Πώς σώθηκε το ελληνικό τάνκερ «Sounion» που χτυπήθηκε από τους Χούθι - Η ριψοκίνδυνη επιχείρηση
Η πραγματική ιστορία για το πώς σώθηκε το ελληνικό τάνκερ «Sounion» που χτυπήθηκε το καλοκαίρι από τους αντάρτες Χούθι στην Υεμένη
Τον περασμένο Αύγουστο, όταν το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο «ΜV Sounion» χτυπήθηκε από πυραύλους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα υπήρξαν φόβοι ότι θα μπορούσε να προκαλέσει μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές στην ιστορία. Μία πρωτοποριακή επιχείρηση πυρόσβεσης και ρυμούλκησης ωστόσο στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 200 ειδικοί απέτρεψε την κρίση. Η βρετανική εταιρεία ναυτικής ασφάλειας Ambrey έδωσε για πρώτη φορά στη δημοσιότητα λεπτομέρειες από το κινηματογραφικό παρασκήνιο αυτού του ζωτικού και επικίνδυνου έργου.
Η εταιρεία κλήθηκε μετά την επίθεση της 21ης Αυγούστου στο πλοίο της Delta Tankers, το οποίο μετέφερε φορτίο πετρελαίου από τη Βασόρα. Και σύμφωνα με το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ κινδύνευε να αφήσει πίσω μία πετρελαιοκηλίδα «τετραπλάσια από τη διαρροή του δεξαμενόπλοιου Exxon Valdez». Οι πύραυλοι που έπληξαν το πλοίο κατέστρεψαν κρίσιμα συστήματα ελέγχου, σύμφωνα με τους ειδήμονες της Ambrey. Και τα 29 μέλη του πληρώματος απομακρύνθηκαν με ασφάλεια.
Ωστόσο, δύο ημέρες αργότερα, οι Χούθι επιβιβάστηκαν στο σκάφος προτού πυροδοτήσουν εκρηκτικά στα κύρια καταστρώματα και τη γέφυρα, που προκάλεσαν 19 πυρκαγιές και παραβίασαν τις δεξαμενές φορτίου. Το δεξαμενόπλοιο χτυπήθηκε 93 χιλιόμετρα από τις ακτές της Υεμένης, υπό στενή παρακολούθηση από τα μητρικά πλοία των Χούθι και εντός της εμβέλειας των οπλικών συστημάτων τους. Τότε ήταν που ξεκίνησε άμεσα μία εμπορική επιχείρηση διάσωσης από τις ασφαλιστικές εταιρείες του πλοίου, με επικεφαλής την Ambrey.
«Χρειάστηκαν σημαντικές διπλωματικές προσπάθειες για να υποστηριχθούν οι απαραίτητες στρατιωτικές προσπάθειες και οι προσπάθειες ασφαλείας, διάσωσης και επιμελητείας για τη διάσωση του σκάφους πριν υποκύψει η δομική του ακεραιότητα στη ζέστη της πυρκαγιάς που μαινόταν στο πλοίο» τόνισε.
Η εκτεταμένη αποστολή πυρόσβεσης δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί στην αρχική του θέση. Ωστόσο, η ρυμούλκηση ενός φορτωμένου δεξαμενόπλοιου ενώ φλέγεται δεν είχε γίνει ποτέ σε αυτή την κλίμακα στο παρελθόν. Οι επιχειρήσεις διάσωσης ξεκίνησαν μόνο όταν οι ειδικοί εξουδετέρωσης εκρηκτικών είχαν επιθεωρήσει το σκάφος και το είχαν καθαρίσει από τυχόν μηχανισμούς που δεν είχαν εκραγεί.
Η κλίμακα και η πολυπλοκότητα της επιχείρησης είχε ως αποτέλεσμα να επιστρατευθούν εξειδικευμένα ρυμουλκά από την Ελλάδα καθώς και πυροσβεστικά μέσα μαζί με ειδικούς από όλο τον κόσμο. Η παράκαμψη των συνήθων τελωνειακών προθεσμιών για να μπορέσει να φτάσει εγκαίρως στο «Sounion» ο κρίσιμος εξοπλισμός χρειάστηκε διπλωματική δέσμευση στα υψηλότερα επίπεδα, είπε η εταιρεία.
Έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, ένας στολίσκος επτά σκαφών διάσωσης υποστηριζόμενος από τρία ναυτικά μέσα της EUNavfor Aspides και στενή αεροπορική υποστήριξη έφτασε με επιτυχία στο δεξαμενόπλοιο, εν μέσω εμπόλεμης ζώνης. Η ρυμούλκηση άρχισε τότε σε μια ασφαλή και απομονωμένη τοποθεσία 240 χιλιόμετρα βόρεια. Η πυρόσβεση αντιμετώπισε τεράστιες προκλήσεις με τη ζέστη και την υγρασία της Ερυθράς Θάλασσας, που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις διεξήχθησαν κυρίως νύχτα.
Σε τρεις δύσκολες εβδομάδες, οι φλόγες έσβησαν, οι δεξαμενές φορτίου μπαλώθηκαν και συμπιέστηκαν με σύστημα αδρανούς αερίου και το σκάφος κηρύχθηκε ασφαλές. Στις αρχές Οκτωβρίου, το δεξαμενόπλοιο ρυμουλκήθηκε βόρεια στο Σουέζ για την απομάκρυνση του φορτίου. Περίπου 150.000 τόνοι αργού μεταφέρθηκαν στο αδελφό πλοίο Delta Blue. Στην επιχείρηση συμμετείχαν επίσης οι Megatugs Salvage & Towage, Diaplous, Offmain, Fire Aid, Pro Liquid και Ambipar Response.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ambrey, Κρίστοφερ Κρούκολ δήλωσε: «Η Ambrey αποτίει φόρο τιμής και είναι ευγνώμων σε όλους τους γενναίους στρατιωτικούς και πολιτικούς εταίρους, προμηθευτές και μέλη πληρώματος που συμμετείχαν σε αυτήν την περίπλοκη επιχείρηση διάσωσης. Η συνεργασία μας επέτρεψε να αποτρέψουμε συλλογικά μια περιβαλλοντική καταστροφή, να σώσουμε το πλοίο και να διατηρήσουμε όλους τους εμπλεκόμενους ασφαλείς».