Δράκος του Κομόντο: Επικαλυμμένα με σίδηρο τα δόντια του

Δράκος του Κομόντο: Επικαλυμμένα με σίδηρο τα δόντια του

Ένας δράκος Komodo περπατά σε μια παραλία στην Ινδονησία. Ένας  δασοφύλακας γλίτωσε από την επίθεση όταν οι συνάδελφοί του άκουσαν τις κραυγές του για βοήθεια και έδιωξαν το ερπετό μακριά.

AP

Ενισχύεται ο θρύλος του Δράκου του Κομόντο μετά τη νέα ανακάλυψη των επιστημόνων, ότι τα δόντια του είναι επικαλυμμένα με ένα στρώμα σιδήρου που βοηθά να τα διατηρούν αιχμηρά.

Μέχρι τώρα, λίγο το μέγεθος, λίγο το δηλητηριώδες δάγκωμά του δημιουργούσε φανταστικούς συνειρμούς με το όνομά του.

Η επίστρωση σιδήρου παρατηρείται για πρώτη φορά σε ζώο και οι ερευνητές περιγράφουν ως «μια εντυπωσιακή και προηγουμένως παραβλεφθείσα αρπακτική προσαρμογή στον δράκο Κομόντο.

Η επίστρωση ανακαλύφθηκε όταν οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι άκρες των δοντιών των δράκων του Κομόντο ήταν καλυμμένες με ένα στρώμα πορτοκαλί χρωστικής ουσίας. Μετά από προσεκτικότερη εξέταση, το σμάλτο βρέθηκε να περιέχει συμπυκνωμένο σίδηρο που κάνει τα δόντια εξαιρετικά σκληρά και ανθεκτικά στη φθορά, βοηθώντας τους δράκους να ξεσκίσουν τη λεία τους.

Οι δράκοι Κομόντο είναι τα μεγαλύτερα ζωντανά ερπετά. Φθάνουν σε μήκος πάνω από τρία μέτρα και βάρος κατά μέσο όρο τα 80 κιλά. Είναι εγγενείς σε πολλά νησιά της Ινδονησίας, όπου τρώνε σχεδόν κάθε θήραμα, από μικρά πουλιά μέχρι βουβάλια νερού και άλλους δράκους Κομόντο. Οι άνθρωποι δεν αποτελούν εξαίρεση.

Οι ινδονησιακές αρχές εξέτασαν το ενδεχόμενο να απαγορεύσουν τους τουρίστες στο νησί εν μέσω ανησυχιών ότι οι επισκέπτες επηρέαζαν τις συνήθειες ζευγαρώματος των ζώων και τα έκαναν να γίνουν υπάκουα λόγω της διανομής τροφίμων. Το είδος απειλείται με εξαφάνιση λόγω της καταστροφής των οικοτόπων και του παράνομου κυνηγιού, με μόνο περίπου 3.500 να έχουν απομείνει στη φύση.

Στην τελευταία μελέτη, μια ομάδα με επικεφαλής ερευνητές στο King's College του Λονδίνου χρησιμοποίησε προηγμένη απεικόνιση, μαζί με χημικές και μηχανικές αναλυτικές τεχνικές, για να μελετήσει δόντια που ελήφθησαν από διάφορα δείγματα δράκων Κομόντο, καθώς και πολλά άλλα ζωντανά και εξαφανισμένα ερπετά, συμπεριλαμβανομένων σαυρών παρακολούθησης, κροκοδείλων, αλιγάτορων και δεινοσαύρων.

Η επίστρωση σιδήρου ήταν πιο εμφανής στα δόντια του δράκου Komodo, αλλά παρόμοια πλούσια σε σίδηρο καλύμματα παρατηρήθηκαν στα δόντια άλλων ερπετών. «Φαίνεται ότι θα μπορούσε να είναι ένα πραγματικά παραμελημένο αλλά ευρέως διαδεδομένο χαρακτηριστικό των δοντιών των ερπετών», δήλωσε ο Aaron LeBlanc, λέκτορας οδοντιατρικών βιοεπιστημών στο King's College και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

Τα κυρτά, οδοντωτά δόντια των δράκων του Κομόντο έχουν παρόμοιο σχήμα με εκείνα των σαρκοφάγων δεινοσαύρων.

Οι επιστήμονες κατά τη διάρκεια της μελέτης αν και εντόπισαν μια ενισχυμένη επίστρωση σιδήρου σε πολλά από τα δόντια των ζωντανών ερπετών, απέτυχαν να βρουν στοιχεία για αυτό σε απολιθώματα δεινοσαύρων. Οι επικαλύψεις σιδήρου μπορεί να υπήρχαν ακόμα σε σαρκοφάγους δεινόσαυρους, πιστεύουν οι ερευνητές. Ο σίδηρος μπορεί απλά να χάθηκε με την πάροδο του χρόνου, όπως υποδηλώνει το γεγονός ότι δεν μπορούσε να βρεθεί στα απολιθωμένα δόντια ερπετών που σχετίζονται στενά με τους δράκους του Κομόντο.

Όπως εκτιμούν επισήμονες δεν αποκλείεται τα ευρήματα, να οδηγήσουν σε νέες οδοντιατρικές τεχνικές που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στον άνθρωπο.

15:24ME TO N & ME TO Σ