει SOS ο κυβερνήτης - 1,5 εκατ.γαλόνια μαζούτ και επικίνδυνα υλικά στο πλοίο
Ο κυβερνήτης του φορτηγού πλοίου που κατέρριψε μια γέφυρα αυτοκινητόδρομου στο λιμάνι της Βαλτιμόρης ζήτησε βοήθεια με ρυμουλκό και ανέφερε απώλεια ρεύματος λίγα λεπτά νωρίτερα, δήλωσαν ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι ασφαλείας την Τετάρτη, επικαλούμενοι ηχητικά στοιχεία από το λεγόμενο «μαύρο κουτί» του πλοίου, το μηχάνημα εγγραφής.
Ο επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών είπε επίσης ότι η γέφυρα Francis Scott Key, μια αρτηρία κυκλοφορίας πάνω από το λιμάνι που χτίστηκε το 1976, δεν είχε έξτρα πρόβλεψη δομικής αντοχής που είναι κοινή σε νεότερα κτίσματα, καθιστώντας την πιο ευάλωτη σε μια καταστροφική κατάρρευση.
Νέες πληροφορίες για τη μοιραία καταστροφή προέκυψαν μια ημέρα αφότου το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali με σημαία Σιγκαπούρης που έπλεε από το λιμάνι της Βαλτιμόρης με προορισμό τη Σρι Λάνκα ανέφερε ότι έχασε την ισχύ και την ικανότητα ελιγμών του πριν προσκρούσει σε έναν πυλώνα στήριξης της γέφυρας.
Η πρόσκρουση οδήγησε το μεγαλύτερο μέρος της γέφυρας να καταρρεύσει στις εκβολές του ποταμού Patapsco σχεδόν αμέσως, μπλοκάροντας τις ναυτιλιακές λωρίδες και αναγκάζοντας το λιμάνι της Βαλτιμόρης να κλείσει επ' αόριστον, ένα από τα πιο πολυσύχναστα στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ.
Οι δύτες ανέσυραν την Τετάρτη τις σορούς δύο εκ των έξι εργατών που αγνοούνταν από τη στιγμή που η γκρεμισμένη γέφυρα τους πέταξε στο νερό, δήλωσαν αξιωματούχοι την Τετάρτη. Ο αξιωματούχος της αστυνομίας του Μέριλαντ Ρόλαντ Μπάτλερ είπε ότι ένα κόκκινο φορτηγό που περιείχε τα πτώματα των δύο ανδρών βρέθηκε σε περίπου 7,62 μέτρα νερού κοντά στο μέσο τμήμα της πεσμένης γέφυρας.
Είπε επίσης ότι οι αρχές ανέστειλαν τις προσπάθειες για την ανάκτηση περισσότερων σορών από τα βάθη, λόγω των ολοένα και πιο δύσκολων συνθηκών στο γεμάτο συντρίμμια λιμάνι. Ο Μπάτλερ είπε ότι οι εικόνες σόναρ έδειξαν επιπλέον βυθισμένα οχήματα «εγκλωβισμένα» σε βυθισμένα συντρίμμια γέφυρας, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόσβαση σε αυτά.
Οι δύο άνδρες των οποίων οι σοροί ανασύρθηκαν την Τετάρτη αναγνωρίστηκαν ως ο Αλεχάντρο Ερνάντες Φουέντες, 35 ετών, από τη Βαλτιμόρη, με καταγωγή από το Μεξικό, και ο Ντόρλιαν Ρόνιαλ Καστίγιο Καμπρέρα, 26 ετών, από το κοντινό Ντάνταλκ, με καταγωγή από τη Γουατεμάλα. Τέσσερις ακόμη εργαζόμενοι που συμμετείχαν σε ένα πλήρωμα που γέμιζε λακκούβες στο οδόστρωμα της γέφυρας παρέμειναν αγνοούμενοι και θεωρούνται νεκροί. Στους έξι περιλαμβάνονται επίσης μετανάστες από την Ονδούρα και το Ελ Σαλβαδόρ, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι οικονομικές επιπτώσεις του δυστυχήματος μπορεί να είναι συγκλονιστικές. Το λιμάνι διακινεί περισσότερα εμπορεύματα αυτοκινήτων και αγροτικού εξοπλισμού από οποιοδήποτε άλλο στη χώρα, καθώς και εμπορευματοκιβώτια και χύδην εμπορεύματα που κυμαίνονται από ζάχαρη μέχρι άνθρακα.
Ωστόσο, οι οικονομολόγοι και οι ειδικοί της εφοδιαστικής αμφέβαλαν ότι το κλείσιμο του λιμανιού θα πυροδοτούσε μια μεγάλη κρίση εφοδιαστικής αλυσίδας στις ΗΠΑ ή σημαντική άνοδο στις τιμές των αγαθών, λόγω της άφθονης χωρητικότητας σε ανταγωνιστικούς κόμβους ναυτιλίας κατά μήκος της Ανατολικής Ακτής.Η κατάρρευση, που σημειώθηκε στη 1:30 π.μ., έχει δημιουργήσει κυκλοφοριακό τέλμα και στη Βαλτιμόρη και στη γύρω περιοχή.
Ειδικοί ερευνητές επιβιβάστηκαν στο αδρανές φορτηγό πλοίο, που ήταν ακόμα αγκυροβολημένο στο κανάλι του λιμανιού με μέρος της παραβιασμένης γέφυρας να απλώνεται πάνω από την πλώρη του, για να αρχίσει να παίρνει συνέντευξη από τους δύο κυβερνήτες του πλοίου και τα 21 τακτικά μέλη του πληρώματος που παρέμειναν στο σκάφος.
Οι ερευνητές άρχισαν επίσης να εξετάζουν τις πληροφορίες που συλλέχθηκαν από το Voyage Data Recorder του πλοίου, συμπεριλαμβανομένης της ραδιοεπικοινωνίας μεταξύ του κυβερνήτη και των αρχών που εδρεύουν στην ξηρά και οδήγησαν στην καταστροφή. Το βίντεο που κατέγραψε το ατύχημα δείχνει τα φώτα του πλοίου να κλείνουν και μετά να ανάβουν ξανά, λίγο πριν απενεργοποιηθούν οριστικά.
Οι ραδιοεπικοινωνίες από τους αποστολείς έκτακτης ανάγκης αναφέρουν λεπτομερώς τις κρίσιμες στιγμές πριν από τα δυστυχήματα. Ο καταγραφέας έλαβε επίσης εντολές από το πλήρωμα να ρίξει άγκυρα, πιθανώς με στόχο την επιβράδυνση του σκάφους.
Ο ερευνητής της επιτροπής ασφαλείας Marcel Muise είπε ότι τα δεδομένα έδειξαν ότι το Dali, με μήκος περίπου τρία γήπεδα ποδοσφαίρου και γεμάτο με κοντέινερ, κινούνταν με περίπου 12,8 χλμ όταν χτύπησε σε ένα στήριγμα γέφυρας. Σημείωσε επίσης ότι η γέφυρα, αν και κρίθηκε σε «ικανοποιητική» κατάσταση από την πιο πρόσφατη επιθεώρησή της το 2023, κατασκευάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε η αστοχία ενός δομικού μέλους «θα προκαλούσε πιθανότατα την κατάρρευση τμήματος ή ολόκληρης της γέφυρας»
Περαιτέρω λεπτομέρειες των προσπαθειών της τελευταίας στιγμής για να σωθούν ζωές προέκυψαν χθες από ηχογραφήσεις ανοιχτού κώδικα ραδιοφωνικών συνομιλιών έκτακτης ανάγκης από τις στιγμές που οι αρχές ειδοποιήθηκαν ότι το φορτηγό πλοίο Dali έβγαινε εκτός ελέγχου προς τη γέφυρα Key Bridge.
«Σταματήστε όλη την κίνηση στη γέφυρα Key. Πλησιάζει ένα πλοίο που μόλις έχασε τον έλεγχο», ακούγεται να λέει κάποιος από έναν ασύρματο της αστυνομίας. Ενώ ακούστηκαν φωνές που συζητούσαν τα επόμενα βήματα, συμπεριλαμβανομένης της ειδοποίησης των συνεργείων να εγκαταλείψουν τη γέφυρα, ένας έσπασε και είπε: «Όλη η γέφυρα μόλις έπεσε κάτω!» Ο ήχος μεταφέρθηκε από τη δημόσια υπηρεσία ροής Broadcastify.
Οι προτεραιότητες της ακτοφυλακής των ΗΠΑ είναι η αποκατάσταση της πλωτής οδού για τη ναυτιλία, η σταθεροποίηση του σκάφους και η απελευθέρωσή του, δήλωσε ο αντιναύαρχος Πίτερ Γκοτιέ σε συνέντευξη Τύπου στον Λευκό Οίκο.
Από τα 4.700 εμπορευματοκιβώτια φορτίου του πλοίου, τα 56 περιέχουν επικίνδυνα υλικά, αλλά δεν υπάρχει κίνδυνος για το κοινό, είπε ο Γκοτιέ. Δύο κοντέινερ πέρασαν στη θάλασσα κατά τη διάρκεια της συντριβής, αλλά δεν περιείχαν επικίνδυνα υλικά. Το πλοίο μετέφερε περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια γαλόνια μαζούτ, πρόσθεσε ο Γκοτιέ. Ορισμένα από τα δοχεία στο σκάφος είχαν παραβιαστεί και παρατηρήθηκε μια γυαλάδα στην επιφάνεια του νερού.