Boeing: Πρώην εργαζόμενοι μιλάνε για τα κενά ασφαλείας - «Έζησα την κόλαση, με πίεζαν να μη μιλάω»
Εργαζόμενοι της Boeing κατέθεσαν χθες στο Κογκρέσο, ισχυριζόμενοι ότι ο αεροπορικός γίγαντας έδινε προτεραιότητα στα κέρδη έναντι της ασφάλειας και κατηγορώντας τον ότι αποθάρρυνε τους υπαλλήλους να εκφράσουν ανησυχίες για τις κατασκευαστικές πρακτικές της εταιρείας. Ο Sam Salehpour, μηχανικός ποιότητας της Boeing, δήλωσε οτι η έμφαση της Boeing στην ταχεία παραγωγή υπονόμευσε τη δέσμευσή της για ασφάλεια, υποστηρίζοντας ότι οι διευθυντές ενθαρρύνονται να παραβλέψουν «σημαντικά ελαττώματα» στα αεροσκάφη της εταιρείας.
Είπε ότι παρενοχλήθηκε και απειλήθηκε αφού εξέφρασε ανησυχίες για την ασφάλεια των αεροπλάνων της εταιρείας, προσθέτοντας οτι το αφεντικό του τον επέπληξε σε μια κλήση διάρκειας 40 λεπτών και ότι του τρύπησαν τα λάστιχα με καρφιά. Ο Salehpour, ο οποίος εργάστηκε στην Boeing για 17 χρόνια, είπε ότι είχε εκφράσει ανησυχίες για υποτιθέμενες συντομεύσεις παραγωγής επανειλημμένα σε διάστημα τριών ετών, ξεκινώντας από το 2020, για να του πουν «να σωπάσει»
Ο Salehpour, ο οποίος ξέσπασε σε ένα σημείο κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, είπε ότι δεν είχε «καμία απόδειξη» ότι το καρφί στο ελαστικό του σχετίζεται με την Boeing, αλλά πίστευε ότι συνέβη ενώ ήταν στη δουλειά. «Αυτή είναι η κόλαση στην οποία υποβλήθηκα», είπε.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας ερευνά τους ισχυρισμούς του. Ο Salehpour ισχυρίστηκε επίσης ότι οι διευθυντές της Boeing τον πίεσαν να σταματήσει να εκφράζει τις ανησυχίες του εσωτερικά. «Με αγνόησαν, μου είπαν να μην δημιουργώ καθυστερήσεις. Μου είπαν ειλικρινά να σιωπήσω» είπε. Ο Salehpour είπε ότι στη συνέχεια διορίστηκε εκ νέου στις εργασίες για το πρόγραμμα 777 του Boeing, όπου ισχυρίστηκε ότι «είδε κυριολεκτικά ανθρώπους να πηδούν πάνω σε κομμάτια αεροπλάνου για να τα κάνει να ευθυγραμμιστούν».
«Παρά τα όσα δηλώνουν δημόσια οι αξιωματούχοι της Boeing, δεν υπάρχει κουλτούρα ασφάλειας στη Boeing και οι εργαζόμενοι σαν εμένα που μιλούν για ελαττώματα στις παραγωγικές της δραστηριότητες και έλλειψη ποιοτικού ελέγχου αγνοούνται, περιθωριοποιούνται, απειλούνται, παραγκωνίζονται και χειρότερα», είπε στην Επιτροπή Εσωτερικής Ασφάλειας και Κυβερνητικών Υποθέσεων της Γερουσίας.
Ο Salehpour είχε δηλώσει προηγουμένως ότι είχε παρατηρήσει εργάτες της Boeing να κάνουν επικίνδυνες συντομεύσεις κατά τη συναρμολόγηση του 787 Dreamliner της. «Η Boeing υιοθέτησε αυτές τις συντομεύσεις στις διαδικασίες παραγωγής της με βάση την ελαττωματική μηχανική και την εσφαλμένη αξιολόγηση των διαθέσιμων δεδομένων, γεγονός που άνοιξε τον δρόμο σε πιθανά ελαττωματικά εξαρτήματα και ελαττωματικές εγκαταστάσεις στο στόλο του 787», είπε στην ακρόαση.
Ένας άλλος πληροφοριοδότης, ο πρώην μηχανικός της Boeing Ed Pierson, εκτελεστικός διευθυντής του Foundation for Aviation Safety, εμφανίστηκε επίσης στην ακρόαση της Γερουσίας και ισχυρίστηκε ότι η Boeing αγνοεί ζητήματα ασφάλειας.
«Οι επικίνδυνες συνθήκες κατασκευής που οδήγησαν στις δύο καταστροφές του 737 MAX και στο ατύχημα της Alaska Airlines εξακολουθούν να υφίστανται, θέτοντας το κοινό σε κίνδυνο», είπε ο Pierson, αναφερόμενος στις συντριβές με αεροπλάνα Boeing το 2018 και το 2019, καθώς και στο νέο περιστατικό τον Ιανουάριο κατά το οποίο ένα πώμα πόρτας αποκολλήθηκε από αεροσκάφος της Alaska Airlines κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Ο Δημοκρατικός γερουσιαστής του Κονέκτικατ Richard Blumenthal που προεδρεύει της υποεπιτροπής της Γερουσίας, και ο ανώτερος Ρεπουμπλικανός, γερουσιαστής Ρον Τζόνσον από το Ουισκόνσιν, ζήτησαν από την Boeing έγγραφα που χρονολογούνται έξι χρόνια πριν. Στην αρχή της ακρόασης ότι η επιτροπή του σχεδίαζε να πραγματοποιήσει περαιτέρω ακροάσεις για την ασφάλεια των αεροπλάνων της Boeing και περίμενε ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing David Calhoun θα εμφανιστεί για ανάκριση.
Ούτε ο Calhoun ούτε εκπρόσωποι της Boeing παρευρέθηκαν στις ακροάσεις, ενώ εκπρόσωπος της Boeing είπε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με την έρευνα και προσφέρθηκε να παράσχει έγγραφα και ενημερώσεις.