Στενά του Oρμούζ: Ο στρατηγικής σημασίας πορθμός που κάνει τις αγορές να «τρέμουν»

Τα Στενά του Ορμούζ, η πλωτή οδός μεταξύ του Ιράν και του Ομάν είναι ένα στενό αλλά στρατηγικά σημαντικό κανάλι που συνδέει τους παραγωγούς αργού στη Μέση Ανατολή με βασικές αγορές σε όλο τον κόσμο. Oι αναλυτές τρέμουν τη διακοπή του εφοδιασμού σε περίπτωση που κλείσει η θαλάσσια οδός

Στενά του Oρμούζ: Ο στρατηγικής σημασίας πορθμός που κάνει τις αγορές να «τρέμουν»
AP
6'

Μια κλιμακούμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχει φέρει ξανά στο παγκόσμιο προσκήνιο τη σημαντικότερη πετρελαϊκή αρτηρία του κόσμου. Τα Στενά του Ορμούζ, είναι δίαυλος πετρελαίου ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία που συνδέει τους πετρελαιοπαραγωγούς της Μέσης Ανατολής με τις αγορές στην Ασία, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική κι όχι μόνο. Βρίσκεται μεταξύ του Ιράν και του Ομάν, η πλωτή οδός είναι ένα στενό αλλά στρατηγικά σημαντικό κανάλι που συνδέει τους παραγωγούς αργού στη Μέση Ανατολή με βασικές αγορές σε όλο τον κόσμο.

Το 2022, η ροή πετρελαίου στα στενά του Ορμούζ ήταν κατά μέσο όρο 21 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ (EIA). Αυτό ισοδυναμεί με περίπου το 21% του παγκόσμιου εμπορίου αργού. Σύμφωνα με το CNBC, η αδυναμία του πετρελαίου να διέλθει από ένα σημαντικό σημείο ασφυξίας, έστω και προσωρινά, μπορεί να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές ενέργειας, να αυξήσει το κόστος αποστολής και να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στον εφοδιασμό.

Για πολλούς ενεργειακούς αναλυτές, ένα γεγονός όπου υπάρχει αποκλεισμός ή σημαντική διακοπή των ροών μέσω του Στενού του Ορμούζ, θεωρείται ως το χειρότερο σενάριο – ένα σενάριο που θα μπορούσε να οδηγήσει τις τιμές του πετρελαίου να ανέβουν πολύ πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι.

«Η χειρότερη περίπτωση θα μπορούσε κάλλιστα να είναι εάν το Ισραήλ χτυπήσει το Ιράν [και] το Ιράν λάβει μέτρα για να επιβραδύνει ή δυνητικά προσπαθήσει να μπλοκάρει το Στενό του Ορμούζ», είπε ο Άλαν Γκέλντερ, ενεργειακός αναλυτής στο Wood Mackenzie, στο CNBC.

«[Αυτό θα είχε πολύ πιο δραματικό αποτέλεσμα, επειδή εκεί μεταφέρεται το 20% των παγκόσμιων εξαγωγών αργού από χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και το Ιράκ — και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σε κάποιο βαθμό — που είναι οι κάτοχοι της παγκόσμιας πλεονάζουσας ικανότητας», είπε ο Γκέλντερ. «Επομένως, υποστηρίζουμε ότι η αγορά δεν τιμολογεί στη χειρότερη περίπτωση, αλλά τιμολογεί τον πιθανό αντίκτυπο στην ιρανική ενεργειακή υποδομή», πρόσθεσε.

Η υπόσχεση του Ισραήλ να αντεπιτεθεί στο Ιράν μετά την επίθεση με βαλλιστικούς πυραύλους την περασμένη εβδομάδα πυροδότησε εικασίες ότι η χώρα θα μπορούσε σύντομα να εξαπολύσει επίθεση στην ενεργειακή υποδομή της Τεχεράνης. Το Ιράν, το οποίο έχει δεσμευτεί για μια δυναμική απόκρισή του σε περίπτωση περαιτέρω ισραηλινών ενεργειών, είναι σημαντικός παίκτης στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.

Πόσο ψηλά μπορεί να ανέβουν οι τιμές του πετρελαίου;

Οι ενεργειακοί αναλυτές έχουν αμφισβητήσει εάν οι αγορές πετρελαίου είναι υπερβολικά εφησυχαστικές σχετικά με τους κινδύνους μιας διευρυνόμενης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή. Ο Σαουλ Κάβονιτς, ανώτερος ερευνητικός αναλυτής της MST Financial, δήλωσε ότι οι διακοπές του εφοδιασμού κατά μήκος των Στενών του Ορμούζ θα μπορούσαν να οδηγήσουν τις τιμές του πετρελαίου στα ύψη.

«Εάν δούμε μια επίθεση στην ιρανική παραγωγή, περίπου το 3% της παγκόσμιας προσφοράς θα μπορούσε να περιοριστεί και ακόμη και αν δούμε απλώς αυστηρότερες κυρώσεις, αυτό θα μπορούσε επίσης να αρχίσει να περιορίζει την προσφορά έως και 3%. Αυτό από μόνο του θα μπορούσε να δει το πετρέλαιο να πλησιάζει τα 100 ή ακόμα και να ξεπερνά τα 100 δολάρια ανά βαρέλι», είπε ο Κάβονιτς στο «Squawk Box Asia» του CNBC στις 3 Οκτωβρίου.

«Εάν [η διέλευση μέσω του στενού του Ορμούζ] επρόκειτο να επηρεαστεί, μιλάμε για μια επίπτωση στην τιμή του πετρελαίου που θα ήταν τρεις φορές μεγαλύτερη από τα σοκ στις τιμές του πετρελαίου της δεκαετίας του 1970 στον απόηχο της ιρανικής επανάστασης και του αραβικού πετρελαϊκού εμπάργκο , και τώρα μιλάμε για 150 δολάρια συν ένα βαρέλι πετρέλαιο», πρόσθεσε.

Οι τιμές του πετρελαίου διαπραγματεύθηκαν πάνω από 3% τη Δευτέρα, επεκτείνοντας τα κέρδη ακόμη και μετά την περασμένη εβδομάδα που σημείωσαν τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδο από τις αρχές του 2023.

Τα διεθνή συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού Brent με τη λήξη Δεκεμβρίου διαπραγματεύτηκαν τελευταία φορά κατά 1,5% χαμηλότερα στα 79,74 δολάρια το βαρέλι, ενώ τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αμερικανικού West Texas Intermediate διαμορφώθηκαν στα 75,99 δολάρια, σημειώνοντας πτώση 1,5%.

Ο Bjarne Schieldrop, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη σουηδική τράπεζα SEB, είπε ότι ο γενικός κανόνας στις αγορές εμπορευμάτων είναι ότι εάν η προσφορά περιοριστεί σοβαρά, τότε η τιμή συχνά θα εκτοξεύεται μεταξύ πέντε και δέκα φορές το κανονικό της επίπεδο. «Επομένως, εάν τα χειρότερα γινόταν χειρότερα και τα στενά του Ορμούζ έκλειναν για ένα μήνα ή περισσότερο, τότε το αργό πετρέλαιο Brent πιθανότατα θα εκτοξευόταν στα 350 USD/b, η παγκόσμια οικονομία θα κατρακυλούσε και η τιμή του πετρελαίου θα έπεφτε ξανά κάτω από τα 200 USD/ β ξανά σε κάποιο χρονικό διάστημα», είπε ο Schieldrop.

«Όμως, βλέποντας πού βρίσκεται η τιμή του πετρελαίου αυτή τη στιγμή, η αγορά δεν φαίνεται να έχει μεγάλες πιθανότητες για μια τέτοια εξέλιξη», πρόσθεσε.

Τι γίνεται με τις αγορές φυσικού αερίου;

Ο Warren Patterson, επικεφαλής στρατηγικής εμπορευμάτων στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι τυχόν διακοπές στη διέλευση κατά μήκος του Στενού του Ορμούζ θα έχουν σεισμικές συνέπειες για τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας.

«Η βασική ανησυχία, αν και εξακολουθεί να είναι ακραία, θα ήταν ότι αυτές οι διακοπές θα διαχυθούν στα στενά του Ορμούζ, επηρεάζοντας τις ροές πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο», είπε ο Πάτερσον σε ένα ερευνητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε στις 4 Οκτωβρίου.

«Μια σημαντική διακοπή σε αυτές τις ροές θα ήταν αρκετή για να ωθήσει τις τιμές του πετρελαίου σε νέα υψηλά ρεκόρ, ξεπερνώντας το υψηλό ρεκόρ κοντά στα 150 δολάρια/βαρέλι το 2008», πρόσθεσε. Ο Patterson της ING είπε ότι οποιαδήποτε διακοπή του εφοδιασμού σε σχέση με τα στενά του Ορμούζ δεν θα απομονωθεί στην αγορά πετρελαίου. «Θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε διαταραχές στις ροές [υγροποιημένου φυσικού αερίου] από το Κατάρ, που αποτελεί περισσότερο από το 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG», συνέχισε.

«Αυτό θα ήταν ένα σοκ για τις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου, ιδιαίτερα καθώς περνάμε στο χειμώνα του βόρειου ημισφαιρίου, όπου βλέπουμε μεγαλύτερη ζήτηση φυσικού αερίου για σκοπούς θέρμανσης. Ενώ βλέπουμε μια άνοδο της νέας εξαγωγικής ικανότητας LNG, αυτή εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερη από τον όγκο των εξαγωγών του Κατάρ».

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή