SOS για τα αεροπορικά ταξίδια: Η κλιματική κρίση επιδεινώνει τις αναταράξεις - Πόσο στοιχίζουν

Οι ειδικοί λένε ότι η κλιματική αλλαγή θα επιδεινώσει τα περιστατικά αναταράξεων στις πτήσεις, μετά το πρόσφατο σοκαριστικό επεισόδιο στην πτήση της Singapore Airlines. Ρεπορτάζ του Al Jazeera για τη νέα απειλή στους αιθέρες και το κόστος της στον κλάδο
Τρόμος σε πτήση της Singapore Airlines
8'

Ο Τζέφ Κίτσεν ήταν καθ' οδόν για διακοπές έξι εβδομάδων στη Νότια Ασία και την Αυστραλία με τη σύζυγό του Λίντα. Δέκα ώρες μετά την πτήση και στη μέση της υπηρεσίας πρωινού, η πτήση SQ321 της Singapore Airlines από το Λονδίνομε προορισμό Σιγκαπούρη απώλεσε ύψος 1.800 μέτρων μέσα σε λίγα λεπτά.

Το Boeing 777-300ER που μετέφερε 211 επιβάτες και 18 μέλη πληρώματος πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στην Μπανγκόκ. Ο Κίτσεν υπέστη καρδιακή ανακοπή και τελικά πέθανε. Τουλάχιστον 71 ακόμη άνθρωποι τραυματίστηκαν και 20 εξακολουθούν να νοσηλεύονται σε μονάδες εντατικής θεραπείας στην πρωτεύουσα της Ταϊλάνδης.

Αλλά πόσο συχνά συμβαίνουν τέτοιοι τραυματισμοί και θάνατοι, τι είναι οι ατμοσφαιρικές αναταράξεις, επιδεινώνονται πράγματι– και μήπως παίζει ρόλο η κλιματική αλλαγή σε όλα αυτά;

Πόσο συχνά οδηγούν σε τραυματισμούς τα αεροπορικά ταξίδια ;

Σε σύγκριση με τα εκατομμύρια των πτήσεων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο (40,1 εκατομμύρια σύμφωνα με τις προβλέψεις για το 2024), αυτό που συνέβη στην πτήση SQ321 είναι σπάνιο. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη μεγαλύτερη αγορά αεροπορικών ταξιδιών στον κόσμο, υπήρξαν μόνο 163 τραυματισμοί μεταξύ 2009 και 2022 που απαιτούσαν νοσηλεία, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας.

Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών δεν έχει αναφέρει ούτε έναν θάνατο που σχετίζεται με αναταράξεις σε αεροσκάφος μεγάλου μήκους την ίδια περίοδο. Είναι επίσης σχεδόν ανήκουστο να καταρρίπτουν ένα αεροσκάφος οι αναταράξεις, πόσο μάλλον επιβατικό. Αν και ένα αεροπλάνο συνετρίβη το 2001, αυτό οφείλεται σε τεχνικό σφάλμα και δεν σχετίζεται άμεσα με αναταράξεις.

Αυτή ήταν η πτήση 587 της American Airlines από το JFK της Νέας Υόρκης προς το Σάντο Ντομίνγκο της Δομινικανής Δημοκρατίας. Το NTSB επιβεβαίωσε ότι οι αναταράξεις προκάλεσαν βλάβη στον κάθετο σταθεροποιητή του αεροσκάφους.

Τι προκαλεί αναταράξεις;

Οι αναταράξεις είναι ουσιαστικά μια διαταραχή στον αέρα και υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι και λόγοι για τους οποίους εμφανίζονται. Το έδαφος όπως τα βουνά μπορεί να μετατοπίσει τη ροή του αέρα και ο αέρας αναγκάζεται να ανυψωθεί πάνω από φυσικό έδαφος που μπορεί να προκαλέσει κύματα αέρα που προκαλούν αναταράξεις.

Ενώ τα καιρικά φαινόμενα μπορούν επίσης να επηρεάσουν τις αναταράξεις, αυτό που προκαλεί τη μεγαλύτερη ανησυχία ονομάζεται αναταράξεις καθαρού αέρα ή CAT.

Μπορεί να προκληθεί από αυτά που ονομάζονται κύματα βαρύτητας που προκαλούν κυματισμούς στον αέρα και δεν είναι ορατά. Ο μόνος τρόπος με τον οποίο οι πιλότοι μπορούν να μάθουν γι 'αυτά είναι να τα ακούσουν από έναν προηγούμενο πιλότο. Οι πιλότοι συχνά δινουν έμφαση στο τι λέει ένα άτομο που έκανε την ίδια διαδρομή πτήσης λίγα λεπτά νωρίτερα.

«Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να ανιχνεύσουμε αυτά τα γεγονότα αναταράξεων», είπε στο Al Jazeera ο Ραμαλίνγκαμ Σαραβάναμ,, επικεφαλής του τμήματος ατμοσφαιρικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο A&M του Τέξας.

Έχουν αυξηθεί οι αναταράξεις. Ευθύνεται η κλιματική αλλαγή;

Μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία που δημοσιεύθηκε πέρυσι διαπίστωσε ότι μεταξύ 1979 και 2020, οι αναταράξεις στον καθαρό αέρα αυξήθηκαν κατά 55% πάνω από τον Βόρειο Ατλαντικό, μια από τις πιο πολυσύχναστες διαδρομές πτήσεων στον κόσμο. Οι υψηλότερες θερμοκρασίες μπορούν να επηρεάσουν τα μοτίβα του ανέμου. Η έκθεση υποστηρίζει ότι ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Η άποψη αυτή επαναλαμβάνεται από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, οι οποίοι προέβλεψαν ότι η άνοδος της θερμοκρασίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες ταχύτητες ανέμου στο «γρηγορότερο ρεύμα αεριωθουμένων ανώτερου επιπέδου».

Η μελέτη τονίζει ότι οι ταχύτητες θα αυξάνονται κατά 2% για κάθε βαθμό Κελσίου που θερμαίνεται ο κόσμος, ο οποίος αναμένεται να αυξηθεί κατά 4 βαθμούς Κελσίου μέχρι το τέλος του αιώνα, εάν τα αέρια του θερμοκηπίου συνεχίσουν να αυξάνονται στο ίδιο επίπεδο. Η παγκόσμια θερμοκρασία έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 1,1 βαθμούς Κελσίου από την προβιομηχανική εποχή. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε από το 1975, σύμφωνα με τη NASA.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σικάγο λένε ότι χάρη στις αναμενόμενες ταχύτητες ανέμου που θα σπάσουν ρεκόρ, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να επιβραδύνουν τις ταχύτητες για να περιορίσουν τις επιπτώσεις των αναταράξεων στην ασφάλεια.

Οι αναταράξεις αναμένεται να αυξηθούν πιο δραστικά στον Βόρειο Ατλαντικό – τη βασική διαδρομή μεταξύ της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης, αλλά υπάρχει επίσης μια τεράστια αύξηση που αναμένεται στη νοτιοανατολική Κίνα, στο δυτικό Ειρηνικό και στη βόρεια Ινδία. Μια μελέτη του 2021 από το Πανεπιστήμιο Nαντζίνγκ στην Κίνα προέβλεπε αύξηση 15% στις περιπτώσεις CAT έως το 2059.

Η άνοδος στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού προκαλεί αυξανόμενη ανησυχία για την αεροπορική βιομηχανία. Η Κίνα αναμένεται να ξεπεράσει τις Ηνωμένες Πολιτείες ως η αγορά αεροπορικών ταξιδιών με τους περισσότερους επιβάτες σε όγκο έως το 2037

Ποιος πλήττεται περισσότερο όταν τα αεροπλάνα υποφέρουν από αναταράξεις;

Τα προβλήματα με τις αναταράξεις αφορούν περισσότερο στην ασφάλεια των επιβαινόντων παρά το ίδιο το αεροπλάνο και συμβαίνουν κυρίως όταν οι πελάτες και το πλήρωμα πτήσης δεν έχουν προσδεθεί σωστά στις θέσεις τους. Το πλήρωμα πτήσης ευθύνεται για το 79% όλων των τραυματισμών που σχετίζονται με αναταράξεις.

«Οι αναταράξεις είναι ένα σοβαρό ζήτημα ασφάλειας στο χώρο εργασίας για τους αεροσυνοδούς», δήλωσε η Σάρα Νέλσον, πρόεδρος του Association of Flight Attendants-CWA, AFL–CIO σε μια δήλωση.

«Ενώ οι λεπτομέρειες της πτήσης 321 της Σιγκαπούρης εξακολουθούν να γίνονται γνωστές, οι αρχικές αναφορές φαίνεται να υποδεικνύουν αναταράξεις στον καθαρό αέρα, που είναι ο πιο επικίνδυνος τύπος αναταράξεων. Δεν μπορεί να τις δει κανείς και είναι ουσιαστικά μη ανιχνεύσιμες με την τρέχουσα τεχνολογία. Το ένα δευτερόλεπτο, η πτήση ειναι ομαλή. Και το επόμενο επιβάτες, πλήρωμα και ανασφάλιστα καρότσια ή άλλα αντικείμενα στροβιλίζονται στην καμπίνα», πρόσθεσε ο Νέλσον.

Οι αναταράξεις βλάπτουν τα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών;

Παρά το γεγονός οτι είναι σπάνιες, οι καταστροφές που σχετίζονται με αναταράξεις κοστίζουν στην αεροπορική βιομηχανία έως και 500 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Αυτό ευθύνεται για ζημιές στο αεροπλάνο και τις καμπίνες του, καθυστερήσεις, αλλά και την περιστασιακή πληρωμή ευθύνης. Καθώς θα είναι πιο συνηθισμένες τα επόμενα χρόνια, το κόστος θα αυξηθεί.

Σύμφωνα με τη Σύμβαση του Μόντρεαλ του 1999, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει επίσης να θεωρηθούν οικονομικά υπεύθυνες για τραυματισμούς που προκλήθηκαν επί του αεροπλάνου λόγω αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένων των ζημιών στις αποσκευές, καθώς και σωματικών βλαβών, ακόμη και θανάτου.

«Η σύμβαση ορίζει τις δικαιοδοσίες στις οποίες οι αντίστοιχοι ενάγοντες μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, και αυτό θα ποικίλλει με βάση την ανάλυση της πραγματικής κατάστασης κάθε επιβάτη. Δικαιούνται πλήρεις αποζημιώσεις για τις ζημιές», είπε στο Al Jazeera ο Λαντ Σάνγκερ, διευθύνων σύμβουλος της Slack Davis Sanger, μιας δικηγορικής εταιρείας προσωπικών τραυματισμών με έδρα το Τέξας, με μεγάλη εμπειρία σε αεροπορικά ατυχήματα.

Οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να συμμορφώνονται και να πληρώνουν στους επηρεαζόμενους καταναλωτές τα λεγόμενα «ειδικά τραβηχτικά δικαιώματα» ή SDR. Αυτό είναι ένα αποθεματικό ενεργητικό που έχει συσταθεί από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και ανάλογα με την εθνικότητα των τραυματιών, μπορεί να ανταλλάσσεται με το αντίστοιχο νόμισμα.

Χάρη στη Σύμβαση του Μόντρεαλ, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να πληρώσουν το περιουσιακό στοιχείο, εκτός εάν μπορούν να αποδείξουν ότι ο τραυματισμός ήταν αποτέλεσμα αμέλειας των επιβατών. Η συγκεκριμένη πολιτική μπορεί να διαφέρει ελαφρώς ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία με την οποία πετούν οι επιβάτες.

Οι αεροπορικές εταιρείες υπόκεινται σε μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων αεροσκαφών, οι οποίες μερικές φορές μπορούν να φτάσουν το 25% των δαπανών του κλάδου. Πρέπει επίσης να λαμβάνουν υπόψη αυτό που ονομάζεται «συντελεστής φορτίου» κατά τον προσδιορισμό της κερδοφορίας. Αυτός είναι ουσιαστικά ο τύπος που δείχνει πόσο γεμάτη πρέπει να είναι μια πτήση και ποιες τιμές και πόσο ακριβά πρέπει να είναι τα εισιτήρια για να βγάλουν χρήματα.

Το 2020, το Forbes ανέφερε ότι για να εξισορροπηθεί το κόστος, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να έχουν συντελεστή φορτίου μεταξύ 72,5% και 78,9% Από τον Ιανουάριο του 2024, ο μέσος συντελεστής φορτίου είναι 78,4%, σύμφωνα με την Federal Reserve Bank του St Louis.