Γιατί τα παιδιά είναι της «επανάληψης» - Παίζουν με ένα παιχνίδι ή βλέπουν την ίδια εκπομπή
Ένα οικείο ίσως και εκνευριστικό συναίσθημα για πολλούς γονείς.
Ανεξάρτητα από το τι προτείνετε, το παιδί προσχολικής ηλικίας θέλει απλώς να παρακολουθήσει ξανά αυτό το επεισόδιο της παιδικής σειράς (Peppa Pig ή Μπομπ Σφουγγαράκη) ή να παίξει με το ίδιο παιχνίδι, το οποίο πιθανότατα βρίσκεται στα πρόθυρα της διάλυσης, ή να ακούσει το ίδιο παραμύθι, παρά τις εναλλακτικές, για να κοιμηθεί.
Μην απογοητεύεστε.... Αυτά τα βαθιά και επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα, στην πραγματικότητα έχουν μεγάλα οφέλη για τη μάθηση και την ευημερία των παιδιών.
Ένας λόγος για αυτό είναι αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε "φαινόμενο εισόδου". Αυτή δεν είναι μια νέα έννοια στη γνωστική επιστήμη.
Αναζήτηση μοτίβων
Σκεφτείτε τον εγκέφαλο ως ένα όργανο που κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί για να καταλάβει τι είναι φυσιολογικό στη ζωή μας – τι είναι μέρος ενός κανονικού μοτίβου και τι όχι. Οι ερευνητές έχουν ανακαλύψει ένα φαινόμενο γνωστό ως «στατιστική μάθηση». Σύμφωνα με αυτή την ιδέα, τα παιδιά είναι πολύ ευαίσθητα στην εμφάνιση κανονικοτήτων και μοτίβων στη ζωή τους.
Είναι ενδιαφέρον ότι τα μωρά είναι ιδιαίτερα έμπειρα στην κατανόηση ορισμένων τύπων υλικού, όπως η πιθανότητα ορισμένων ήχων στην ομιλία που τους απευθύνουμε. Αλλά πρέπει να εκτεθούν σε πολλά παραδείγματα αυτού προκειμένου να ανιχνευθούν κανονικότητες.
Για παράδειγμα, σε όλες τις γλώσσες, και τα αγγλικά δεν αποτελούν εξαίρεση, οι ήχοι που περιλαμβάνονται στις λέξεις τείνουν να ακολουθούν ορισμένα μοτίβα. Στα αγγλικά, για παράδειγμα, μερικοί από τους πιο συνηθισμένους συνδυασμούς τριών γραμμάτων είναι "the", "and" ή "ing". Είναι λογικό ότι ο εγκέφαλος των παιδιών αναζητά την επανάληψη – σε αυτό το παράδειγμα, θα τα βοηθήσει να μάθουν τη γλώσσα.
Έτσι, όταν τα μικρά παιδιά επιστρέφουν για να παρακολουθήσουν την ίδια παράσταση, αυτό που κάνουν, είτε το γνωρίζουν είτε όχι, οδηγείται από την επιθυμία να ανιχνεύσουν και να εδραιώσουν τα μοτίβα σε αυτό που παρακολουθούν, ακούν ή διαβάζουν.
Γνώριμη άνεση
Εκτός από την υποστήριξη της μάθησης, η επανάληψη έχει επίσης οφέλη για τα συναισθήματα των παιδιών, σε αυτό που ονομάζουμε εδώ «επίδραση ευημερίας».
Η κύρια δουλειά της παιδικής ηλικίας είναι η μάθηση, και αυτό σημαίνει την ενεργό αναζήτηση νέων εμπειριών και ερεθισμάτων. Ωστόσο, η επεξεργασία και η προσαρμογή σε νέα πράγματα μπορεί να είναι εξαντλητική – ακόμη και για ένα μικρό παιδί με απεριόριστη ενέργεια.
Ο κόσμος μπορεί επίσης να είναι ένα πιο ξένο και πιο αγχωτικό μέρος για τα παιδιά από ό, τι για τους ενήλικες. Ως ενήλικας, θα έχετε μάθει τι να περιμένετε και πώς να συμπεριφέρεστε μέσα σε συγκεκριμένα πλαίσια, αλλά τα παιδιά αντιμετωπίζουν συνεχώς νέες καταστάσεις για πρώτη φορά.
Γνωστά ερεθίσματα, όπως εκείνο το τηλεοπτικό επεισόδιο που έχουν ήδη παρακολουθήσει άπειρες φορές, μπορούν να παρέχουν μια πηγή άνεσης και ασφάλειας που προστατεύει από αυτό το άγχος και την αβεβαιότητα.
Τα βαθιά ενδιαφέροντα σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορούν επίσης να προσφέρουν οφέλη ευημερίας μέσω μιας αίσθησης ελέγχου και κυριαρχίας. Τα παιδιά συνεχώς αμφισβητούνται και πιέζονται σε αυτό που γνωρίζουν και καταλαβαίνουν στο νηπιαγωγείο, στο σχολείο και αλλού. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη μάθηση, αλλά αποτελεί επίσης απειλή για τα συναισθήματα ικανότητάς τους.
Το να είναι σε θέση να χαλαρώσουν σε μια δραστηριότητα στην οποία αισθάνονται καλά, όπως ένα αγαπημένο παιχνίδι, ικανοποιεί αυτές τις ανάγκες ικανότητας. Επιπλέον, η δυνατότητα να επιλέξουν μια δραστηριότητα που τους αρέσει τους επιτρέπει να έχουν μια αίσθηση αυτονομίας και ελέγχου της ζωής τους, η οποία διαφορετικά συχνά δαπανάται εδώ και εκεί από τους γονείς.
Φυσικά, δεν είναι όλα τα παιδιά εξίσου πιθανό να αναπτύξουν τέτοιου είδους επαναλαμβανόμενα ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα, τα αυτιστικά παιδιά συχνά δείχνουν ιδιαίτερα εστιασμένα ενδιαφέροντα.
Υπάρχει τεράστια αξία που μπορεί να κερδηθεί από την επανάληψη όσον αφορά τη μάθηση και την ευημερία. Έτσι, ενώ δεν πρέπει να τους αναγκάζετε να ξαναδούν εκπομπές, δεν χρειάζεται επίσης να ανησυχείτε αν αυτό είναι κάτι που επιδιώκουν οι ίδιοι. Ωστόσο, μπορεί να γίνει προβληματική εάν επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να ασχοληθεί με άλλες σημαντικές πτυχές της ζωής του, όπως να βγει από το σπίτι εγκαίρως, να αλληλεπιδράσει με άλλους ή να κάνει σωματική άσκηση.
Φυσικά, δεν υπάρχει εμπειρικός κανόνας που να μπορεί να εφαρμοστεί σε όλα τα παιδιά. Ως γονείς, μπορείτε απλά να είστε προσεκτικοί πριν λάβετε μια απόφαση, γνωρίζοντας πλέον όλα τα παραπάνω.