Γιατί η Ινδία χτίζει το μεγαλύτερο λιμάνι της

H Ινδία ξεκινά ένα φιλόδοξο ταξίδι - για να κατασκευάσει ένα γιγάντιο λιμάνι στην ακτή της Μαχαράστρα

Γιατί η Ινδία χτίζει το μεγαλύτερο λιμάνι της
7'

Το λιμάνι στο Vadhavan στην περιοχή Palghar, όταν ολοκληρωθεί, θα κατατάσσεται μεταξύ των 10 κορυφαίων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ένας τιτάνας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Για να κατανοήσετε την κλίμακα του, σκεφτείτε το εξής: το Vadhavan θα είναι περισσότερο από τρεις φορές μεγαλύτερο από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ινδίας τώρα - την κυβερνητική αρχή Jawaharlal Nehru Port Authority στη Βομβάη και το Mundra που ανήκει στον Adani , το μεγαλύτερο ιδιωτικό λιμάνι της χώρας. Το Vadhavan θα μπορεί να φιλοξενήσει μερικά από τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία στον κόσμο.

Η κατασκευή του λιμανιού 76.220 crore, παντός καιρού, με βαθιά βύθισμα κοντά στα σύνορα του Γκουτζαράτ έλαβε πράσινο φως από το υπουργικό συμβούλιο τον περασμένο μήνα. Θα είναι μια κοινοπραξία μεταξύ της JNPA και του Maharashtra Maritime Board (MMB), με ποσοστό συμμετοχής 74% και 26%, αντίστοιχα. Η συνεργασία σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στη στρατηγική ανάπτυξης λιμένων της Ινδίας, καθώς αυτή είναι η πρώτη περίπτωση στην οποία η κεντρική κυβέρνηση μοιράζεται μετοχές με μια πολιτειακή κυβέρνηση σε μια μεγάλη.

Λοιπόν, ποιοι είναι οι οικονομικοί και στρατηγικοί στόχοι πίσω από την απόφαση της Ινδίας να κατασκευάσει το μεγαλύτερο λιμάνι της ποτέ; Στη γεωπολιτική σκακιέρα, είναι πιθανό να τοποθετηθεί ως λιμάνι-κόμβος στην Αραβική Θάλασσα, στρατηγικά εξυπηρετώντας την κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων με προορισμό τον Κόλπο, την Ευρώπη, ακόμη και τα αφρικανικά έθνη. «Ως το σημείο εκκίνησης του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC), το μέγα λιμάνι στο Vadhavan θα χρησιμεύσει ως πύλη για το εμπόριο της Ινδίας με την Ευρώπη και την περιοχή του Κόλπου», λέει ο Amitabh Kant, ο G20 Sherpa της Ινδίας. «Θα χρησιμεύσει επίσης ως οικονομική πύλη για το εμπόριο της Ινδίας με την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία μέσω του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά - Νότου».

limani.jpg

Το σχέδιο IMEC σχεδιάστηκε στο περιθώριο της τελευταίας συνόδου κορυφής της G20 που φιλοξένησε η Ινδία, αλλά η σύγκρουση της Ισραηλινής Χάμας το επιβράδυνε, αν όχι το εκτροχιάστηκε. Απορρίπτοντας τους σκεπτικιστές της IMEC, ο Kant λέει ότι η ανακοίνωση του νέου λιμανιού καταδεικνύει ότι ο διάδρομος προχωρά, με την Ινδία να δεσμεύεται από την πλευρά της να δημιουργήσει την απαραίτητη χωρητικότητα.

Το ότι η κυβέρνηση του Ναρέντρα Μόντι ενέκρινε αυτό το λιμενικό έργο εντός ημερών από την ανάληψη της ευθύνης στις 9 Ιουνίου, δείχνει ότι βρίσκεται στη λίστα προτεραιοτήτων τους. Ο Unmesh Sharad Wagh, πρόεδρος της JNPA, λέει στο ET ότι το λιμάνι σχεδιάζεται να λειτουργήσει έως το 2030 και οι προσφορές θα υποβληθούν σύντομα. «Μέχρι τον Οκτώβριο του 2025, θα ανατεθούν προσφορές για μεγάλο μέρος των λιμενικών κατασκευαστικών δραστηριοτήτων», λέει, προσθέτοντας ότι η διαδικασία απόκτησης γης από την Εθνική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων της Ινδίας (NHAI) για οδικούς και σιδηροδρομικούς διαδρόμους βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί. ολοκληρωθεί έως τον Οκτώβριο. Καθώς το λιμάνι θα αναπτυχθεί με την ανάκτηση 1.448 εκταρίων θαλάσσιας γης, δεν υπάρχει ανάγκη απόκτησης γης για την κατασκευή του. Ο Wagh και άλλοι ειδικοί επαινούν τις δυνατότητες του νέου λιμανιού. Πρώτον, είναι πιο κοντά στις περισσότερες τοποθεσίες προορισμού φορτίου.

Η εξέλιξη

Το τοπίο της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων της Ινδίας εξελίσσεται ραγδαία. Το 2023-24, το λιμάνι Mundra αναδείχθηκε ηγέτης, διακινώντας 7,4 εκατομμύρια TEU, που είναι περίπου το ένα τρίτο του συνολικού φορτίου εμπορευματοκιβωτίων της Ινδίας. Το JNPA είχε απόδοση 6,4 εκατομμυρίων TEU.

Σύμφωνα με το σχέδιο, η Vadhavan προβλέπεται να χειριστεί 23,2 εκατομμύρια TEU φορτίου έως το 2040, όταν θα ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση. Η φιλοδοξία αντικατοπτρίζει τη στρατηγική πρόθεση της Ινδίας να ανταγωνιστεί κορυφαία παγκόσμια λιμάνια και να καθιερώσει το Vadhavan ως σημαντικό παίκτη στον τομέα της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων.

Επί του παρόντος, η Ινδία έχει εγκατεστημένη λιμενική χωρητικότητα 2,6 δισεκατομμυρίων τόνων και διαχειρίζεται κίνηση περίπου 1,4 δισεκατομμυρίων τόνων σε όλα τα λιμάνια. «Η χωρητικότητα των λιμανιών μας πρέπει να τετραπλασιαστεί σε περίπου 10 δισεκατομμύρια τόνους μέχρι το 2047», λέει ο Sharma, προσθέτοντας ότι μέχρι τότε, η κίνηση στα λιμάνια της Ινδίας αναμένεται να φτάσει τους 6,8-7 δισεκατομμύρια τόνους, που είναι πενταπλάσια αύξηση σε σχέση με την τρέχουσα κίνηση.

Εν τω μεταξύ, στην ανατολική ακτή, το λιμάνι Visakhapatnam κατατάσσεται στην πρώτη 20άδα του δείκτη απόδοσης λιμένων εμπορευματοκιβωτίων του 2023. Αυτή η κατάταξη, που αναπτύχθηκε από την Παγκόσμια Τράπεζα και την S&P Global Market Intelligence, αξιολογεί την αποτελεσματικότητα ενός λιμανιού με βάση παράγοντες όπως ο χρόνος σκάφους στο λιμάνι και όχι στην συνολική διακίνηση φορτίου.

Οι ηγέτες του κλάδου βλέπουν το λιμάνι Vadhavan ως καταλύτη για περαιτέρω ανάπτυξη. Ο M Angamuthu, πρόεδρος της Λιμενικής Αρχής του Visakhapatnam, λέει: «Το λιμάνι Vadhavan θα λειτουργήσει ως ώθηση στην ινδική ναυτιλιακή βιομηχανία. Θα μας βοηθήσει επίσης να συγκρίνουμε το λιμάνι μας».

Ονομάζοντας το Vadhavan ως «μέγα λιμάνι infra για τη Νέα Ινδία», ο υπουργός Λιμένων, Ναυτιλίας και Πλωτών οδών Sarbananda Sonowal ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου να κατασκευάσει ένα λιμάνι αυτής της κλίμακας θα «ενίσχυε τη θαλάσσια ικανότητα της Ινδίας». Πρόσθεσε ότι η νέα υποδομή θα δημιουργήσει περίπου 12 χιλιάδες ευκαιρίες απασχόλησης.

Ωστόσο, το ταξίδι του Vadhavan δεν ήταν χωρίς προκλήσεις. Ακόμη και πριν εξασφαλιστούν οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις και το νεύμα του υπουργικού συμβουλίου, είχε προκύψει ένα σημαντικό εμπόδιο. «Ο πυρηνικός σταθμός Tarapur βρίσκεται κοντά στην προτεινόμενη τοποθεσία του έργου. Διεξήχθησαν εκτενείς συζητήσεις με το Υπουργείο Ατομικής Ενέργειας το 2019. Μας δόθηκε υπό όρους, κατ' αρχήν άδεια», λέει ο πρώην γραμματέας Κρίσνα.

Μια άλλη πρόκληση θα μπορούσε να είναι η χρηματοδότηση. Σύμφωνα με το σχέδιο, 38.976 crore από τα συνολικά 76.220 crore θα χρηματοδοτηθούν από την Vadhavan Port Project Limited (VPPL), ένα όχημα ειδικού σκοπού που δημιουργήθηκε από την JNPA και την MMB. Τα υπόλοιπα — 37.244 crore— θα πρέπει να προέλθουν από τον ιδιωτικό τομέα, καθώς εννέα τερματικοί σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων, τέσσερις θέσεις ελλιμενισμού πολλαπλών χρήσεων, τέσσερις θέσεις ελλιμενισμού φορτίου υγρών και ένα αγκυροβόλιο Ro-Ro, μεταξύ άλλων, σχεδιάζονται να αναπτυχθούν μέσω της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. λειτουργία (PPP).

«Πάρε το λόγο μου, θα υπάρξει υπερπροσφορά από ιδιωτικούς παίκτες», λέει ο Κρίσνα. Αν και αποδέχεται ότι το Vadhavan έχει πολλά χαρακτηριστικά που το καθιστούν βιώσιμο τόπο για τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε λιμάνι της Ινδίας, ο αναλυτής ασφαλείας Commodore (retd) C Uday Bhaskar προειδοποιεί ότι ο μακροπρόθεσμος οικολογικός και περιβαλλοντικός αντίκτυπος, η απώλεια των μαγγροβίων, ειδικότερα, πρέπει να να αξιολογηθεί αντικειμενικά.

«Προσωπικά, όταν πρόκειται για την κοπή δέντρων σε τεράστιους αριθμούς ή για την απώλεια μαγγρόβιων φυτών, θα ήθελα να ζητήσω μεγάλη προσοχή», προσθέτει. Υπάρχει επίσης σημαντική τοπική αντίθεση από ανθρώπους που ανησυχούν για πλημμύρες και απώλεια αλιευτικών περιοχών.

Ωστόσο, οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι είναι σίγουροι ότι θα ξεπεράσουν αυτές τις προκλήσεις. Ο επικεφαλής του JNPA Wagh λέει ότι οι αλιευτικές δραστηριότητες θα πρέπει να μεταφερθούν σε εναλλακτικό αλιευτικό έδαφος κατά την ανάπτυξη του λιμανιού, αλλά διαβεβαιώνει ότι οι αλιείς που πρέπει να μετακινηθούν θα λάβουν επαρκή αποζημίωση. Άλλες προκλήσεις περιλαμβάνουν πλημμύρες και αλλαγές στην ακτογραμμή που επηρεάζουν τα παράκτια χωριά και την πιθανή βύθιση του κοντινού ναού Shankhodhar Ram. Ο Wagh, ωστόσο, απορρίπτει αυτές τις ανησυχίες, επικαλούμενος μελέτες σκοπιμότητας. «Η τοποθεσία του υπεράκτιου λιμανιού δεν αποτελεί απειλή για το ιερό Shankhodhar», λέει.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή