Αντίγραφο πλοίου από την Εποχή του Χαλκού ταξίδεψε... 50 ναυτικά μίλια

Το αντίγραφο του αρχαίου πλοίου είναι κατασκευασμένο από τρίχες και καλάμια ενώ η μελέτη αρχαίων κειμένων δίνει νέο φως στις γνώσεις για την ναυσιπλοΐα κατά την Εποχή του Χαλκού
Εθνικό Μουσείο Zayed
4'

Το αντίγραφο ενός αρχαίου εμπορικού πλοίου της Εγγύς Ανατολής κατά την Εποχή του Χαλκού απέπλευσε με επιτυχία στις ακτές του Άμπου Ντάμπι.

Το πλοίο στην αρχαιότητα ονομαζόταν «Magan Boat», χάρη στην περιοχή που σήμερα χωροθετούνται τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τμήματα του Ομάν. Κατασκευάστηκε με πρώτες ύλες που περιγράφονται σε μια αρχαία πήλινη πλάκα και χρησιμοποιώντας τεχνικές που χρονολογούνται από το 2.100 π.Χ.

Το σχήμα του πλοίου βασίστηκε σε αρχαίες απεικονίσεις. Το βάρος του ζυγίζει 36 τόνους, ενώ το μήκος, το πλάτος και το βάθος του καθορίστηκαν από έναν ναυτικό μηχανικό χρησιμοποιώντας υδροστατική ανάλυση, προκειμένου το πλοίο να μπορεί να «σηκώσει» το εκτιμώμενο βάρος του φορτίου.

Το έργο «Magan Boat» είναι μια πειραματική πρωτοβουλία του Εθνικού Μουσείου Zayed σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Zayed και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης του Άμπου Ντάμπι (NYU Abu Dhabi). Το έργο ξεκίνησε το 2021και στοχεύει να εμβαθύνει την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο ζούσαν οι άνθρωποι στην περιοχή πριν από περισσότερα από 4.000 χρόνια, καθώς και να διατηρήσει τη ναυτική κληρονομιά και τις παραδοσιακές τέχνες των ΗΑΕ.

Οι ιστορικοί, οι αρχαιολόγοι και οι ανθρωπολόγοι που συμμετέχουν στο έργο υποθέτουν ότι, δεδομένου ότι κατά την Εποχή του Χαλκού τα πλοία αναφέρονταν ως βάρκες Magan, οι αρχαίοι πρόγονοι του σημερινού κράτους των ΗΑΕ ήταν διάσημοι για την ιδιότητά του στο θαλάσσιο εμπόριο. Πλοία αυτού του μεγέθους και ισχύος επέτρεπαν στους ανθρώπους που ζούσαν στα ΗΑΕ να συναλλάσσονται με κοινότητες τόσο μακρινές όσο η Μεσοποταμία (σημερινό Ιράκ) και η Νότια Ασία.

«Ήταν ένα μακρύ και συναρπαστικό ταξίδι! Ήταν μεγάλη η συγκίνησή μας όταν στο πλοίο υψώθηκε το πανί από τρίχες κατσίκας και ξεκίνησε από το Khor Laffan προς την ανοιχτή θάλασσα», είπε ο δρ. Peter Magee, Διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Zayed.

Το σκάφος σχεδιάστηκε από μια ομάδα άνω των 20 ειδικών, συμπεριλαμβανομένων μηχανικών και αρχαιολόγων, που επιδιώκουν να αποκαλύψουν γνώσεις για το παρελθόν πειραματιζόμενοι με την αρχαία τεχνολογία χρησιμοποιώντας παραδοσιακές τεχνικές.

Ναυπηγοί που ειδικεύονται σε ιστορικά αντίγραφα συνεργάστηκαν στενά με τους ερευνητές για την κατασκευή του πλοίου χρησιμοποιώντας πρώτες ύλες και παραδοσιακά χειρωνακτικά εργαλεία. Το εξωτερικό κουβούκλιο του πλοίου κατασκευάστηκε από 15 τόνους καλαμιών τοπικής προέλευσης που μουλιάστηκαν, αφαιρέθηκαν από τα φύλλα τους, θρυμματίστηκαν και δέθηκαν σε μακριές δέσμες χρησιμοποιώντας σχοινί από ίνες φοίνικα. Αυτά ήταν μερικά από τα αντικείμενα που καταγράφονταν στον αρχαίο πίνακα στη γλώσσα των Σουμέριων και βρέθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο του Tello, περιγράφοντας λεπτομερώς πώς κατασκευάζονταν τα πλοία Magan.

Οι δέσμες καλαμιών ήταν κολλημένες εσωτερικά και επικαλυμμένες με πίσσα, μια τεχνική στεγανοποίησης που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι ναυπηγοί σ’ αυτήν την περιοχή.

Το πλοίο πέρασε από αρκετές αυστηρές δοκιμές και κάλυψε μια απόσταση 50 ναυτικών μιλίων (92,6 χλμ) στον Περσικό Κόλπο. Πέρασε δύο ημέρες θαλάσσιων δοκιμών, φτάνοντας ταχύτητες έως και 5,6 κόμβους (6,4 μίλια την ώρα).

Ο ένας από τους δύο καπετάνιους του πλοίου ήταν ο πρωταθλητής ναύτης των Εμιράτων Marwan Abdullah Al-Marzouqi. Προέρχεται από μια οικογένεια της οποίας οι δεσμοί με τη ναυτική κληρονομιά των ΗΑΕ χρονολογούνται γενιές πίσω, σύμφωνα με ανακοίνωση του Πανεπιστημίου Zayed.

«Όταν ρυμουλκήσαμε για πρώτη φορά το πλοίο από την προβλήτα, ήμαστε πολύ προσεκτικοί. Ήξερα πολύ καλά ότι ήταν φτιαγμένο μόνο από καλάμια, σχοινιά και ξύλο. Δεν υπάρχουν καρφιά, ούτε βίδες, ούτε μέταλλο και φοβόμουν μην προκαλέσω κάποια ζημιά. Αλλά καθώς ξεκινούσαμε, σύντομα συνειδητοποίησα ότι αυτό ήταν ένα δυνατό σκάφος. Έμεινα έκπληκτος από το πώς αυτό το μεγάλο και τόσο βαρύ πλοίο κινήθηκε τόσο ομαλά στη θάλασσα», είπε.

«Η θαλάσσια ιστορία του Αραβικού Κόλπου είναι το κλειδί για την κατανόηση της σημασίας του Άμπου Ντάμπι στον αρχαίο κόσμο», δήλωσε ο Mohamed Khalifa Al Mubarak, Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτισμού και Τουρισμού του Άμπου Ντάμπι. «Είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων του Άμπου Ντάμπι που ενώνονται για να εμβαθύνουν τις γνώσεις μας για το παρελθόν και να ζωντανέψουν την ιστορία».

*Με πληροφορίες από goodnewsnetwork

Σχετικές ειδήσεις