Βουλγαρία: Δρακόντειοι περιορισμοί στον τζόγο

Το κλείσιμο της επιχείρησης τυχερών παιχνιδιών του Bozhkov το 2020 άφησε κενό για πολλούς μικρότερους παρόχους τυχερών παιχνιδιών στο διαδίκτυο, οι οποίοι μέσα σε τρία χρόνια έγιναν η μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης
4'

Το βουλγαρικό κοινοβούλιο ψήφισε με συντρηπτική πλειοψηφία την απαγόρευση του ανοίγματος καζίνο σε πόλεις με λιγότερους από 10.000 κατοίκους και τη διαφήμιση τυχερών παιχνιδιών σε όλους τους τύπους μέσων ενημέρωσης.

Το εν λόγω νομοσχέδιο, το οποίο εισήχθη στη συζήτηση πριν από λιγότερο από μία εβδομάδα, προωθήθηκε για να ψηφιστεί κατά την τελευταία ημέρα της συνεδρίασης του κοινοβουλίου.

Το νομοσχέδιο που προτάθηκε από το GERB (ΕΛΚ) και το DPS (Renew Europe), έλαβε τον εντυπωσιακό αριθμό των 198 ψήφων υπέρ, χωρίς ούτε μία ψήφο κατά ή αποχή στο κοινοβούλιο των 240 εδρών της Βουλγαρίας.

Τα τυχερά παιχνίδια έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του μεγαλύτερου σκανδάλου διαφθοράς, που έπληξε τη φτωχότερη χώρα της ΕΕ τα τελευταία πέντε χρόνια.

Ενώ η διαφήμιση των τυχερών παιχνιδιών έγινε ιδιαίτερα ορατή το 2015, όταν το μεγαλύτερο αφεντικό των τυχερών παιχνιδιών της χώρας, ο Vasil Bozhkov, και οι ιδιωτικές του λοταρίες έγιναν οι μεγαλύτεροι διαφημιστές στα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης, το κοινοβούλιο έκλεισε τελικά την επιχείρησή του το 2020. Στη συνέχεια, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις στον Bozhkov για διαφθορά.

Το κλείσιμο της επιχείρησης τυχερών παιχνιδιών του Bozhkov το 2020 άφησε κενό για πολλούς μικρότερους παρόχους τυχερών παιχνιδιών στο διαδίκτυο, οι οποίοι μέσα σε τρία χρόνια έγιναν η μεγαλύτερη πηγή εσόδων για τα βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για το 2023, οι εταιρείες τυχερών παιχνιδιών δαπάνησαν 85 εκατ. ευρώ για διαφήμιση στα μέσα ενημέρωσης, με το μεγαλύτερο μερίδιο να πηγαίνει στις βουλγαρικές εταιρείες Efbet και Winbet και στην ελληνική εταιρεία Betano.

Τα τελευταία τρία χρόνια, εκατοντάδες νέα καζίνο και αίθουσες τυχερών παιχνιδιών έχουν κατασκευαστεί στις μεγάλες πόλεις της Βουλγαρίας. Το 2023, η επιθετική διαφήμιση από ιστοσελίδες τυχερών παιχνιδιών κατέκλεισε τη βουλγαρική τηλεόραση κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου στο Κατάρ.

Ανεξαρτησία των μέσων ενημέρωσης;

Η απαγόρευση της διαφήμισης των τυχερών παιχνιδιών δεν πέρασε απαρατήρητη από τους εθνικούς τηλεοπτικούς σταθμούς και αρκετές ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, οι οποίες δήλωσαν τη Δευτέρα ότι εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη διαφήμιση των ιστοσελίδων στοιχημάτων.

Ο νέος νόμος θα μπορούσε να λειτουργήσει κατά της ανεξαρτησίας των μέσων ενημέρωσης, προειδοποίησαν.

«Η απαγόρευση της διαφήμισης στα μέσα ενημέρωσης είναι απαγόρευση της παροχής υπηρεσιών μέσων ενημέρωσης κατά την έννοια της οδηγίας για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων», υποστήριξε η Ένωση Βουλγαρικών Ραδιοτηλεοπτικών Φορέων (ABRO), προσθέτοντας ότι η οικονομική βιωσιμότητα των μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένης της διαφήμισης τυχερών παιχνιδιών, είναι σημαντική για την ποιοτική δημοσιογραφία.

Ο τομέας των τυχερών παιχνιδιών είναι «υπέρ» του περιορισμού της διαφήμισης τυχερών παιχνιδιών, δήλωσε ο Stilyan Shishkov, ιδρυτής του μεγαλύτερου ιστότοπου αθλητικών ειδήσεων της Βουλγαρίας Sportal.bg και εκτελεστικός διευθυντής της Βουλγαρικής Ένωσης Τυχερών Παιχνιδιών, προειδοποιώντας ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη του γκρίζου αυτού τομέα.

«Όπως δείχνει η εμπειρία άλλων ευρωπαϊκών αγορών, ο περιορισμός της διαφήμισης οδηγεί σε αύξηση της δραστηριότητας των μη αδειοδοτημένων ιστότοπων, γεγονός που μειώνει την ικανότητα του κράτους να εισπράττει φόρους και τέλη από τις δραστηριότητες τυχερών παιχνιδιών και να παρέχει προστασία σε αυτούς τους χρήστες», δήλωσε ο Shishkov.

Οι εμπορικοί ραδιοτηλεοπτικοί φορείς ισχυρίζονται ότι θα στερηθούν τεράστια ετήσια έσοδα, γεγονός που θα καταστήσει δύσκολη τη μετάδοση μεγάλων αθλητικών γεγονότων. Το εβδομαδιαίο επιχειρηματικό περιοδικό Capital διερωτάται αν η μείωση των εσόδων των μεγαλύτερων ιδιωτικών τηλεοπτικών καναλιών αποσκοπεί στον έλεγχό τους από πολιτικούς παράγοντες.

Μόλις ψηφιστεί ο νόμος, οι εταιρείες τυχερών παιχνιδιών θα επιτρέπεται να διαφημίζονται μόνο σε εξωτερικούς χώρους σε διαφημιστικές πινακίδες σε απόσταση τουλάχιστον 300 μέτρων από σχολεία, νηπιαγωγεία, πανεπιστήμια, αίθουσες τυχερών παιχνιδιών και αθλητικές εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, εκτός από εκείνες που προορίζονται για παιδιά.

Η διαφήμιση τυχερών παιχνιδιών στα μέσα ενημέρωσης θα επιτρέπεται μόνο για την κρατική λοταρία «Bulgarian Sports Totalisator», η οποία πρέπει να χρησιμοποιεί τα κέρδη της για τη χρηματοδότηση του βουλγαρικού αθλητισμού.

Παράλληλα, παρόμοιοι περιορισμοί επιβλήθηκαν και στη ρουμανική αγορά τυχερών παιχνιδιών, για την οποία ορισμένες βουλγαρικές εταιρείες έχουν δείξει σοβαρό ενδιαφέρον. Ο Ρουμάνος πρωθυπουργός Marcel Ciolacu προειδοποίησε την Τρίτη τις εταιρείες τυχερών παιχνιδιών ότι οι άδειές τους θα ανακληθούν εάν δεν συμμορφωθούν με νόμο που απαγορεύει τα μηχανήματα τυχερών παιχνιδιών σε μικρότερες πόλεις, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα ανησυχητικά επίπεδα εθισμού στον τζόγο στη χώρα.

Πηγή: euractiv.gr