Τιτανικός: Νέες εντυπωσιακές εικόνες από την αργή αποσύνθεση του πιο διάσημου ναυαγίου

Εντυπωσιακές εικόνες αποκαλύπτουν τα βάθη της αργής αποσύνθεσης του Τιτανικού
Νέες εικόνες από το διάσημο ναυάγιο
ΑΡ
4'

Ήταν η εικόνα που έκανε το ναυάγιο του Τιτανικού άμεσα αναγνωρίσιμο - η πλώρη του πλοίου φαινόταν από τα βάθη του Ατλαντικού. Αλλά μια νέα αποστολή αποκάλυψε τα αποτελέσματα της αργής αποσύνθεσης, με ένα μεγάλο τμήμα κιγκλιδώματος τώρα να βρίσκεται στον πυθμένα της θάλασσας.

Η απώλεια του κιγκλιδώματος - που απαθανάτισαν οι Τζακ και Ρόουζ σε μία από τις πιο διάσημες κινηματογραφικές σκηνές της ιστορίας - ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια μιας σειράς καταδύσεων από υποβρύχια ρομπότ αυτό το καλοκαίρι. Οι εικόνες που κατέγραψαν δείχνουν πώς το ναυάγιο αλλάζει μετά από περισσότερα από 100 χρόνια κάτω από τα κύματα.

Το πλοίο βυθίστηκε τον Απρίλιο του 1912 μετά από πρόσκρουση σε παγόβουνο, με αποτέλεσμα να χαθούν 1.500 ζωές.«Η πλώρη του Τιτανικού είναι απλώς εμβληματική - έχετε όλες αυτές τις στιγμές στην ποπ κουλτούρα - και αυτή σκέφτεται κανείς όταν σκέφτεται το ναυάγιο. Και δεν φαίνεται πια έτσι», είπε η Tomasina Ray, διευθύντρια συλλογών στην RMS Titanic Inc, την εταιρεία που πραγματοποίησε την αποστολή.

«Είναι απλώς άλλη μια υπενθύμιση της καταστροφής που συμβαίνει καθημερινά. Ο κόσμος ρωτάει συνέχεια: "Πόσο καιρό θα μείνει ο Τιτανικός;» Απλώς δεν ξέρουμε, αλλά το παρακολουθούμε όλο αυτό σε πραγματικό χρόνο». Η ομάδα πιστεύει ότι το τμήμα του κιγκλιδώματος, το οποίο έχει μήκος περίπου 4,5 μέτρων, έπεσε κάποια στιγμή τα τελευταία δύο χρόνια.

Εικόνες και μια ψηφιακή σάρωση από μια αποστολή του 2022 που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία χαρτογράφησης βαθέων υδάτων Magellan και τους δημιουργούς ντοκιμαντέρ Atlantic Productions δείχνουν ότι το κιγκλίδωμα ήταν ακόμα στερεωμένο - αν και είχε αρχίσει να λυγίζει. «Κάποια στιγμή το μέταλλο υποχώρησε και έπεσε», είπε η Tomasina Ray. Μια σάρωση λέιζερ δείχνει ότι το κιγκλίδωμα βρίσκεται τώρα στον πυθμένα της θάλασσας δίπλα στο πλοίο

Δεν είναι το μόνο μέρος του πλοίου, που βρίσκεται 3.800 μέτρα κάτω από τη θάλλασα, που αποσυντίθεται υποβρυχίως. Η μεταλλική κατασκευή καταστρέφεται από μικρόβια, δημιουργώντας σταλακτίτες σκουριάς που ονομάζονται rusticles. Προηγούμενες αποστολές διαπίστωσαν ότι τμήματα του Τιτανικού καταρρέουν. Η αποστολή RMS Titanic Inc αυτού του καλοκαιριού πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Δύο τηλεκατευθυνόμενα οχήματα (ROV) κατέγραψαν περισσότερες από δύο εκατομμύρια εικόνες και 24 ώρες πλάνα υψηλής ευκρίνειας του ναυαγίου, το οποίο χωρίστηκε καθώς βυθίστηκε με την πλώρη και την πρύμνη να απέχουν περίπου 800 μέτρα μεταξύ τους, και το πεδίο συντριμμιών που το περιβάλλει. Η εταιρεία εξετάζει τώρα προσεκτικά το υλικό για να καταγράψει τα ευρήματα και τελικά θα δημιουργήσει μια εξαιρετικά λεπτομερή ψηφιακή τρισδιάστατη σάρωση ολόκληρης της τοποθεσίας του ναυαγίου. Περισσότερες εικόνες από τις καταδύσεις θα αποκαλυφθούν τους επόμενους μήνες.

Η ομάδα ανακοίνωσε επίσης μια άλλη ανακάλυψη ενός αντικειμένου που ήλπιζε να βρει, παρόλο που ήταν ενάντια σε όλες τις πιθανότητες. Το 1986 ένα χάλκινο άγαλμα που ονομάζεται «Νταϊάνα των Βερσαλλιών» (Diana of Versailles) εντοπίστηκε και φωτογραφήθηκε από τον Robert Ballard, ο οποίος είχε βρει το ναυάγιο του Τιτανικού ένα χρόνο νωρίτερα. Αλλά η θέση του δεν ήταν γνωστή και η φιγούρα ύψους 60 εκατοστών δεν τεκμηριώθηκε ξανά. Τώρα, όμως, έχει ανακαλυφθεί να βρίσκεται μπρούμυτα στο ίζημα στο πεδίο των συντριμμιών.

«Ήταν σαν να βρίσκαμε μια βελόνα στα άχυρα και το να την ανακαλύψουμε ξανά αυτό το έτος ήταν σημαντικό», είπε ο Τζέιμς Πένκα, ερευνητής του Τιτανικού και παρουσιαστής του podcast του Witness Titanic. Το άγαλμα εκτέθηκε κάποτε για τους επιβάτες πρώτης θέσης του Τιτανικού. «Το σαλόνι πρώτης κατηγορίας ήταν το πιο όμορφο και απίστευτα λεπτομερές δωμάτιο στο πλοίο. Και το κεντρικό κομμάτι αυτού του δωματίου ήταν η Νταϊάνα των Βερσαλλιών», είπε.

«Αλλά δυστυχώς, όταν ο Τιτανικός χωρίστηκε στα δύο κατά τη διάρκεια της βύθισης, το σαλόνι άνοιξε. Και μέσα στο χάος και την καταστροφή, η Νταϊάνα ξέφυγε και προσγειώθηκε στο σκοτάδι του πεδίου με τα συντρίμμια»