«Έμφραγμα» στα λιμάνια της Μεσογείου: Γεμάτες οι αποθήκες λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα
Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Oι αποθήκες κοντέινερ στα λιμάνια γύρω από τη δυτική Μεσόγειο είναι στα όριά της χωρητικότητάς τους, στην τελευταία μεγάλη πρόκληση για τις αλυσίδες εφοδιασμού της περιοχής, σημειώνουν οι Financial Times.
Νέες προκλήσεις έχουν δημιουργήσει για τα λιμάνια της Μεσογείου οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, που ξεκίνησαν στο τέλος Νοεμβρίου και υποχρέωσαν τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ στις γραμμές Ασίας – Ευρώπης να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής.
Ως αποτέλεσμα, τα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων γύρω από τη δυτική Μεσόγειο πλησιάζουν σε πλήρη χωρητικότητα, αυξάνοντας τον κίνδυνο υψηλότερου κόστους αποθεμάτων και ελλείψεων εξαρτημάτων για τους λιανοπωλητές και τους κατασκευαστές της Ευρώπης στην τελευταία πρόκληση για τις αλυσίδες εφοδιασμού της περιοχής.
Στελέχη των λιμανιών αναφέρουν στους Financial Times, ότι οι αποθήκες τους είναι υπερπλήρεις και περιμένουν τα πλοία να ελλιμενιστούν μετά τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που οδήγησε σε έξαρση της κυκλοφορίας στα ισπανικά λιμάνια του Αλχεθίρας και της Βαρκελώνης και της Ταγγέρης στο Μαρόκο.
Η Maersk της Δανίας προειδοποίησε πρόσφατα τους πελάτες για το «έμφραγμα» που παρατηρείται στο λιμάνι της Βαρκελώνης, καθώς χειριζόταν πολύ υψηλότερες από τις κανονικές μεταφορτώσεις. Η Maersk πρόσθεσε ότι οι τερματικοί σταθμοί στο Αλχεθίρας και στην Ταγγέρη υπέφεραν επίσης.
Ο Αλόνσο Λούκε, διευθύνων σύμβουλος της TTI Algeciras, ενός από τους δύο τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στο Αλχεθίρας , ανέφερε στους FT ότι η εγκαταστάσεις του ήταν «αρκετά γεμάτες» και κατάφερε να αποφύγει τη σοβαρή συμφόρηση, περιορίζοντας τον όγκο των εργασιών που αναλάμβανε.«Η χωρητικότητα είναι πολύ περιορισμένη», είπε
Οι περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων που λειτουργούσαν στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης ανακατεύθυναν την κυκλοφορία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αντί της Διώρυγας του Σουέζ , μετά από επιθέσεις των Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν.
Τα νέα δρομολόγια ανάγκασαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να επινοήσουν νέες ρυθμίσεις για τα εμπορεύματα που μεταφέρονται μεταξύ της Ασίας και των λιμανιών στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Τουρκία. Αφού έφτασαν στη Νότια Αφρική, πολλά πλοία εκφορτώνουν εμπορευματοκιβώτια σε λιμάνια στη δυτική πλευρά της Μεσογείου, όπως το Αλχεθίρας και η Ταγγέρη. Από εκεί, οι υπηρεσίες «τροφοδοσίας» μικρών αποστάσεων μεταφέρουν εμπορεύματα σε άλλους τερματικούς σταθμούς της Νότιας Ευρώπης.
Η διαταραχή προέκυψε καθώς σημαντικά λιμάνια δυσκολεύτηκαν να αντιμετωπίσουν τις απότομες αυξήσεις που προέκυψαν στην κίνηση «μεταφόρτωσης». Ο Ντάνιελ Ρίτσαρντς, διευθυντής στη ναυτιλιακή εταιρεία συμβούλων MSI με έδρα το Λονδίνο, είπε ότι οι καθυστερήσεις στα λιμάνια θα μπορούσαν να αναγκάσουν ορισμένες εταιρείες να διατηρούν επιπλέον αποθέματα.
«[Ένα στοιχείο] θα ήταν εάν το κόστος των αποθεμάτων αυξάνεται εξαιτίας αυτού», πρόσθεσε, τονίζοντας ότι υπάρχει επίσης κίνδυνος για την προμήθεια εξαρτημάτων για τους κατασκευαστές
Τα ζητήματα προκύπτουν καθώς τα τερματικά για τον χειρισμό των αυτοκινήτων υφίστανται επίσης σοβαρή συμφόρηση , κυρίως λόγω της αύξησης του αριθμού των οχημάτων που εξάγονται από την Ασία προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και την επιβράδυνση των πωλήσεων οχημάτων.
Ενώ το Αλγεθίρας και η Ταγγέρη δεν έχουν δημοσιεύσει στατιστικά στοιχεία κίνησης φέτος, η Βαρκελώνη κατέγραψε αύξηση 17% στα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Πολλοί φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών αναμένουν ότι τα προβλήματα θα συνεχιστούν για όσο διάστημα οι υπηρεσίες επαναδρομολογούνται.
Η APM Terminals, ο βραχίονας λειτουργίας τερματικού σταθμού της AP Møller-Maersk, δήλωσε ότι υφίστατο «βραχυπρόθεσμη πίεση» στις εγκαταστάσεις της στη Βαρκελώνη, το Aλχεθίρας και την Ταγγέρη, αν και τώρα βλέπει «σημαντικές βελτιώσεις». Ωστόσο, οι υπηρεσίες παρακολούθησης σκαφών δείχνουν ότι τα πλοία περιμένουν τακτικά σε αγκυροβόλια στην ανοικτή θάλασσα τόσο στο Αλγεθίρας όσο και στην Ταγγέρη πριν ελλιμενιστούν. Τέτοιες αναμονές είναι συχνά σημάδι ότι τα λιμάνια ατιμετωπίζουν μεγάλη συμφόρηση.
Ο Λούκε είπε ότι οι ναυτιλιακές γραμμές αναγκάστηκαν από την έλλειψη χωρητικότητας στα δύο αυτά λιμάνια, που βρίσκονται στις απέναντι πλευρές του στενού του Γιβραλτάρ, να πάνε σε λιγότερο βολικά λιμάνια μακρύτερα. Και αποκάλυψε ότι χρησιμοποιούν πλέον εγκαταστάσεις μέχρι τη Μάλτα και το Gioia Tauro της Ιταλίας.