ΗΠΑ: Έρχονται νέα επαναστατικού τύπου αεροπλάνα – Ήδη δόθηκε η πρώτη άδεια πτήσης
Κατά τη διάρκεια περίπου 120 δοκιμαστικών πτήσεων μεταξύ 2007 και 2012, δύο μη επανδρωμένα, τηλεχειριζόμενα X-48 απέδειξαν τη βιωσιμότητα της ιδέας.
Kαθώς η αεροπορική βιομηχανία πιέζεται να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και το κόστος καυσίμων επαναστατικές αλλαγές έρχονται στον σχεδιασμό και την λειτουργία των επιβατικών αεροπλάνων.
Ο βασικός σχεδιασμός των εμπορικών αεροσκαφών επειδή η εμπορική αεροπορία δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια, προτιμώντας δοκιμασμένες λύσεις δεν έχει αλλάξει εδώ και δεκαετίες με το σχήμα “σωλήνας και πτέρυγα” να παραμένει.
Για παράδειγμα σύγχρονα αεροσκάφη, όπως το Boeing 787 και το Airbus A350, έχουν το ίδιο γενικό σχήμα με το Boeing 707 και το Douglas DC-8, τα οποία κατασκευάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1950
Η πολιτική αεροπορία πειραματίζεται με ένα εντελώς νέο σχήμα αεροσκάφους που ήδη έχει λάβει άδεια να απογειωθεί στον ουρανό της Καλιφόρνιας. Στα τέλη του περασμένου μήνα, η εταιρεία JetZero με έδρα το Λονγκ Μπιτς ανακοίνωσε ότι το δοκιμαστικό της αεροσκάφος Pathfinder, με το λεγόμενο “μικτό σώμα πτέρυγας”, έλαβε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας από την FAA και πλέον δεν μένει παρά να ακολουθήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις.
Το νέο σχέδιο
Το “μεικτό σώμα πτέρυγας” έχει μεγαλύτερο όγκο στο μεσαίο τμήμα. Τόσο η Boeing όσο και η Airbus επεξεργάζονται την ιδέα. Η JetZero όμως έχει έρθει λίγο πιο κοντά στον φιλόδοξο στόχο της να θέσει σε λειτουργία ένα αεροσκάφος, σχεδιασμού «μικτή πτέρυγα» μέχρι το 2030.
“Κάνουμε μια πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές στα μεγάλα αεροσκάφη, και το αεροσκάφος με σχεδιασμός «μικτής πτέρυγας» μπορεί να προσφέρει 50% χαμηλότερη χρήση καυσίμων και εκπομπές ρύπων”, δήλωσε στο CNN τον Αύγουστο του 2023 ο Tom O’Leary, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της JetZero. “Αυτό είναι ένα εκπληκτικό άλμα προς τα εμπρός σε σύγκριση με αυτό που έχει συνηθίσει η βιομηχανία”, είπε.
Κατά τη διάρκεια περίπου 120 δοκιμαστικών πτήσεων μεταξύ 2007 και 2012, δύο μη επανδρωμένα, τηλεχειριζόμενα X-48 απέδειξαν τη βιωσιμότητα της ιδέας. “Ένα αεροσκάφος αυτού του τύπου θα είχε άνοιγμα φτερών ελαφρώς μεγαλύτερο από ένα Boeing 747 και θα μπορούσε να επιχειρεί από υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς αεροδρομίων”, αναφέρει η υπηρεσία, προσθέτοντας ότι το αεροπλάνο θα ζύγιζε επίσης “λιγότερο, θα δημιουργούσε λιγότερο θόρυβο και εκπομπές και θα είχε μικρότερο λειτουργικό κόστος σε σχέση με ένα εξίσου προηγμένο συμβατικό μεταφορικό αεροσκάφος”.
Το 2020, η Airbus κατασκεύασε ένα μικρό αεροσκάφος μικτής πτέρυγας, μήκους περίπου έξι ποδιών, σηματοδοτώντας το ενδιαφέρον της για ένα αεροσκάφος πλήρους μεγέθους στο μέλλον. Αλλά αν το σχήμα είναι τόσο αποτελεσματικό, γιατί δεν έχουμε ακόμη προχωρήσει στην κατασκευή αεροσκαφών με βάση αυτό;
Σύμφωνα με τον O’Leary, υπάρχει μια βασική τεχνική πρόκληση που κρατά τους κατασκευαστές πίσω. “Είναι η συμπίεση μιας μη κυλινδρικής ατράκτου”, λέει, επισημαίνοντας το γεγονός ότι ένα αεροπλάνο σε σχήμα σωλήνα μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τους συνεχείς κύκλους διαστολής και συστολής που συνοδεύουν κάθε πτήση.
Το νέου τύπου αεροπλάνο
Ο O’Leary λέει ότι το πλησιέστερο ισοδύναμο από άποψη μεγέθους θα ήταν το Boeing 767 – ένα ευρύχωρο, δικινητήριο αεροπλάνο που εισήχθη τη δεκαετία του 1980 και μετέφερε συνήθως περίπου 210 επιβάτες. Παράγεται ακόμη ως αεροσκάφος μεταφοράς εμπορευμάτων, αλλά αντικαταστάθηκε από το Boeing 787 ως επιβατικό αεροσκάφος. Έχει επίσης μια σύγχρονη στρατιωτική παραλλαγή, το KC-46, το οποίο χρησιμοποιεί η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ για εναέριο ανεφοδιασμό.
Ομοίως, η JetZero θέλει να αναπτύξει ταυτόχρονα τρεις παραλλαγές: ένα επιβατικό αεροπλάνο με θέσεις για 200 και πλέον επιβάτες, ένα αεροπλάνο φορτίου και ένα δεξαμενόπλοιο καυσίμων. Το σχήμα της μικτής πτέρυγας προσφέρεται τόσο καλά για το τελευταίο, ώστε πέρυσι η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ διέθεσε στην JetZero 235 εκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη ενός δοκιμαστικού αεροσκάφους πλήρους κλίμακας ώστε να επικυρωθούν (ή να διαψευστούν) οι επιδόσεις του σχεδίου «μικτής πτέρυγας». Η στρατιωτική έκδοση του αεροπλάνου έχει προγραμματιστεί να δείξει το δρόμο και ίσως να υποστηρίξει την ανάπτυξη των εμπορικών μοντέλων.