Έρευνα: Οι χιμπατζήδες χρησιμοποιούν πιο σωστά τους υπολογιστές όταν έχουν κοινό
Είναι γνωστό ότι η απόδοση ενός ανθρώπου μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο ή το χειρότερο όταν έχει κοινό λόγω της τάσης της «διαχείρισης της φήμης». Όταν δίνει προσοχή στο ποιος τον παρακολουθεί, μερικές φορές ακόμη και υποσυνείδητα, αυτό μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή του .
Όπως αναφέρει ο Independent, ένα παρόμοιο «φαινόμενο του ακροατηρίου» φαίνεται να επηρεάζει και τους χιμπατζήδες που εκτελούν εργασίες σε υπολογιστές σε εργαστηριακά πειράματα, υποστηρίζουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κιότο στην Ιαπωνία.
Σε μια νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο περιοδικό iScience, οι Ιάπωνες ερευνητές διεξήγαγαν δοκιμές για να δουν αν και άλλα πρωτεύοντα θηλαστικά πέρα από τον άνθρωπο βιώνουν το ίδιο φαινόμενο.
Το «φαινόμενο του ακροατηρίου» στους χιμπατζήδες
Αφού ανέλυσαν χιλιάδες συνεδρίες σε διάστημα έξι ετών, κατά τις οποίες χιμπατζήδες ολοκλήρωσαν μια εργασία που βασιζόταν σε αριθμούς σε οθόνη αφής, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα πρωτεύοντα φάνηκε να αποδίδουν καλύτερα στις πιο δύσκολες εργασίες, καθώς αυξανόταν ο αριθμός των ανθρώπων που τους παρακολουθούσαν.
Για την πιο εύκολη εργασία, ωστόσο, διαπίστωσαν ότι οι χιμπατζήδες είχαν χειρότερες επιδόσεις όταν τους παρακολουθούσαν περισσότεροι ερευνητές. Ο μηχανισμός πίσω από αυτά τα αποτελέσματα παραμένει ένα μυστήριο, ακόμη και στους ανθρώπους.
«Ήταν εκπληκτικό να διαπιστώσουμε ότι οι χιμπατζήδες επηρεάζονται στην απόδοσή τους από τα μέλη του κοινού, και μάλιστα από ανθρώπινα μέλη του κοινού!» λέει η συν-συγγραφέας της μελέτης Christen Lin.
«Δεν θα περίμενε κανείς ότι ένας χιμπατζής θα νοιαζόταν ιδιαίτερα αν ένα άλλο είδος τον παρακολουθεί να εκτελεί μια εργασία, αλλά το γεγονός ότι φαίνεται να επηρεάζεται από το ανθρώπινο κοινό – ακόμη και ανάλογα με τη δυσκολία της εργασίας – υποδηλώνει ότι η σχέση αυτή είναι πιο πολύπλοκη από ό,τι αρχικά περιμέναμε».
Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η επίδραση του ακροατηρίου στην απόδοση «μπορεί να μην είναι τόσο περιορισμένη στο είδος μας», λέει ο Shinya Yamamoto, έτερος συγγραφέας της μελέτης. Οι ερευνητές ζητούν περαιτέρω μελέτες σε πιθήκους για να κατανοήσουν καλύτερα πώς εξελίχθηκε το «φαινόμενο του ακροατηρίου» και γιατί αναπτύχθηκε εξαρχής.