Bαλτιμόρη: Ο «λογιστικός πονοκέφαλος» της γέφυρας - 15 εκατ. δολάρια την ημέρα η ζημιά
Σε λογιστικό πονοκέφαλο μετατρέπεται το «λουκέτο» στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, ένα απο τα μεγαλύτερα των ΗΠΑ, μετά την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key
Κατασκευαστές και κολοσσοί της ναυτιλίας προσπαθούν να βρουν πού μπορούν να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν το φορτίο τους, καθώς οι κύριες λειτουργίες του λιμανιού της Βαλτιμόρης παραμένουν κλειστές λόγω της θανατηφόρας κατάρρευσης της γέφυρας Francis Scott Key την Τρίτη (26.3) Ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας λένε ότι άλλα λιμάνια της ανατολικής ακτής είναι πιθανό να απορροφήσουν μεγάλο μέρος της κίνησης της Βαλτιμόρης, εμποδίζοντας μια πιθανή κρίση, αλλά όχι και τους μεγαλύτερους χρόνους αποστολής και μία γενικευμένη αναταραχή.
«Τελικά, οι περισσότερες συναλλαγές μέσω της Βαλτιμόρης θα βρουν νέο λιμάνι» έγραψε ο οικονομολόγος της Moody's Analytics, Χάρι Μέρφι Κρουζ. Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Πιτ Μπούτιτζιτζ τόνισε οτι είναι πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να καθαριστεί η δομή της γέφυρας από το κανάλι του ποταμού Patapsco βάθους 15 μέτρων, που οδηγεί στον κεντρικό τερματικό σταθμό του λιμανιού.
Η τοποθεσία του λιμανιού το καθιστά βασικό προορισμό για εμπορευματικές μεταφορές. Η Διοίκηση Λιμένων του Μέριλαντ λέει ότι η εγκατάσταση απέχει μια νύχτα με το αυτοκίνητο από τα δύο τρίτα του πληθυσμού των ΗΠΑ και είναι πιο κοντά στα Μεσοδυτικά από οποιοδήποτε άλλο λιμάνι της Ανατολικής Ακτής. Ακολουθεί μια ματιά στα εμπορεύματα που περνούν από το λιμάνι της Βαλτιμόρης και τις πιθανές επιπτώσεις ενός παρατεταμένου τερματισμού λειτουργίας του λιμανιού:
Ποια εμπορεύματα διακινούνται από τη Βαλτιμόρη;
Η Βαλτιμόρη είναι το ένατο πιο πολυσύχναστο λιμάνι της χώρας για διεθνή φορτία, αλλά το μεγαλύτερο για αγαθά με τροχούς, που αποτελούνται σε μεγάλο βαθμό από αυτοκίνητα, αλλά περιλαμβάνουν κατασκευαστικό και γεωργικό εξοπλισμό.
Η πολιτεία του Μέριλαντ λέει ότι από το λιμάνι διακινήθηκαν πέρυσι 847.158 αυτοκίνητα, περίπου το 70% των τροχοφόρων φορτίων που εισήχθησαν. Το λιμάνι χειρίζεται επίσης μεγάλη ποσότητα ξύλου, χάλυβα, αλουμινίου, οικιακές συσκευές, έπιπλα, ζάχαρη και υγροποιημένο φυσικό αέριο. Περίπου το 20% των εξαγωγών άνθρακα των ΗΠΑ διέρχεται από τη Βαλτιμόρη, δεύτερο μόνο μετά το λιμάνι στο Νόρφολκ της Βιρτζίνια.
Οι αποστολείς χρησιμοποιούν επίσης το λιμάνι για εμπορευματοκιβώτια. Περίπου 1 εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια πέρασαν από τη Βαλτιμόρη το περασμένο έτος, το 2,8% δηλαδή του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρθηκε μέσω λιμένων της Ανατολικής Ακτής, σύμφωνα με την S&P Global. Συνολικά, το λιμάνι διακίνησε ρεκόρ 11,7 εκατομμυρίων τόνων φορτίου πέρυσι.
«Για όλους όσοι αγοράζουν αυτοκίνητα, για όλους όσοι (αγοράζουν) αγροτικό εξοπλισμό, είμαστε το μεγαλύτερο λιμάνι στη χώρα που το κάνει αυτό», δήλωσε ο κυβερνήτης του Μέριλαντ Γουές Μουρ. «Οπότε αυτό δεν επηρεάζει μόνο το Μέριλαντ».
Πόσα πλοία σταματούν στο λιμάνι;
Περισσότερες από 50 εταιρείες θαλάσσιων πλοίων και κρουαζιερόπλοιων συνεργάζονται με το λιμάνι, λέει το κράτος, και τα πλοία τους επισκέπτονται το λιμάνι περίπου 1.800 φορές το χρόνο. Πέρυσι, περισσότεροι από 444.000 επιβάτες επιβιβάστηκαν σε κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι από τις γραμμές κρουαζιέρας Royal Caribbean, Carnival, Norwegian και άλλες.
Οι αλλαγές στα δρομολόγια
Πολλοί περιμένουν να κάνουν κράτηση σε άλλα λιμάνια, αναβάλλοντας τις ημερομηνίες άφιξής τους για αρκετές εβδομάδες. Η Windward Maritime είπε ότι από τη Δευτέρα έως την Τρίτη, ο εκτιμώμενος χρόνος άφιξης για τα πλοία με προορισμό τη Βαλτιμόρη διπλασιάστηκε. Η εταιρεία διαχείρισης θαλάσσιου κινδύνου προέβλεψε ότι τα πλοία που ήταν προγραμματισμένα να μεταβούν στη Βαλτιμόρη θα καθυστερούσαν τουλάχιστον 24 ημέρες.
Τα στοιχεία της δείχνουν μια μεγάλη αύξηση στα πλοία που βασικά παρασύρονται στον Βόρειο Ατλαντικό, πιθανότατα σημαίνει ότι περιμένουν να δουν σε ποιο λιμάνι θα πάνε.
Μερικά είναι αγκυροβολημένα κοντά στη Βαλτιμόρη ή στην κοντινή Αννάπολη, όπου περίμεναν δώδεκα πλοία. Πλοία συγκεντρώνονται επίσης κοντά στο Νόρφολκ.
Οι ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας λένε ότι θα χρειαστεί λίγος χρόνος και θα υπάρξει διακοπή, αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι ναυτιλιακές εταιρείες θα εκτρέψουν το φορτίο τους σε λιμάνια κατά μήκος της Ανατολικής Ακτής (Φιλαδέλφεια, Νιούαρκ, Νιου Τζέρσι, Νόρφολκ, Φλόριντα κοκ)
Θα ανέβουν οι τιμές των εμπορευμάτων;
Ίσως, αν και η Moody's είπε ότι η εύρεση υποκατάστατων λιμένων θα ελαχιστοποιήσει τις προσαρμογές των τιμών για τον άνθρακα και τα οχήματα. «Τούτου λεχθέντος, ο αναπρογραμματισμός θα στριμώξει άλλα λιμάνια, προσθέτοντας δυνητικά μια μίξη στο κόστος αποστολής καθώς οι καθυστερήσεις θα διαχέονται σε άλλα αγαθά», έγραψε ο αναλυτής Murphy Cruise.
Τον Σεπτέμβριο του 2019, το νοτιοκορεατικό φορτηγό Golden Ray ανατράπηκε λίγο μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι του Brunswick στη Τζόρτζια. Το πλήρωμα διασώθηκε, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων ανδρών που είχαν παγιδευτεί κάτω από τα καταστρώματα του. Αλλά η μεταφορά του ναυαγίου, συμπεριλαμβανομένου του φορτίου 4.200 αυτοκινήτων, αποδείχθηκε μια αργή, χαοτική διαδικασία που διήρκεσε πάνω από δύο χρόνια.
Το λιμάνι έκλεισε για τέσσερις ημέρες, και άνοιξε ξανά μόνο αφού η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι ήταν ασφαλές για τα πλοία να πλεύσουν αργά στο ναυτιλιακό κανάλι που οδηγεί στο λιμάνι. Οι συνθήκες ήταν πολύ διαφορετικές από την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη, όπου τμήματα της κατασκευής βρίσκονται στην άκρη του ποταμού. Η εκκαθάριση ενός καναλιού για πλοία πιθανότατα θα διαρκέσει πολύ περισσότερο από τέσσερις ημέρες.
Ο αμερικανός βουλευτής Ντέιβιντ Τρόουν είπε ότι οι κρατικοί και ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι εκτιμούν ότι το κλείσιμο του λιμανιού θα κόστιζε στην οικονομία τουλάχιστον 15 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα. Το λιμάνι της Βαλτιμόρης απασχολεί άμεσα περισσότερους από 15.000 εργαζομένους και υποστηρίζει έμμεσα σχεδόν 140.000 θέσεις εργασίας μέσω άλλων λιμενικών δραστηριοτήτων, πολλοί από τους οποίους είτε θα μείνουν προσωρινά εκτός εργασίας είτε θα εργάζονται περιορισμένες ώρες.