Εκλογές στη Γαλλία: Πώς λειτουργεί η Εθνοσυνέλευση; Ο ρόλος των μελών της

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ζήτησε πρόωρες βουλευτικές εκλογές, με τους δύο γύρους να διεξαχθούν στις 30 Ιουνίου και στις 7 Ιουλίου. Ποιος είναι όμως ο ρόλος των εκλεγμένων στην Εθνοσυνέλευση;
Η Εθνοσυνέλευση της Γαλλίας
AP
3'

Ένας Γάλλος βουλευτής εκλέγεται με καθολική ψηφοφορία σε οποιαδήποτε δεδομένη εκλογική περιφέρεια, που ορίζεται ως εδαφική διαίρεση 125.000 κατοίκων, αν και εκπροσωπεί το έθνος στο σύνολό του και υπηρετεί το γενικό συμφέρον. Ένας υποψήφιος μπορεί να κερδίσει στον πρώτο γύρο συγκεντρώνοντας το 50% των ψήφων εάν η προσέλευση αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 25% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων της εκλογικής περιφέρειας.

Σε περίπτωση δεύτερου γύρου, όποιος κερδίσει τουλάχιστον το 12,5% των ψηφοφόρων μπορεί να είναι υποψήφιος· Επομένως, είναι δυνατό να δούμε τρεις ή τέσσερις υποψήφιους να διαγωνίζονται. Ένας υποψήφιος θα μπορούσε να αποσυρθεί μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου γύρου, κάτι που συνήθως γίνεται για να υποστηρίξει άλλον υποψήφιο. Εάν κανένας υποψήφιος δεν συγκεντρώσει το 12,5% που απαιτείται, οι δύο πρώτοι υποψήφιοι πηγαίνουν σε δεύτερο γύρο.

Οι 577 βουλευτές στη γαλλική Εθνοσυνέλευση την κάτω βουλή του διθάλαμου Γαλλικού Κοινοβουλίου εκλέγονται για ανανεώσιμες πενταετείς θητείες, χωρίς περιορισμό στον αριθμό των θητειών που μπορούν να υπηρετήσουν. Ένας βουλευτής πρέπει να είναι μέλος σε μία από τις οκτώ μόνιμες επιτροπές της Εθνοσυνέλευσης (Νόμος, Κοινωνικές Υποθέσεις, κ.λπ.), οι οποίες εκπονούν νόμους πριν συζητηθούν στη σύνοδο.

Ενώ πολλοί εν ενεργεία Γάλλοι πολιτικοί κατέχουν δύο θέσεις ταυτόχρονα, ορισμένα αξιώματα δεν μπορούν να ασκηθούν ταυτόχρονα ενώ υπηρετούν ως βουλευτές, όπως δήμαρχος, πρόεδρος ή αντιπρόεδρος περιφερειακών ή νομαρχιακών συμβουλίων, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γερουσιαστής ή μέλος του Συνταγματικού Συμβουλίου ( ανώτατο συνταγματικό δικαστήριο της Γαλλίας). Οι βουλευτές απολαμβάνουν μερικής βουλευτικής ασυλίας: Ενώ δεν μπορούν να διωχθούν για πράξεις που σχετίζονται με την θητεία τους, μπορούν να υποστούν ποινική δίωξη για πράξεις εκτός του πεδίου αρμοδιότητάς τους.

Νομοθετώντας

Τα μέλη του κοινοβουλίου ψηφίζουν για τη νομοθεσία κατά τη διάρκεια των νομοθετικών συνόδων και μπορούν να προτείνουν τροπολογίες που τροποποιούν το κείμενο. Μπορούν επίσης να καταθέσουν νομοσχέδια.

Μόλις ψηφιστεί ένας νόμος, οι βουλευτές μπορούν να τον παραπέμψουν στο Συνταγματικό Συμβούλιο για να ελέγξουν αν συμμορφώνεται με το γαλλικό Σύνταγμα. τουλάχιστον 60 βουλευτές πρέπει να συμφωνήσουν να παραπέμψουν μια υπόθεση στο δικαστήριο.

Έλεγχος της κυβέρνησης

Οι νομοθέτες μπορούν να ζητήσουν απαντήσεις από την κυβέρνηση, είτε προφορικά είτε γραπτά. Αξιολογούν επίσης τη δημόσια πολιτική και δημοσιεύουν συστάσεις. Ειδικότερα, η Οικονομική Επιτροπή παρακολουθεί τη χρήση του δημοσίου χρήματος.

Όμως ο πιο ισχυρός μοχλός κατά της κυβέρνησης παραμένει η πρόταση μομφής, η οποία πυροδοτεί την παραίτηση του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης που κατονόμασε ο πρωθυπουργός. Μια τέτοια πρόταση πρέπει να υπογραφεί τουλάχιστον από το 1/10 της Εθνοσυνέλευσης, δηλαδή 58 βουλευτές.

Συνεργασία με άλλα ιδρύματα

Οι βουλευτές και οι γερουσιαστές πηγαίνουν μπροστά ή πίσω το κείμενο ενός νομοσχεδίου καθώς περνάει μεταξύ της Εθνοσυνέλευσης της Κάτω Βουλής και της Γερουσίας. Όμως είναι η Εθνοσυνέλευση που έχει τον τελευταίο λόγο σε περίπτωση διαφωνίας.

Η Εθνοσυνέλευση και οι Γερουσιαστές μπορούν επίσης να συμμετάσχουν στο Δικαστήριο της Δημοκρατίας (Cour de Justice de la République), το οποίο αποφασίζει για εγκλήματα που φέρεται να διαπράττονται από μέλη της κυβέρνησης κατά την άσκηση των εντολών τους και μπορεί ακόμη και να αποφασίσει για την παραπομπή του προέδρου.