Πότε γεννήθηκε ο Χριστός - Δεν ήταν στις 25 Δεκεμβρίου
Με βάση τα αρχαία αστρονομικά αρχεία, οι ειδικοί θεωρούν ότι ο Ιησούς γεννήθηκε πιθανότατα την Άνοιξη
Για εκατομμύρια Χριστιανούς σε όλο τον κόσμο, ο εορτασμός των Χριστουγέννων έχει βαθύτερη σημασία από τα δώρα, τους στολισμούς και τα γιορτινά τραπέζια.
Σύμφωνα με τις πεποιθήσεις τους, στις 25 Δεκεμβρίου φέτος θα είναι τα 2.023α γενέθλια του Ιησού Χριστού.
Ωστόσο, η εκπληκτική πραγματικότητα είναι ότι ο Ιησούς σχεδόν σίγουρα δεν γεννήθηκε το χειμώνα του 1 μ.Χ.
Οι ειδικοί λένε ότι ο Ιησούς μπορεί να είναι σημαντικά μεγαλύτερος από ό,τι θα περίμεναν οι περισσότεροι άνθρωποι, χρονολογώντας τη γέννησή του από τον πρώτο αιώνα π.Χ.
Και, οι ιστορικοί λένε ότι δεν υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι τα γενέθλια του Ιησού είναι πραγματικά στις 25 Δεκεμβρίου.
Με βάση τα αρχαία αστρονομικά αρχεία, οι ειδικοί θεωρούν ότι ο Ιησούς γεννήθηκε πιθανότατα την Άνοιξη.
Και, ενώ μπορεί να φαίνεται σοκαριστικό ότι ο Χριστός γεννήθηκε «πριν από τον Χριστό», η σύγχυση μπορεί να αναχθεί σε ένα γραφικό λάθος 1.500 ετών.
Πόσο χρονών είναι ο Ιησούς;
Σύμφωνα με την παραδοσιακή άποψη ότι ο Ιησούς γεννήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 1 μ.Χ., θα έπρεπε να κλείσει τα 2023 έτη αυτά τα Χριστούγεννα.
Ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές απόψεις, δεν υπάρχει σχεδόν καμία αμφιβολία ότι υπήρχε πραγματικά ένας άντρας με το όνομα Ιησούς, που γεννήθηκε στη ρωμαϊκή επαρχία της Γαλιλαίας περίπου πριν από 2.000 χρόνια.
Ωστόσο, ως άνθρωπος που γεννήθηκε στην τάξη των αγροτών δεν θα υπήρχε καταγραφή της γέννησής του.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Mykytiuk, τα καλύτερα στοιχεία που έχουμε για να καταλάβουμε πότε γεννήθηκε πραγματικά ο Ιησούς είναι να συσχετίσουμε τη ζωή του με διάσημες προσωπικότητες που άφησαν πολλά στοιχεία πίσω τους.
Μια βασική αναφορά μελετητών στην οποία αναφέρονται είναι η ζωή του Βασιλιά Ηρώδη του Μεγάλου της Ιουδαίας, ο οποίος διορίστηκε από τη Ρώμη να κυβερνά τις χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βηθλεέμ και της Ιερουσαλήμ, από το 37 περίπου π.Χ.
Σύμφωνα με τη Βίβλο, όταν άκουσε ότι ο «Βασιλιάς των Εβραίων» επρόκειτο να γεννηθεί, ο Ηρώδης αποφάσισε να θανατωθούν όλα τα αγόρια των Εβραίων κάτω των δύο ετών.
Αν αυτό είναι αλήθεια, τότε ο Ιησούς πρέπει να γεννήθηκε τουλάχιστον δύο χρόνια πριν από τον θάνατο του βασιλιά Ηρώδη.
Ευτυχώς για εμάς, υπάρχουν πολλές σύγχρονες πηγές που παρέχουν στοιχεία για τη ζωή και το θάνατο του βασιλιά Ηρώδη, όπως οι τεράστιες «Εβραϊκές Αρχαιότητες» του Εβραίου ιστορικού Flavius Josephus που γράφτηκαν μόλις 60 χρόνια μετά το θάνατο του Ιησού.
Κριτικά, ο Ιώσηπος μας λέει ότι υπήρξε έκλειψη Σελήνης λίγο πριν τον θάνατο του Ηρώδη.
Αυτό θα μπορούσε να αναφέρεται σε τέσσερις πιθανές ημερομηνίες: 15 Σεπτεμβρίου 5 π.Χ., 13 Μαρτίου 4 π.Χ., 10 Ιανουαρίου 1 π.Χ. και 29 Δεκεμβρίου 1 π.Χ.
Ο καθηγητής Mikytiuk λέει: «Ο Ιωσήφ μάς λέει επίσης σε δύο σημεία ότι το εβραϊκό Πάσχα έγινε αμέσως μετά τον θάνατο του Ηρώδη του Μεγάλου. Επειδή το Πάσχα τηρείται την άνοιξη, ο Σεπτέμβριος, ο Ιανουάριος και ο Δεκέμβριος αποκλείονται ».
Αυτό μας λέει ότι ο βασιλιάς Ηρώδης πρέπει να πέθανε λίγο μετά τις 13 Μαρτίου 4 π.Χ.
Με βάση αυτόν τον υπολογισμό, οι περισσότεροι μελετητές χρονολογούν το έτος γέννησης του Ιησού κάπου γύρω στο 4-6 π.Χ., που θα τον έκανε περίπου 2029 ετών φέτος.
Το μόνο εμπόδιο είναι ότι δεν έχουμε ούτε ένα ίχνος αποδείξεων εκτός της Βίβλου, ότι ο βασιλιάς Ηρώδης διέταξε ποτέ πραγματικά τη μυθική σφαγή των αθώων.
Ενώ η ιστορική καταγραφή σίγουρα απεικονίζει τον Ηρώδη ως τύραννο, το να διατάξει το θάνατο χιλιάδων παιδιών απλώνει την ευπιστία λίγο μακριά.
Ωστόσο, είτε σφαγή είτε όχι, οι ίδιοι οι συγγραφείς του Ευαγγελίου είναι βέβαιοι ότι ο Ιησούς και ο Ηρώδης έζησαν για λίγο την ίδια χρονική στιγμή.
Εφόσον η Βίβλος είναι σωστή σχετικά με τις ημερομηνίες άλλων ιστορικών προσώπων όπως ο Πόντιος Πιλότος και ο αυτοκράτορας Αύγουστος, είναι δίκαιο να προτείνουμε ότι είναι κατά προσέγγιση σωστή για τον Ηρώδη.
Πότε είναι τα γενέθλια του Ιησού;
Η πρώτη πραγματική αναφορά στην 25η Δεκεμβρίου ως ημερομηνία γέννησης του Ιησού εμφανίζεται στα μέσα του τέταρτου αιώνα μ.Χ. σε ένα ρωμαϊκό αλμανάκ που απαριθμεί τις ημερομηνίες θανάτου διάφορων χριστιανών μαρτύρων.
Ωστόσο, οι περισσότεροι μελετητές συμφωνούν ότι αυτή η ημερομηνία πιθανώς να έχει μικρή σχέση με την πραγματική ημέρα γέννησης του Ιησού.
Ο καθηγητής Mykytiuk λέει: «Είναι πολύ απίθανο ο Ιησούς να γεννήθηκε κάποια μέρα του Δεκέμβρη, πόσο μάλλον στις 25 Δεκεμβρίου, επειδή «υπήρχαν βοσκοί που ζούσαν έξω στο χωράφι, που φύλαγαν τα κοπάδια τους τη νύχτα»».
«Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, οι βοσκοί κρατούσαν πρόβατα στο μαντρί για να προστατεύσουν τον εαυτό τους και τα πρόβατά τους από τις κακές καιρικές συνθήκες.
Ένα άλλο βασικό σημείο είναι ότι το γρασίδι με το οποίο τρέφονταν τα πρόβατα ήταν πιο άφθονο τον Μάρτιο πριν καεί από τη ζέστη του ήλιου.
«Αυτό το γεγονός του άφθονο γρασίδι τον Μάρτιο ταιριάζει με τη σεληνιακή έκλειψη που συνέβη λίγο πριν από το θάνατο του Ηρώδη του Μεγάλου», λέει ο καθηγητής Mykytiuk.
«Η πιο στενή ημερομηνία που μπορεί κανείς να φτάσει με σιγουριά για τη γέννηση του Ιησού φαίνεται να είναι ο μήνας Μάρτιος, κατά τα έτη 6, 5 ή 4 π.Χ.».
Σε αναζήτηση μιας πιο ακριβούς απάντησης, ορισμένοι μελετητές ακολούθησαν το παράδειγμα των Τριών Μάγων και κοίταξαν τα αστέρια.
Στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο, οι τρεις Μάγοι αναζητούν τον Ιησού ακολουθώντας «το αστέρι του στην Ανατολή».
Και χάρη στα προσεκτικά αρχεία των Κινέζων αστρονόμων για τον νυχτερινό ουρανό, έχουμε πολλούς διεκδικητές για το τι θα μπορούσε να είναι αυτό το αστέρι.
Το 5 π.Χ., αστρονόμοι της δυναστείας των Χαν κατέγραψαν το πέρασμα ενός «Αστέρι της Σκούπας» που σάρωνε τον ουρανό για 70 ημέρες.
Αν και ο κομήτης δεν ονομάστηκε ποτέ, ο καθηγητής Colin Humphreys, φυσικός από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, πιστεύει ότι αυτό ήταν το αστέρι της Βηθλεέμ.
Ο καθηγητής Humphreys είπε στη MailOnline: «Σύμφωνα με τα κινεζικά αρχεία, το αστέρι εμφανίστηκε την άνοιξη του 5 π.Χ., σύμφωνα με το Ευαγγέλιο του Λουκά που έλεγε ότι υπήρχαν βοσκοί έξω στα χωράφια, που έβλεπαν τα πρόβατά τους τη νύχτα, όπως θα ήταν και στο ανοιξιάτικη περίοδος τοκετού».
«Κάθε κομήτης που είναι ορατός με γυμνό μάτι για περισσότερες από 70 ημέρες πρέπει να είναι πολύ φωτεινός, δεν έχουμε δει τέτοιο φωτεινό κομήτη στη ζωή μας.
Ωστόσο, ενώ ο καθηγητής Humphrey υποστηρίζει ότι μέχρι το 200 μ.Χ. οι κομήτες είχαν γίνει σημάδια μεγαλείου, άλλοι μελετητές υποστηρίζουν ότι θα είχαν θεωρηθεί ως σημάδια ατυχίας κατά τον πρώτο αιώνα μ.Χ.
Ως εναλλακτική λύση, άλλοι ερευνητές έχουν προτείνει ότι το Άστρο της Βηθλεέμ δεν ήταν ένας φωτεινός κομήτης, αλλά μάλλον ένα αστρονομικό γεγονός που θα ήταν αόρατο σε μη εκπαιδευμένο μάτι.
Η Βίβλος περιγράφει τους σοφούς ως «Μάγους», η αρχαία λέξη για τους αστρονόμους που θα ενδιαφερόντουσαν πολύ περισσότερο για την κίνηση των πλανητών από το πέρασμα πεφταστέρων ή κομητών.
Την εποχή της γέννησης του Ιησού πριν από περίπου 2.000 χρόνια, μια από τις κορυφαίες επιστημονικές θεωρίες της εποχής ήταν η ιδέα ότι η κίνηση των πλανητών θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την πρόβλεψη γεγονότων στη Γη.
Ο Δίας ειδικότερα συνδέθηκε με τα δικαιώματα, επομένως τυχόν σπάνια γεγονότα που σχετίζονται με τον πλανήτη θα μπορούσαν να ήταν το έναυσμα για την αναζήτηση των Μάγων για έναν νέο Βασιλιά.
Όπως συμβαίνει, το 6 π.Χ. υπήρξε ένα εξαιρετικά σπάνιο αστρονομικό γεγονός που ονομάζεται τριπλός σύνδεσμος.
Κατά τη διάρκεια αυτού του γεγονότος, ο Δίας και ο Κρόνος θα είχαν έρθει κοντά στον ουρανό τρεις φορές σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Το πιο αξιοσημείωτο είναι ότι στις 17 Απριλίου ο Δίας θα είχε ανατείλει πριν από τον ήλιο σε ένα γεγονός που ονομάζεται ελικοειδής ανατολή πριν περάσει πίσω από τη σελήνη.
Ο Αμερικανός ιστορικός Michael Molnar προτείνει ότι αυτό θα είχε θεωρηθεί ως ένα ιδιαίτερα ευοίωνο σημάδι, ίσως προαναγγέλλοντας μια βασιλική γέννηση.
Εάν η βιβλική αφήγηση για το Άστρο της Βηθλεέμ είναι σωστή, τότε αυτό θα μπορούσε να χρονολογήσει τη γέννηση του Ιησού στην Άνοιξη του 7 π.Χ.
Έτσι, είτε επρόκειτο για έναν επισκέπτη κομήτη είτε για μια σπάνια πλανητική ευθυγράμμιση, όλα τα στοιχεία δείχνουν προς την άνοιξη και όχι τον χειμώνα ως τον πιο πιθανό υποψήφιο για την ημερομηνία γέννησης του Ιησού.