Walt Disney: Απαγορεύει τη διαφήμιση των fast food
Ο αμερικανικός όμιλος εταιρειών ΜΜΕ «Walt Disney» προτίθεται να απαγορεύσει τη διαφήμιση των fast food. Από το 2015 στα τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά του δίκτυα, καθώς και στις ιστοσελίδες του στο Διαδίκτυο δεν θα υπάρχουν διαφημίσεις για τσιπς, χάμπουργκερ και αεριούχα αναψυκτικά.
Η εταιρεία εξήγησε αυτήν την κίνηση με την ανάγκη να καθιερωθούν νέα πρότυπα διατροφής, στο βαθμό, που το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες αναδεικνύεται ως όλο και οξύτερο.
Κατά τα τελευταία 30 χρόνια ο αριθμός των υπέρβαρων παιδιών μόνο στις ΗΠΑ τριπλασιάστηκε. Ένας στους έξι νέους Αμερικανούς υποφέρει από παχυσαρκία, η οποία συνοδεύεται από ένα ολόκληρο πακέτο συνοδών ασθενειών. Οι εκκλήσεις να ακολουθείται ένας υγιής τρόπος ζωής, να ασκούνται και να τρέφονται σωστά δεν φέρνουν αποτελέσματα. Γι’ αυτό και η εταιρεία "Walt Disney" αποφάσισε να ακολουθήσει άλλο δρόμο. Οι ήρωες του Disney δεν θα έχουν πλέον όρεξη για δημητριακά πρωινού, εφόσον είναι πολύ γλυκά και οι μερίδες στα πιάτα τους θα είναι πολύ μικρές, μετατρέποντάς τις σε θερμίδες όχι περισσότερες από 600 ανά γεύμα. Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι σε ολόκληρο τον επικοινωνιακό χώρο του ομίλου δεν θα υπάρχει διαφήμιση των fast food. Σύμφωνα με τη γνώμη της παιδοψυχολόγου Σβετλάνας Kλιουβάεβα τα θετικά αποτελέσματα δεν θα αργήσουν να φανούν:
Η επίδραση της διαφήμισης στα παιδιά και τους εφήβους σε γενικές γραμμές είναι μεγάλη. Τα παιδιά εισπράττουν κυριολεκτικά τις πληροφορίες, ενώ τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν ξεχωρίζουν καλά την πραγματικότητα από τη φαντασία. Ως εκ τούτου η μείωση του αριθμού των διαφημίσεων, φυσικά, θα οδηγήσει στη μείωση της κατανάλωσης των προϊόντων αυτών και, κατά συνέπεια, και των προβλημάτων υγείας.
Με τη γνώμη αυτή δεν βιάζονται να συμφωνήσουν οι παρασκευαστές των τροφίμων και τα στελέχη των τηλεοπτικών εταιρειών. Το θέμα συνδέεται με πολλά χρήματα, για τη διαφήμιση των τσιπς και των γλυκών αναψυκτικών, που προορίζονται για παιδιά κάτω των 12 ετών, οι εταιρείες δαπανούν έως και 1 δισεκατομμύριο δολάρια το χρόνο. Αλλά και πολλοί πολιτικοί συχνά δεν βιάζονται να εμπλακούν σε αυτόν τον τομέα. Ειδικότερα στη Σκωτία ήδη λειτουργεί η απαγόρευση της διαφήμισης ανθυγιεινών τροφίμων στην τηλεόραση μέχρι τις εννέα το βράδυ, όταν παρακολουθούν τα προγράμματα τα παιδιά. Ωστόσο η πρωτοβουλία αυτή δεν επεκτείνεται σε ολόκληρη την επικράτεια του Ηνωμένου Βασιλείου. Υπάρχει η γνώμη ότι θα ήταν πιο αποτελεσματικό όχι να εγκαταλειφθεί η προώθηση των fast food, αλλά να παρουσιαστεί μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση. Μιλά ο καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Τηλεόρασης του Κρατικού Πανεπιστημίου Μόσχας Λομονόσωφ Αντρέι Nόβικοφ - Λανσκόι:
Συμβαίνει συχνά ότι η διαφήμιση κάποιου ωφέλιμου πράγματος είναι πολύ λιγότερο ενδιαφέρουσα. Μοιάζει συχνά κάπως χλωμή και μη ελκυστική για τους νέους ανθρώπους. Αν όμως το συνηθισμένο γάλα το συσκευάσεις με τον ίδιο φωτεινό και ενδιαφέροντα τρόπο, όπως κάποιο βλαβερό αεριούχο αναψυκτικό, τότε αυτό θα ήταν πολύ αποτελεσματικό.
Επιπλέον το πρόβλημα δεν είναι μόνο η διαφήμιση, αλλά και η ευρεία διαθεσιμότητα των προϊόντων αυτών. Στα ταμεία των σουπερμάρκετ παρουσιάζεται μια τεράστια επιλογή σοκολατοειδών, ενώ τα εστιατόρια γρήγορου φαγητού είναι ανοιχτά σε κάθε γωνιά. Ακόμη και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2012 στο Λονδίνο τα εστιατόρια McDonald's είναι ένας από τους μεγαλύτερους χορηγούς. Στην περίπτωση αυτή θα παρασυρθεί όχι μόνο ένα παιδί, αλλά ακόμη και ένας ενήλικος με ώριμη συνείδηση.
Πάντως ειδικά το ενήλικο κοινό των μέσων μαζικής ενημέρωσης όλο και περισσότερο καταβάλλεται προσπάθεια να προστατευθεί από τις βλαβερές συνέπειες της διαφήμισης των ανθυγιεινών προϊόντων. Για παράδειγμα, στην Ουκρανία, έχει απαγορευθεί κάθε διαφήμιση των προϊόντων καπνού. Στη Ρωσία διαφήμιση του αλκοόλ και των τσιγάρων μπορεί να υπάρξει μόνο στις σελίδες των έντυπων μέσων ενημέρωσης, ενώ οι Ρώσοι νομοθέτες συζητούν τη δυνατότητα να απαγορεύσουν τη διαφήμιση των βιολογικά ενεργών συμπληρωμάτων διατροφής