Η Ρωσία επιστρέφει στη Μεσόγειο
Η νέα μονάδα συγκροτείται κατ 'εικόνα της Πέμπτης επιχειρησιακής μοίρας του Πολεμικού Ναυτικού της ΕΣΣΔ. Κατά τη διάρκεια του ψυχρού πολέμου ακριβώς αυτή η μοίρα εκπλήρωνε τα μαχητικά καθήκοντα στην περιοχή της Μεσογείου Θάλασσας. Εκείνη την περίοδο ο κύριος εχθρός της σοβιετικής μοίρας ήταν ο Έκτος επιχειρησιακός Στόλος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Παρόλα αυτά, ένα χρόνο μετά την διάσπαση της Σοβιετικής Ένωσης, η Πέμπτη μοίρα διαλύθηκε στις 31 Δεκεμβρίου του 1992.
Εν τω μεταξύ, ο χρόνος έχει δείξει ότι το βήμα αυτό ήταν βιαστικό. Η μεσογειακή περιοχή εξακολουθεί να είναι το κέντρο συγκρούσεων των συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων του κόσμου. Αυτό εκδηλώνεται ιδιαίτερα ανάγλυφα τα τελευταία χρόνια - τα γεγονότα της «Αραβικής Άνοιξης», η ανατροπή του Καντάφι στη Λιβύη, ο παρατεταμένος εμφύλιος πόλεμος στη Συρία κλπ. Ο επικεφαλής του ρωσικού Υπουργείου Άμυνας κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας στις 20 Φεβρουαρίου τόνισε ότι στην περιοχή της Μεσογείου είναι συγκεντρωμένες οι πιο σημαντικές απειλές για τα εθνικά συμφέροντα της Ρωσίας.
Το καθήκον, που έχει τεθεί είναι πολύ σοβαρό. Θα πρέπει να δημιουργηθεί σύστημα υλικο-τεχνικού εφοδιασμού της μοίρας. Σήμερα, η μόνη και η μοναδική βάση στάθμευσης του Πολεμικού Ναυτκού της Ρωσίας στο εξωτερικού είναι το συριακό λιμάνι της Ταρτούς. Εκτός απ’ αυτό, χρειάζεται μέσα σε 2-3 χρόνια να ανανεωθεί η σύνθεση των πλοίων του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, - είπε ο σύμβουλος του Διοικητή του Γενικού Επιτελείου της Ρωσίας, πρώην διοικητής του ρωσικού Στόλου της Μαύρης Θάλασσας, ναύαρχος Ιγκόρ Κασατόνοφ.
- Εννοείται ότι εδώ απαιτούνται μεγάλες δαπάνες και νέα πλοία. Χαιρετίζουμε την κατανόηση της γεωπολιτικής ανάγκης της ύπαρξης τέτοιας μονάδας, αλλά το κράτος θα χρειαστεί να ακολουθήσει μιά σφιχτή πολιτική για να συγκροτήσει τέτοια μονάδα κατ΄εικόνα της Πέμπτης σοβιετικής μοίρας.
Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι η ρωσική ηγεσία δίνει προσοχή εδώ και αρκετά χρόνια στο ζήτημα της ανανέωσης του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας. Τώρα κατασκευάζονται 3 ντίζελ-ηλεκτροκίνητα υποβρύχια και τρεις φρεγάτες. Όσον αφορά τους σκοπούς τέτοιας μονάδας, είναι πολύ κατανοητοί,- θεωρεί ο αρχισυντάκτης του περιοδικού «Εξαγωγές όπλων» Αντρέι Φρολόφ.
- Νομίζω ότι, πρόκειται πρώτα απ’ όλα για την επίδειξη της σημαίας, καθώς επίσης και ορισμένων ρωσικών φιλοδοξιών στο διεθνές επίπεδο. Επίδειξη ότι η Ρωσία ύστερα από 20 χρόνια επανήλθε σε ό,τι είχε η Σοβιετική Ένωση. Τέλος, πρόκειται για τη δυνατότητα πιο γρήγορης αντίδρασης σε κάποιες καταστάσεις.