Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης για να αντέξει τις συνεχιζόμενες παγκόσμιες αναταράξεις
Με στόχο να κυριαρχήσει η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, ο Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) ξεκίνησε στο περιθώριο της συνόδου κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους.
Το IMEC, το οποίο χαιρετίστηκε ως «πραγματική μεγάλη υπόθεση» από τον Αμερικανό πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν, αποτελεί βασικό πυλώνα των στρατηγικών των Ηνωμένων Πολιτειών στον Ινδο-Ειρηνικό και τη Μέση Ανατολή.
Σύμφωνα με έκθεση του Politico, η Δύση ελπίζει ότι αυτός ο οικονομικός διάδρομος, ο οποίος έχει περιγραφεί ως η εναλλακτική των Ηνωμένων Πολιτειών στην Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας (BRI), μπορεί να περιορίσει την αυξανόμενη γεωπολιτική παρέμβαση του Πεκίνου.
Η ινδική κυβέρνηση ενέκρινε τον Μάρτιο τη Διακυβερνητική Συμφωνία Πλαίσιο (IGFA) μεταξύ της Ινδίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ) για τη συνεργασία για την ενδυνάμωση και τη λειτουργία του προτεινόμενου δικτύου διαμετακόμισης από πλοίο σε σιδηρόδρομο, IMEC.
Η Σαουδική Αραβία έχει ήδη δεσμευτεί να επενδύσει 20 δισεκατομμύρια δολάρια (18,4 δισεκατομμύρια ευρώ) στο έργο, μεγάλο μέρος από αυτά στο σιδηροδρομικό δίκτυο, σύμφωνα με το moneycontrol.com.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι ο προτεινόμενος οικονομικός διάδρομος θα πραγματοποιηθεί και θα επιτύχει τους στόχους του, ακόμη και εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς στη λωρίδα της Γάζας και των αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων μεταξύ Ισραήλ και Ιράν.
Ο προτεινόμενος οικονομικός διάδρομος έχει σχεδιαστεί με στόχο τη σύνδεση αγαθών, ενέργειας και δεδομένων από την Ινδία στην Ευρώπη μέσω της Μέσης Ανατολής μέσω σιδηροδρομικών και θαλάσσιων δικτύων, καλωδίων και αγωγών, και ένα από τα βασικά μέρη του έργου αναμένεται να είναι ένας σιδηρόδρομος που θα συνέδεε τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία με το Ισραήλ μέσω Ιορδανίας.
Σύμφωνα με αξιωματούχους που συμμετέχουν στο έργο, ο προτεινόμενος διάδρομος θα αποτελείται από δύο διακριτά τμήματα - τον ανατολικό διάδρομο που συνδέει την Ινδία με τη Δυτική Ασία και τη Μέση Ανατολή και τον βόρειο διάδρομο που συνδέει τη Δυτική Ασία και τη Μέση Ανατολή με την Ευρώπη.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα ενισχύσει τα διασυνοριακά δίκτυα διαμετακόμισης από πλοίο σε σιδηρόδρομο, παρέχοντας μια αξιόπιστη και οικονομικά αποδοτική λύση για τη μεταφόρτωση αγαθών και υπηρεσιών μεταξύ Νοτιοανατολικής Ασίας, Ινδίας και Δυτικής Ασίας, Μέσης Ανατολής και Ευρώπης, σύμφωνα με το moneycontrol.com.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση, με το προτεινόμενο IMEC, στοχεύουν να φέρουν την Ινδία πιο κοντά.
Ο προτεινόμενος οικονομικός διάδρομος θα δώσει ώθηση στη στρατηγική της Ινδίας να ξεφύγει από την περικύκλωση από το Πεκίνο και να γίνει ηγέτης μεταξύ των αναπτυσσόμενων χωρών, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία αγκαλιάζουν το IMEC ως μέρος της ώθησής τους να γίνουν μια οικονομική γέφυρα μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Μια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων ανέφερε ότι για να εκπληρώσει ο διάδρομος τις δυνατότητες του έργου, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να συγκεντρωθούν γύρω από σχέδια υλοποίησης που μπορούν να συμβιβάσουν αυτούς τους διαφορετικούς στόχους και θα πρέπει επίσης να ξεπεράσουν εσωτερικά και εξωτερικά εμπόδια σε κάθε σκέλος του διαδρόμου.
Πρόσθεσε ότι οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να θεωρούν το IMEC ως μια μακροπρόθεσμη προσθήκη στους τρέχοντες εμπορικούς δρόμους και θα πρέπει επίσης να πιέσουν ώστε ο διάδρομος να επεκταθεί σε δίκτυο, να προωθήσει την απελευθέρωση του εμπορίου με την Ινδία και να υποστηρίξει όλους τους συμμετέχοντες καθώς μεταβαίνουν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Όταν το έργο είναι επιτυχές, το IMEC θα μπορούσε να ενισχύσει την οικονομική ανθεκτικότητα της Ευρώπης και να αυξήσει τις επιλογές της για διαφοροποίηση του εμπορίου, σύμφωνα με το think tank.
Οι ΗΠΑ πιέζουν για το IMEC ως αντίθετο στην κινεζική πρωτοβουλία Belt Road Initiative (BRI), η οποία είναι αποτέλεσμα της στροφής της Κίνας σε μια προσέγγιση «με βάση την κατανάλωση» και περιλαμβάνει σχεδόν 150 χώρες, το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού και 40 ποσοστό του παγκόσμιου ΑΕΠ, συμπεριλαμβανομένων των προηγμένων οικονομιών όπως η Ελλάδα και η Σιγκαπούρη.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις αυξάνονται στη Μέση Ανατολή μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου πέρυσι και το Ισραήλ αντέδρασε ανηλεώς με αποτέλεσμα τον συνεχιζόμενο πόλεμο στη Γάζα. Εν τω μεταξύ, οι επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από αντάρτες Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν και οι αυξανόμενες συγκρούσεις μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχουν επίσης πυροδοτήσει εντάσεις στην περιοχή.
Ωστόσο, οι ειδικοί εξακολουθούν να πιστεύουν ότι αυτό το μεγάλο έργο συνδεσιμότητας υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για τη σύνδεση της ΕΕ και της Ινδίας μέσω του Κόλπου μπορεί ακόμα να συμβεί – και μπορεί να εξυπηρετήσει τους γεωπολιτικούς στόχους όλων των συμμετεχόντων.