Volkswagen: Η Γερμανία χάνει το πετράδι του στέμματος - Λουκέτο για πρώτη φορά σε τρία εργοστάσια
Η διοίκηση της Volkswagen θέλει να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια, να περικόψει δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας και επίσης να μειώσει τους μισθούς κατά 10% για το υπόλοιπο προσωπικό, ανακοίνωσαν εκπροσώποι του κολoσσού. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επιδιώκει επίσης να συρρικνώσει όλες τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα πολλές εργασίες και ολόκληρων τμήματα να ανατεθούν σε εξωτερικούς παρόχους υπηρεσιών.
«Αυτό είναι το σχέδιο του μεγαλύτερου βιομηχανικού ομίλου της Γερμανίας να ξεκινήσει το sell-off στη χώρα καταγωγής του», δήλωσε η πρόεδρος του Συμβουλίου Γενικής Εργασίας Ντανιέλα Καβάλο, μιλώντας στο κεντρικό εργοστάσιο της VW στο Βόλφσμπουργκ. «Όλα τα γερμανικά εργοστάσια της VW επηρεάζονται από αυτό. Κανένα δεν είναι ασφαλές!»
Η ανακοίνωση έρχεται αφού η Volkswagen εξέδωσε πρόσφατα τη δεύτερη προειδοποίηση κερδών της σε λιγότερο από τρεις μήνες. Η μειωμένη ζήτηση στις κινεζικές και ευρωπαϊκές αγορές, μαζί με μια μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα που δεν πήγε καλά, έχουν βυθίσει τα κέρδη του ομίλου.
Πρώτο λουκέτο σε εργοστάσιο εδώ και περίπου έναν αιώνα
Εκτός από τη μείωση των μισθών κατά 10%, θα υπάρξει «πάγωμα» μισθών για δύο χρόνια το 2025 και το 2026. Το διοικητικό συμβούλιο θέλει επίσης να καταργήσει ένα μηνιαίο πριμ 167 ευρώ -αντικείμενο συλλογικών διαπραγματεύσεων- και άλλα μπόνους. Εάν προχωρήσουν τα σχέδια για το λουκέτο, θα είναι η πρώτη φορά που η Volkswagen κλείνει ένα εργοστάσιο στο εσωτερικό της στα 87 χρόνια ιστορίας της. Η VW έχει αυτή τη στιγμή 10 εργοστάσια και 300.000 εργαζομένους στη Γερμανία.
Η εταιρεία προειδοποίησε νωρίτερα μέσα στο έτος ότι το κλείσιμο των εργοστασίων μπορεί να είναι στο προσκήνιο λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού από τους Κινέζους ανταγωνιστές και της επιβράδυνσης των καταναλωτικών δαπανών. Τα συνδικάτα ζητούν τώρα μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με το μέλλον της Volkswagen.
«Εδώ και πάνω από ένα χρόνο, το διοικητικό συμβούλιο δεν μας αναφέρει τους στόχους για τη βασική μάρκα της VW…το διοικητικό συμβούλιο εξακολουθεί να μην δείχνει κανένα σημάδι για ένα μελλοντικό σχέδιο», δήλωσε η Καβάλο. Υποστήριξε ότι οι περικοπές δεν μπορούν να δικαιολογηθούν εάν δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι. Η Καβάλο κάλεσε επίσης τους πολιτικούς να εκπονήσουν ένα «ολοκληρωμένο σχέδιο» για τη μετάβαση των ηλεκτρικών οχημάτων και να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα της Γερμανίας ως βιομηχανικού κόμβου.
«Είναι γνωστό ότι η Volkswagen βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση...Η θέση του καγκελαρίου επ' αυτού είναι ξεκάθαρη, δηλαδή ότι πιθανές λανθασμένες αποφάσεις διαχείρισης από το παρελθόν δεν πρέπει να αποβούν εις βάρος των εργαζομένων. Είναι θέμα διατήρησης και διασφάλισης θέσεων εργασίας». Αύριο Τετάρτη (30/10), οι ηγέτες των συνδικάτων θα συναντηθούν με εκπροσώπους της VW για τον δεύτερο γύρο των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Η VW θα ανακοινώσει επίσης τα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου την Τετάρτη.
Ο μεγάλος ανταγωνισμός από την Κίνα
H αυτοκινητοβιομηχανία, ο τομέας που τροφοδοτεί την οικονομική επιτυχία της Γερμανίας εδώ και δεκαετίες παραπαίει, συμβολίζοντας μια γενικότερη εθνική παρακμή σε μια περίοδο μάλιστα έντονης αναταραχής και ραγδαίας τεχνολογικής αλλαγής. Ο κλάδος αντιπροσωπεύει περίπου 1,8 εκατομμύρια θέσεις εργασίας συνολικά, το 8% της ετήσιας οικονομικής παραγωγής και το 16% των εξαγωγών της Γερμανίας. «Η μεγάλη ανησυχία είναι η Κίνα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα αυτοματοποιημένα οχήματα. Σήμα κατατεθέν της χώρας, η Volkswagen ιδίως ήταν πρωτοπόρος, αλλά τώρα υστερεί στα ηλεκτρικά οχήματα. Έχει απωλέσει την τεχνολογική ηγεσία» δήλωσε πρόσφατα ο Mάρσελ Φράτσερ, πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών.
Πέρυσι, η Κίνα εξήγαγε για πρώτη φορά περισσότερα αυτοκίνητα από τη Γερμανία. Οι Γερμανοί κατασκευαστές καταγράφουν επίσης απώλειες στην προσοδοφόρα κινεζική αγορά που παρείχε σχεδόν το ένα τρίτο των εσόδων τους πέρυσι – γεγονός που έπληξε ιδιαίτερα τις premium μάρκες της VW, όπως η Porsche και η Audi. Το μερίδιο της εταιρείας σε αυτήν την αγορά μειώθηκε από 19% σε 14% από το 2020, καθώς οι αγοραστές εγκαταλείπουν τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, ενώ η BMW τον περασμένο μήνα κατηγόρησε τη «συνεχιζόμενη σιωπηλή ζήτηση» στην Κίνα για τη μείωση των προβλέψεων για τα κέρδη της.
Για να ορθοποδήσει, η VW πρέπει να εξοικονομήσει περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας και πιθανό κλείσιμο ορισμένων γραμμών συναρμολόγησης στη Γερμανία, για πρώτη φορά στην ιστορία.
Τα δεινά της εταιρείας βέβαια δεν είναι αποκλειστικά γερμανικό φαινόμενο: ένα στα τρία ευρωπαϊκά εργοστάσια αυτοκινήτων υπο-χρησιμοποιείται. Η Γερμανία όμως μοιάζει για κάποιους με μια αναλογική χώρα σε έναν ψηφιακό κόσμο και σύμφωνα με τους αναλυτές, οι πόλεις που παραδοσιακά εξαρτώνται από τους παραδοσιακούς γίγαντες αυτοκινήτων, όπως το Βόλφσμπουργκ της Κάτω Σαξωνίας από τη VW- αντιμετωπίζουν δύσκολο μέλλον. Αν δεν αλλάξουν τα πράγματα, η πόλη θα γίνει σύντομα σαν το Ντιτρόιτ, την πρωτεύουσα της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας, παραδοσιακή έδρα των λεγόμενων Big Three (General Motors, Chrysler και Ford) που μέσα σε 50 χρόνια έχει χάσει περισσότερο από το ήμισυ του πληθυσμού της και έχει καταρρεύσει οικονομικά.